כשלים משמעותיים בהנגשת התחבורה הציבורית למוגבלים
דוח מבקר המדינה לשנת 2024 חושף תמונת מצב מטרידה אודות הנגשת התחבורה הציבורית לאנשים עם מוגבלות בישראל. על אף הזמן הרב שעבר מאז חקיקת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ב-1998, רבים מהשירותים הנדרשים להבטחת נגישות לאנשים עם מוגבלות נותרו חלקיים או בלתי מספקים.
לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2022, בישראל היו באותה השנה כ-1.096 מיליון אנשים עם מוגבלות, שהם קרוב ל-11.5% מכלל האוכלוסייה בישראל באותה העת. לקשיים שאנשים עם מוגבלות חווים מתלווה גם הקושי להשתמש בתחבורה הציבורית, הדרושה להם כדי להתנייד באופן עצמאי.
התאמה של הסביבה הפיזית והאנושית ליכולותיהם הפיזיות, החושיות, הרגשיות והשכליות של אנשים עם מוגבלות תתרום לתפקודם ותביא לתועלות כלכליות וחברתיות נרחבות, כגון הגברת הניידות החברתית והכלכלית של אנשים עם מוגבלות, הזדמנויות תעסוקה חדשות והעלאת פריון העבודה במשק. לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998, מחויבותה של החברה בישראל לשמור על זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות מושתתת על ההכרה בעקרון השוויון ובערך האדם שנברא בצלם ועל עקרון כבוד הבריות.
ביקורת המעקב העלתה כי הרוב המוחלט של הליקויים שעלו בדוח הביקורת הקודם ונבדקו בביקורת המעקב, 22 ליקויים, לא תוקנו או תוקנו במידה מועטה: 13 מהם לא תוקנו כלל, ובהם היעדר חובת ההנגשה של קווי האוטובוס הבין-עירוניים בחוק שוויון זכויות; אי-עדכון תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (הסדרת נגישות לשירותי תחבורה ציבורית), התשס"ג-2003; מחסור במוניות מונגשות; אי-גיבוש הסכמים עם מפעילי המוניות המונגשות והיעדר פיקוח על הדיווח של מפעילי התח"ץ.
7 ליקויים תוקנו במידה מועטה, ובהם התקנת תקנות דרכים נגישות; הכנת תוכנית אב להנגשת התחבורה הציבורית; קידום הנגשת קווי האוטובוס הבין-עירוניים; קידום הנגשת תחנות האוטובוס ופיתוח אמצעים טכנולוגיים (כגון יישומונים לתשלום בתח"ץ או לקבלת מידע של שירותי התח"ץ) עבור אנשים עם מוגבלות הנזקקים לשירותי תח"ץ.
2 הליקויים הנותרים תוקנו במידה רבה. על משרד התחבורה לבצע או להשלים בהקדם האפשרי את תיקון הליקויים שלא תוקנו או תוקנו במידה מועטה.
משרד מבקר המדינה ממליץ למשרד התחבורה להשלים את הכנת תוכנית הנגישות לתחבורה הציבורית עד לשנת 2040. התוכנית צפויה לתת מענה על הצורך להשלים את הפערים בהנגשת כלל התחבורה הציבורית בישראל. עוד ממליץ משרד מבקר המדינה למשרד התחבורה להסדיר את חובת ההנגשה בקווי האוטובוס הבין-עירוניים בחקיקה, בייחוד לאחר שכבר חלפו כ-26 שנים מחקיקת חוק שוויון זכויות בשנת 1998; להסדיר את ענף המוניות המונגשות ולוודא כי שירותיהן יתפרסו בצורה שווה באזורי הארץ, יהיו זמינים בפרק הזמן שנקבע וייתנו מענה ושירות יעיל במחיר של נסיעות רגילות לאנשים עם מוגבלות וכך ישפרו את יכולתם להתנייד באופן עצמאי.
