מסרון מפרשת השבוע שופטים

פרשת 'שופטים' פרשה עמוסת מצוות מהווה חלק מנאום המצוות המרכזי שבספר דברים עוסקת ברובה בסוגיות של משפט ושלטון, הפרשה פותחת בציווי על יסוד מערכת משפט ושיטור רחבה, "שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים, תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ, אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לְךָ, לִשְׁבָטֶיךָ; וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, מִשְׁפַּט-צֶדֶק." (דברים, ט"ז, י"ח)

06.09.2024 מאת: ברוך ליבמן
מסרון מפרשת השבוע שופטים

 

נקודות התייחסותי מהפרשה. יצויין, אינני מייצג את הפרשנות  המסורתית מאידך אנוכי מכבדה ומשתמש בה.
                         

כאמור פרשתנו פותחת בציווי:"שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך, ושפטו את העם משפט צדק" למילים
"תיתן לך" מן הראוי להתייחס - א)  שהשופטים יהיו כאלו שישפטו אף את הממנה אותם ללא משוא פנים.

 

ב)  כשממנים שופטים שידונו את מי שסרחו , מן הראוי שקודם ימנו שופטים לעצמם "תיתן לך", ורק אחר
כך תדאגו ש"ושפטו את העם", דהיינו באמות מידה שבוחנים אחרים, תבחנו בתחילה את  עצמכם!!
הפרשה כוללת  ציווי חשוב "צדק צדק תרדוף למען  תחיה."דהיינו דרך  טובה למטרה טובה.

 


צדק  צריך לתחזק על ידי כל החברה כולה, המדינה והעומד בראשה. נשאלת השאלה למה נאמר "צדק צדק     תרדוף" מדוע יש לרדוף את צדק פעמיים? למה לא להסתפק ב- צדק תרדוף.

 

כתשובה יאמר בחיי היום יום לעיתים  המטרה מקדשת את האמצעים  כשהמטרה טובה. אי לכך, ברדיפה תמידית אחר הצדק מו הראוי לבדוק שבדרך אל הצדק  תהיה הדגשה על אמינות ויושרה, היות וקורה שעושים עוולות . יש צורך ברדיפה תמידית אחר הצדק שיאפשר חיים נכונים  לכל  משך חיי האדם על הארץ.

 

בפרשתנו ישנו פסוק בודד שיש לו השלכות. הפסוק עוסק בנושא קרקעות, אבל יש כאן משהו יותר מכך. הפסוק   הוא:"לא תשיג גבול רעך אשר גבלו ראשונים בנחלתך אשר תנחל.."(דברים יט,יד). 


איסור השגת גבול משמש גם כמקור הלכתי יסודי  בהקשר של זכויות יוצרים דהיינו לאסור על מתחרים להעתיק את המקור ולהפיצו ולפגוע בכך ביוצר, לעיתים אף בפרנסתו.הפרשה עוסקת בהרחבה במודל ההנהגה היהודי הראוי, ומסיימת אותו בהנחיה מדהימה: איך להתייחס למצב בו נמצאה גופת הרוג, ואיננו יודעים מי הרוצח. לכאורה, צריך לתפוס את הרוצח, איש נאלח ושפל. אך במקום זאת מבצעים טקס שלם בו ההנהגה של העיר יוצאת למקום הרצח, ומצהירה ש"לא אנחנו ביצענו את הרצח"לכאורה מוזר, לא?חכמינו מסבירים כי אירוע כזה לא נובע בחלל ריק. הוא מעיד כמובן על חדלונו של הרוצח השפל אך יחד עם זאת זה מעיד גם על כשל הנהגתי. ההצהרה של הזקנים נועדה להוכיח כי הם לא כשלו בתפקידם.

 

הדבר מאוד דומה  כיום לדוגמה בצבא: אל תאשים את השומר בשער, קח אחריות על מה שקרה, ובשלטון הממלכתי, מהכניסה  במקרה דנן בממשלה ועד למוצר או השירות הממלכתי שלה.

 

מעמדו של מנהיג הוא אדיר, ומשם גם האחריות שלו. על המנהיג ליצור אקלים חברתי נאות, כזה שאינו גורם למעידות פנימיות בחברה. אם מצאנו כשל כזה, לפני שאנחנו מפנים אצבע מאשימה עלינו לערוך בדק בית בהנהגה שלנו.

 

כולי תקווה ותפילה שהמנהיגים  שלהם אמורה להיות השפעה גדולה , מן הראוי שהמנהיגות  שלנו במיוחד כיום לאחר ה-7 באוקטובר יקחו אחריות על החוסן של האומה בעיקר לגבי הצורך המיידי לפעולות אפקטיביות לפדיון החטופים שלנו. 

 

תגובות

מומלצים