מסרון מ פרשת כי תצא

הנושא של הפרשה הוא כל דבר אנושי, בכל התמודדות ותחום, המצוות המופיעות בפרשה עוסקות בקשת רחבה של החיים היהודיים דינים הקשורים למלחמה, מסחר ן הלוואות ומשכונות, דיני משפטים, דיני משפחה ועוד, מספר המצוות הגדול ביותר בכל חמשת חומשי התורה.

13.09.2024 מאת: ברוך ליבמן
מסרון מ פרשת כי תצא

 

נקודות התייחסותי מהפרשה, יצויין, אינני מייצג את הפרשנות המסורתית, מאידך אנוכי מכבדה ומשתמש בה.

 

הפרשה פותחת בפסוק: "כי תצא למלחמה על אויביך ונתנו ה' אלוקיך בידך", בנאמר כי תצא, בלשון יחיד, זאת למעשה  הגישה שאפשר לנצח אויבים ושונאים על ידי אחדות- כשהעם כולו מתייצב כאיש אחד  בלב אחד; כשיוצאים למערכה, האחדות מהווה אמצעי חשוב ביותר בנוסף ליכולת הצבאית.

 

בהדגש המילה"תצא למלחמה על אויביך", דהיינו המדובר ב'צא' מיוזמתך למלחמת 'תנופה' כהוראת חז"ל : "הבא להורגך, השכם(הזדרז) להורגו".

 

בפרשה נאמר "ובערת הרע מקרבך, וכל ישראל ישמעו ויראו" (דברים כ"א:י"ח).כלומר 'בקר את עצמך ממומיך', דהיינו אם תבער את הרע מקרבך, תהיה לזה השפעה חיובית טובה  וגדולה,עד שכולם "כל ישראל ישמעו ויראו" ויקדמו פעילויות חיוביות טובות  של הסובב אותם.

 

בפרשתנו נצטווינו:"לא תחרוש בשור ובחמור יחד"(דברים פרק כב) וזאת ,כדברי דוד המלך 'רחמי ה' נתונים על כל מעשיו,' ובמקרה דנן, חסה התורה על בעלי החיים  בכדי למנוע מהם צער קושי  מיותר. כשרותמים את החמור יחד עם השור החזק ממנו, קשה לחמור לעמוד בקצב ובהספק של השור.

 

בפרשה  נאמר:"לא תראה את חמור אחיך או את שורו נופלים..הקם תקים  עמו" דהיינו נאמר שתעזור לחברך תקים את חמורו. אתה "תקום עמו"! זאת מפני שכשאנחנו גומלים חסד, הנפש  מתרוממת לתחושה ולפעילות אקטיבית טובה.

 

הפרשה מציגה , פסוקים שמזהירים את האדם על המידות והמשקל:"לא יהיה לך בכיסך אבן ואבן גדולה וקטנה, לא יהיה לך בביתך איפה ואיפה גדולה וקטנה, אבן שלמה וצדק יהיה לך איפה שלמה וצדק יהיה לך למען יאריכון ימיך על האדמה אשר ה' אלוקיך נותן לך, כי תועבת ה' אלוקיך כל עושה אלה כל עושה עוול" ( דברים כה, יג).

 

התורה מחמירה עם אדם שיש לו בכיסו ובביתו אבני מידה מזויפות יותר מאשר עם אדם המרמה בפועל. היות שעבור אדם כזה רמייה, ושקר הוא אופציה קיימת, ולא מקרית וזה דבר חמור מאין כמוהו.

 

עלינו לחיות בתודעת חיים כזאת שרמאות, שקר, גניבה וגזל, הם דברים מתועבים, הם אינם אופציה.

 

אנו הולכים ומתקרבים לראש השנה(כט באלול תשפ"ד עד ב' תשרי תשפ") אזי יש  להדגיש ש התיקון 'הראשון' צריך להיות כשאין לנו ממון שאינו שלנו על פי היושר, וכשאין לנו מנגנונים לרמייה שפועלים בעסקינו, בהתנהלות הכלכלית. אזי מתוך כך נזכה, למה שדרשו חז"ל: "אבן שלמה וצדק יהיה לך אם עשית כן יהיה לך הרבה".

 

תגובות

מומלצים