תמונת המצב העולה מהביקורת של מבקר המדינה אנגלמן
התקנת תקנות דרכים נגישות - תיקון מס' 2 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות משנת 2005 קובע כי צמתים ומדרכות "יתוכננו, ייבנו ויותאמו" באופן המאפשר נגישות לאדם עם מוגבלות, וכי שר הפנים יקבע את התאמות הנגישות הנדרשות. בביקורת הקודמת עלה כי במועד סיומה (מרץ 2021) טרם התקין שר הפנים תקנות דרכים נגישות. בתגובתו על ממצאי ביקורת הקודמת מסר משרד הפנים שהיעד הוא כי במושב הקיץ של הכנסת בשנת 2022 יונחו תקנות אלו על שולחן ועדת העבודה של הכנסת. עם זאת, במועד סיום ביקורת המעקב (מרץ 2024) נמצא כי הליקוי תוקן במידה מועטה; כ-19 שנה לאחר מועד התיקון לחוק השוויון ולמרות החלטת בג"ץ מיוני 2023 והמלצת מבקר המדינה בדוח הביקורת הקודם, שר הפנים טרם התקין את תקנות דרכים נגישות. עם זאת, נמצא כי שר הפנים, באמצעות משרד הפנים, התחיל תהליך לקידום התקנת התקנות, אשר נכון למועד סיום ביקורת המעקב, עדיין לא הסתיים.
חסמים בהנגשת התחבורה הציבורית לאנשים עם מוגבלות - בביקורת הקודמת עלה כי משרד התחבורה ביצע בשנת 2019 סקר תובנות בעניין הנגשת התח"ץ לאנשים עם מוגבלות. עם זאת, בסקר לא נכללו הנתונים שלהלן על אנשים עם מוגבלות המשתמשים בתח״ץ: מספר המשתמשים, הרגלי הנסיעה שלהם, החסמים המונעים מהם להשתמש בתח"ץ, ממצאים והסיבות לחוסר הניידות שלהם. כמו כן בעקבות הסקר לא גובשו הצעות להסרת החסמים. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי תוקן במידה מועטה. נמצא כי משרד התחבורה הכין סקירת ספרות מקצועית כדי לקדם את הסרת החסמים בהנגשת התח"ץ לאנשים עם מוגבלות. עוד נמצא בביקורת המעקב כי תוכנית האב להנגשת התח"ץ נמצאת בשלבי הכנה במשרד התחבורה אך עדיין לא אושרה. עם זאת, משרד התחבורה לא הכין סקר הכולל את הנתונים האמורים על אנשים עם מוגבלות - מספר המשתמשים, הרגלי הנסיעה שלהם, חסמים המונעים מהם להשתמש בתח"ץ, ממצאים והסיבות לחוסר הניידות שלהם.
הנגשת אוטובוסים עירוניים - בביקורת הקודמת עלה כי במועד סיומה (מרץ 2021) טרם נעשו תיקונים בתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (הסדרת נגישות לשירותי תחבורה ציבורית), התשס"ג-2003, בעקבות השינויים הטכנולוגיים שחלו מאז התקנתן, וכי משרד התחבורה לא הכין תוכנית מקיפה ומפורטת לטיפול בנושא זה, וזאת על מנת לשפר את נגישות השירות למשתמשי התח"ץ בקווי אוטובוס עירוניים. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי תוקן במידה מועטה. במועד סיום ביקורת המעקב (מרץ 2024) עלה כי למרות השינויים הטכנולוגיים העדכניים שחלו מאז התקנתן של התקנות בשנת 2003 ומאז תיקונן בשנת 2016 ולמרות הליקויים שעלו בדוח הביקורת הקודם, המחזקים את הצורך בתיקון האמור, משרד התחבורה לא בחן תיקון של התקנות האמורות, אף שתיקונן הוא בסמכות שר התחבורה. בנוסף, משרד התחבורה לא הכין תכנית מקיפה ומפורטת לשיפור נגישות השירות למשתמשי התח"ץ בקווי אוטובוס עירוניים, בעקבות השיפורים הטכנולוגיים האמורים שחלו מאז התקנת התקנות בשנת 2003
אסדרת הנגשת אוטובוסים בין-עירוניים - בביקורת הקודמת עלה כי גם שחוק השוויון חוקק בשנת 1998, טרם נקבעה בחוק חובה להנגשה פיזית של אוטובוסים בין-עירוניים. משרד התחבורה ציין בתגובה על ממצאי הדוח הקודם, ובדוח הערות ראש הממשלה , כי הוא מגבש זה שנתיים הצעה לעדכון מקיף של תקנות שוויון לאנשים עם מוגבלות. במסגרת זו צפויות להתעדכן תקנות קיימות ולהתווסף תקנות חדשות הנוגעות לנגישות רכבת מקומית ורכבת מטרו, לכלבי שירות, לשימוש בטכנולוגיות חדשות ועוד. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי לא תוקן. עלה כי משרד התחבורה לא קבע חובה להנגשה פיזית של אוטובוסים בין-עירוניים בחקיקה ראשית, אף על פי שחוק השוויון חוקק כאמור בשנת 1998, וחלפו כבר כ-26 שנים. הדבר אינו עולה בקנה אחד עם מדיניות משרד התחבורה שלפיה יש לאפשר לכל אדם הנע בכיסא גלגלים להגיע למחוז חפצו באמצעות תח"ץ מונגשת ונוחה.
הנגשת אוטובוסים בין-עירוניים (מוגבלות פיזית) - בביקורת הקודמת עלה כי משרד התחבורה לא קידם את הנגשת האוטובוסים הבין-עירוניים, ומלבד מכתב נציבות השוויון לכנסת משנת 2018 לא אותרו פניות בכתב של הנציבות ומשרד התחבורה לקידום הנגשתם. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי תוקן במידה מועטה. אף שחוק השוויון לא תוקן ואין דרישה חוקית להנגיש את האוטובוסים הבין-עירוניים, משרד התחבורה החל בביצוע תוכנית ניסיונית (פיילוט) להנגשת אוטובוסים בקווים הבין-עירוניים. בשנים 2023 - 2024 מתוכננים לפעול כ-44 קווי אוטובוס בין-עירוניים נגישים באמצעות כ-114 אוטובוסים מונגשים אשר יפעלו בכ-56 ערים ברחבי הארץ; בשנת 2023 פעלו כ-27 קווי אוטובוס בין-עירוניים באמצעות כ-74 אוטובוסים מונגשים, ובשנת 2024 מתוכננים לפעול עוד כ-17 קווי אוטובוס בין-עירוניים באמצעות עוד כ-40 אוטובוסים מונגשים. עוד עלה בביקורת המעקב כי בנובמבר 2023, על פי הנתונים של משרד התחבורה, היו כ-1,032 קווי אוטובוס המוגדרים במשרד התחבורה כקווים בין-עירוניים. כ-27 קווי האוטובוס הבין-עירוניים המונגשים שפעלו במסגרת הפיילוט בשנת 2023 הם אפוא כ-2.6% מסך קווי האוטובוס הבין-עירוניים בישראל; וכ-44 הקווים הבין עירוניים-המונגשים המתוכננים לשנת 2024 הם אפוא כ-4.3% מסך קווי האוטובוס הבין-עירוניים בישראל.
הנגשת תחנות אוטובוס - בביקורת הקודמת עלה כי בשנת 2019 היו כ-10,000 תחנות מונגשות, ונותרו כ-13,500 תחנות עירוניות וכ-3,500 תחנות לשירות בין-עירוני שאינן מונגשות. עוד עלה בביקורת הקודמת כי בכ-37.5% מ-80 היישובים שנבדקו לא הונגשו כל התחנות, וב-22.5% מהיישובים שנבדקו הונגשו פחות מ-85% מהתחנות. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי תוקן במידה מועטה. עלה כי במרץ 2022 פרסם משרד התחבורה קול קורא כדי לסייע לרשויות המקומיות להשלים את תהליך ההנגשה של תחנות האוטובוסים שבתחום אחריותן בעזרת סיוע כספי מהתקציב של משרד התחבורה. עוד עלה בביקורת המעקב ומנתונים של משרד התחבורה כי עד פברואר 2023 פנו כ-109 רשויות מקומיות בבקשות להנגשה של כ-12,234 תחנות אוטובוס. משרד התחבורה אישר עד אותו מועד להנגיש כ-5,852 תחנות (כ-48% מסך הבקשות) בעלות כוללת של כ-76.5 מיליון ש״ח, שישולמו לרשויות המקומיות מתקציב משרד התחבורה; עבור עוד כ-5,344 תחנות (כ-44% מסך הבקשות) לא אושר תקציב להנגשה כיוון שנדרשות פעולות לתחזוקתן שאינן קשורות להנגשה. יצוין כי על פי מסמכי משרד התחבורה על הרשויות המקומיות לסיים את הנגשת התחנות שאושרו לא יאוחר מסוף שנת 2025, והמועד האחרון לניצול התקציב שקבע משרד התחבורה להנגשת התחנות הוא ספטמבר 2024. בביקורת המעקב גם עלה כי במועד סיומה (מרץ 2024) לא היה למשרד התחבורה מידע כולל על מספר תחנות האוטובוס שהונגשו ברשויות המקומיות על פי התוכנית שאושרה; משרד התחבורה לא עודכן על ידי הרשויות המקומיות בנוגע למספר תחנות האוטובוסים הנמצאות בתחום שיפוטן שאכן הונגשו ממרץ 2022, בהתאם לחובתן על פי הוראות נוהל דיווח יישום תקנות הנגישות למשרד התחבורה מינואר 2011; והוא לא עמד על קבלת דיווח ועדכון מאת הרשויות המקומיות בעניין זה
כוח אדם באגף נגישות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה - בביקורת הקודמת עלה כי מלבד מנהל האגף, אין עוד עובדים באגף הנגישות, ושני יועצים חיצוניים מסייעים למנהל האגף בעבודה השוטפת. עוד עלה כי בשנתיים שקדמו לתקופת הביקורת הקודמת (ספטמבר 2020 עד מרץ 2021) תוכנן להקים יחידות משנה במסגרת האגף כדי לאפשר לו לבצע את כל משימותיו; אך בפועל המשרד לא קידם את התוכנית והאגף נותר במתכונתו הנוכחית. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי לא תוקן: באגף הנגישות אין עובדים מלבד מנהל האגף ולא הוקמו בו יחידות משנה, ומנהל האגף ממשיך להיעזר ביועצים חיצוניים
דיווחים של מפעילי תח"ץ למשרד התחבורה ופרסום מידע לציבור בנושא הנגישות - בביקורת הקודמת עלה כי לא נמצאו באגף הנגישות דיווחים שהתקבלו ממפעילי התח"ץ על פי נוהל של משרד התחבורה, וכי משרד התחבורה לא דרש מידע על הפרסום של המפעילים לציבור בנושא נגישות שירותי התח"ץ, על התקנת שלטים סטטיים ועל אופן הטיפול בתלונות הציבור. כמו כן הרשות הארצית לתח"ץ לא הפיקה דוח חצי-שנתי בנוגע לתחנות אוטובוס שבהן ניתן שירות עירוני. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי לא תוקן. עלה כי בהתאם לנתוני משרד התחבורה ותשובת משרד התחבורה למשרד מבקר המדינה מאפריל 2024 לא נמצאו דיווחים של מפעילי התח"ץ כפי שנקבע בנוהל דיווח יישום תקנות הנגישות למשרד התחבורה מינואר 2011, של משרד התחבורה עצמו.
תלונות בנושא הנגישות המתקבלות במשרד התחבורה - בביקורת הקודמת עלה כי הדוחות השנתיים אינם נדרשים לנושא הנגישות או מציגים פילוח של ממצאים בנושא זה, וזאת בכל אחד מהתחומים המוצגים בדוחות, כגון ניתוח אמצעי התחבורה השונים וניתוח הפעילות בדרג המפעיל. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי תוקן במידה מועטה. מפילוח נושאי הפניות למשרד התחבורה לשנת 2022 המוצגים בדוח עולה כי הוא אינו כולל את נושא הנגשת התח"ץ או פילוח לפי נושא זה. יוצא מכך כי למשרד התחבורה אין מידע לגבי התלונות המתקבלות בנושא הנגשת התח"ץ, והדבר פוגע ביכולתו לבצע פיקוח ובקרה על מפעילי התח"ץ. יצוין כי משרד התחבורה עורך עדכון לטופס ממשל זמין להגשת פניות ציבור לרשות הארצית לתחבורה ציבורית. לדברי משרד התחבורה, הטופס העדכני מתוכנן לעלות לאוויר ברבעון השלישי של שנת 2024, ובו יהיה ניתן לבחור ב"נגישות" בנושא הפנייה.
כמות המוניות המונגשות - בביקורת הקודמת עלה כי חולקו רישיונות להפעלת כ-950 מוניות מונגשות, ביחס של מונית נגישה אחת ל-1,600 אנשים עם מוגבלות, לעומת יחס של מונית לא מונגשת אחת ל-340 אנשים ללא מוגבלות. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי לא תוקן, ועל פי החישובים שעשה משרד מבקר המדינה בהתבססו על נתונים של משרד התחבורה, חסרות בין 300 ל-800 מוניות מונגשות בפועל כדי לתת שירות מלא לאנשים עם מוגבלות המתניידים בכיסא גלגלים, והמחסור אף ילך ויגדל. כן נמצא בביקורת המעקב כי ההסדר הנוכחי להפעלת מוניות מונגשות, שבו נקבעה גם כמות הרישיונות למונית מונגשת, עומד לפוג בשנת 2024, שכן בתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (הנחה מאגרת רישיון להפעלת מונית נגישה), התשע"ד-2014 (תקנות המוניות המונגשות), נקבע כי עשר שנים לאחר קבלת רישיון למונית מונגשת יוכל בעל הרישיון להפוך אותה למונית רגילה. נמצא כי משרד התחבורה לא גיבש הסדר חדש הקובע את מספר המוניות המונגשות הרצוי. משרד התחבורה בוחן חלופות להפעלה של שירותי המוניות הנגישות משנת 2024 ואילך, אך עדיין לא נבחרה חלופה. כמו כן, נמצא כי החלטות הוועדה לפניות הציבור של הכנסת ממרץ 2022 בנושא מחסור במוניות מונגשות לנכים לא יושמו על ידי משרד התחבורה; ביניהן: עדכון תקנות המוניות המונגשות, ופרסום מידע מעודכן ומדויק באתר המרשתת של משרד התחבורה לגבי בעלי המוניות המונגשות ולגבי התאגידים המפעילים אותן.
המלצות הביקורת
על שר הפנים, בהתייעצות עם שר התחבורה, להמשיך ולקדם באמצעות משרדי הפנים והתחבורה את תהליך התקנת תקנות דרכים נגישות בהקדם האפשרי, כדי לאפשר לאנשים עם מוגבלות להתנייד ממקום למקום בצורה המיטבית. הדבר נדרש ביתר שאת לנוכח התקופה הארוכה, כ-19 שנה, שעברה ממועד התיקון של חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998, בשנת 2005. עוד עליהם לקבוע לוח זמנים ריאלי לקידום התהליך כדי לקדמו בצורה המיטבית וביעילות.
על משרד התחבורה להשלים את אישורה של תוכנית האב להנגשת התחבורה הציבורית ולקבוע בה לוחות זמנים ויעדים בני השגה. כך יוכל המשרד לפתור נכון ובשלבים את בעיות החסמים בהנגשת התחבורה הציבורית לאנשים עם מוגבלות ולשפר את השירות הניתן להם. עוד מומלץ כי משרד התחבורה יכין סקר הכולל את הנתונים על אנשים עם מוגבלות המשתמשים בתח"ץ: מספר המשתמשים, הרגלי הנסיעה שלהם, החסמים המונעים מהם להשתמש בתח"ץ, ממצאים וסיבות לחוסר הניידות שלהם, ולבחון אפשרות לקבלת מידע בהתאם לנהלי קבלת נתונים ממשרדי ממשלה וגופים אחרים המחזיקים במידע מתאים.
על משרד התחבורה ושר התחבורה להמשיך ולפעול להסדרת מענה עדכני לצרכים של אנשים עם מוגבלות הנוסעים בתח"ץ, חלקם על בסיס יום-יומי, כדי להקל עליהם בצורה מיטבית וקשובה לצורכיהם את השימוש בתח"ץ. בהתאם לכך עליהם לשקול את תיקון תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (הסדרת נגישות לשירותי תחבורה ציבורית), התשס"ג-2003, כדי להתאימן להתפתחות הטכנולוגית במטרה להקל על ציבור הנוסעים עם מוגבלות.
מומלץ כי משרד התחבורה ונציבות השוויון יפעלו בהקדם האפשרי לקידום של חובת החקיקה בנוגע להנגשה של קווי האוטובוס הבין-עירוניים ולכל הקשור לתחבורה הבין-עירונית. מומלץ כי משרד התחבורה ימשיך ויקדם את פיילוט ההנגשה של קווי האוטובוס הבין-עירוניים בישובים, כדי לשפר באופן ניכר את יכולתם של אנשים עם מוגבלות לנוע מיישוב אחד לאחר על פי הצורך. זאת, בהתאם למדיניות של משרד התחבורה הקובעת כי הנגשה של כלל קווי האוטובוס הבין-עירוניים תאפשר לכל אדם בכיסא גלגלים להגיע למחוז חפצו באמצעות תחבורה ציבורית מונגשת ונוחה. מומלץ כי משרד התחבורה יפנה לרשויות המקומיות כדי לקבל מהן מידע לגבי מצב היישום של תהליך הנגשת תחנות האוטובוס שבתחום אחריותן, על פי הקול קורא משנת 2022. זאת כדי שיוכל לעקוב אחר יישום התוכנית שתקצב ואשר יממן לאחר סיומה, ויוכל גם לעקוב אחרי תהליך השלמת ההנגשה של כלל התחנות של התחבורה הציבורית. עוד מומלץ שמשרד התחבורה ימשיך ויפעל להנגשת כלל תחנות האוטובוסים ברחבי הארץ.
מומלץ כי משרד התחבורה יבחן את מבנה אגף הנגישות והמשאבים העומדים לרשותו כדי שהאגף יוכל לבצע את משימותיו ולהשיג את המטרות ואת היעדים שהוצבו לו, וכל זאת במסגרת לוחות הזמנים שנקבעו לו.
על משרד התחבורה להקפיד לקבל ממפעילי התח"ץ דיווחים לגבי כלל קווי האוטובוס המונגשים, דיווחים לגבי פרסום המידע לציבור על הנגשת אותם הקווים, ודיווחים לגבי קיום שלטים סטטיים נגישים בתחנות האוטובוסים, כפי שנדרש בנהלים של משרד התחבורה. דיווחים אלה יעזרו לאנשים עם מוגבלות להתנייד באמצעות התחבורה הציבורית בצורה יעילה וקלה יותר וישפרו את שירותי התח"ץ לאנשים אלה.
מומלץ כי משרד התחבורה יסדיר בהקדם את המשך הפעלת שירות המוניות המונגשות לאנשים עם מוגבלות המתניידים בעזרת כיסא גלגלים. שירות זה הוא אמצעי תח"ץ חשוב להתניידות עצמאית, שכן הוא מאפשר להגיע מפתח הבית עד היעד וחזרה (door to door), כאמצעי יחיד או בשילוב אמצעי תח"ץ אחרים. חשיבותו של אמצעי זה גוברת לנוכח העובדה שאין עדיין חובת הנגשה לקווי אוטובוסים בין-עירוניים על פי דין. על משרד התחבורה, בשיתוף נציבות השוויון, לבחון דרכים להעלאת הזמינות של שירותי המוניות הנגישות עבור אנשים עם מוגבלות ברחבי הארץ בכלל ובאזורים שבהם יש מחסור במוניות השירות בפרט. מומלץ כי משרד התחבורה יעגן את מתן השירות בהסכם עם מפעילי המוניות המונגשות, וכך יהיה לו גם קל יותר לבצע פיקוח ובקרה עליהם כדי לשפר שירות זה.
מומלץ כי משרד התחבורה והמפקח על התעבורה ידרשו מהתאגידים המפעילים את המוניות המונגשות לדווח להם באופן מסודר על אופן ביצוע הנסיעות המונגשות, כפי שנקבע בנוהל מונית מונגשת של משרד התחבורה, וזאת לצורך ניתוח הנתונים, הסקת המסקנות הנדרשות ושיפור השירות במוניות מונגשות הניתן לאנשים עם מוגבלות. עוד מומלץ כי משרד התחבורה והמפקח על התעבורה ימסדו את הדיווח באופן מקוון, וכי יחידת הבקרה במשרד התחבורה תגבש תוכנית בקרות יזומות ותפעל למימושן כדי לתת שירות מיטבי במוניות מונגשות לאנשים עם מוגבלות.
מומלץ כי משרד התחבורה ינהיג תהליך פיקוח ובקרה אפקטיבי בענף המוניות המונגשות, אשר יכלול בחינה של כל התלונות המגיעות לפתחו, ולא רק בנושא של הפקעת מחירי הנסיעה במוניות מונגשות. זאת כדי לשפר את השירות לנוסעים עם מוגבלות, הזקוקים לשירות זה כדי להתנייד ממקום למקום באופן עצמאי, בנקודות זמן ומקום מסוימים לפי בחירתם האישית.