בין מדעי המוח לבין חינוך והוראה

נחנך מרכז אלו"ן לנוירופדגוגיה המחבר באופן חדשני יישומי, המכללה האקדמית אחוה והמרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט חנכו את מרכז אלו"ן לנוירופדגוגיה, שאותו הקימו יחד, בכינוס השקה אשר עסק בחיבור ייחודי זה

18.04.2025 מאת: פורטל הכרמל והצפון
בין מדעי המוח לבין חינוך והוראה

צילום: מנדי טויטו. פרופ׳ רוני לידור, פרופ׳ יפעת ביטון, פרופ׳ יצחק פרידמן וד״ר אתי גרובגלד

 

מרכז אלו"ן לנוירופדגוגיה, המהווה גשר חדשני בין מדעי המוח לבין חינוך, פרי יוזמה ייחודית של המרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט והמכללה האקדמית אחוה, נחנך השבוע בכינוס השקה שעסק בחיבור המרתק שבין מדעי המוח לתהליכי חינוך, הוראה ולמידה.

 

כינוס ההשקה התקיים במעמד נשיאת המכללה האקדמית אחוה פרופ' יפעת ביטון, נשיא המרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט פרופ' רוני לידור, סגנית נשיא המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט ד"ר יעל קמחי, ממובילות הקמת התוכנית לנוירופדגוגיה ומנכ"לית המכללה האקדמית אחוה ד"ר אתי גרובגלד, מנכ"ל המרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט, שלמה בן גל והמרצים מקימי המרכז לנוירופדגוגיה משתי המכללות, בארגונן של חברות צוות המרכז ד"ר עדי עראקי וד"ר אפרת לוצאטו.

 

 

במהלך הכינוס הוענקה תעודת הוקרה לפרופ' יצחק פרידמן, מקים התוכנית לתואר שני בנוירופדגוגיה והעומד בראשה במכללה האקדמית אחוה, אשר מוביל וחוקר את התחום זה שנים רבות, על עבודתו המחקרית ועל מסירותו ליצירת חיבורים בין חקר המוח לעולם החינוך וכן על תרומתו האקדמית והחינוכית הממשיכה לעצב ולהעשיר את התחום.

 

 

במסגרת הכינוס נפגשו חוקרות וחוקרים ממדעי המוח והלמידה ונשות ואנשי חינוך מהאקדמיה ומהשדה כדי לשתף בידע מחקרי ומעשי בתחום הנוירופדגוגיה. מטרת־העל של הכינוס הייתה להניח את היסודות לדיאלוג פורה בין האקדמיה לשדה החינוכי ולקדם יישום של ממצאי מחקר עדכניים בתחום החינוכי.

 

 

בפתיחה הוצג מחקר שנערך לקראת השקת המרכז על ידי חוקרות וחוקרים מהמרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט ומהמכללה אקדמית אחוה, אשר בחן את השכיחות של נוירומיתוסים (תפיסות שגויות על תפקוד המוח) בקרב 140 מורי מורים ומורים, שממצאיו הדגישו את הצורך בהנגשת מידע מדעי מבוסס למערכת החינוך.

 

פרופ' רועי כהן קדוש מאוניברסיטת סארי שבאנגליה, חוקר מוח ובוגר המכללה האקדמית אחוה, הרצה על אודות מחקרו, העוסק בשיפור למידה וקשב באמצעות גרייה חשמלית.

 

 

לאחר מכן התקיימו מושבים מקבילים אשר עסקו במחקרים שונים הקשורים בנורויפדגוגיה והוצגו על ידי חוקרים שונים, בין היתר, נוירופדגוגיה וחינוך מתמטי, זיכרון ותנועה, יצירתיות ונוירופדגוגיה בלמידה ועוד. בשולחנות עגולים בהנחיית חברי צוות המרכז לנוירופדגוגיה דנו המשתתפים ברמת היישום של מחקרי מוח בנושאים של זיכרון, מוטיבציה, תהליכים ניהוליים ועוד.

 

 

ההרצאות לוו ביצירת גרפיטי אינטראקטיבית המהווה המחשה ויזואלית חיה של תחום הנוירופדגוגיה. דרך הגרפיטי, המשתתפים ביטאו את החיבור בין מדעי המוח ופדגוגיה באמצעות רשת רעיונות מתפתחת וצבעונית שנאספה לכדי יצירה משותפת ושלמה. את הכינוס ליוו גם פוסטרים מדעיים ותערוכת אומנות של חוקרים מכל רחבי הארץ והעולם בשיתוף עם אוצרת הגלריה לאומנות עכשווית של המרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט ד"ר איריס לוי.

 

 

ד"ר אורית אלגאוי הרשלר, מנהלת מרכז אלו"ן מטעם המכללה האקדמית אחוה:"מרכז אלו"ן לנוירופדגוגיה מוביל מהפכה חינוכית בשילוב של מדעי המוח במערכת החינוך הישראלית. המרכז מזמן דיאלוג בין אנשי חינוך לבין חוקרי מוח ולבין הורים ותלמידים, ומנגיש ידע עדכני מתחום מדעי המוח, במטרה לשפר שיטות הוראה ולפתח אסטרטגיות למידה חדשניות ולהשפיע על עתיד מערכת החינוך בישראל."

 

 

ד"ר אילת קצוף, מנהלת מרכז אלו"ן מטעם המרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט:"הנוירופדגוגיה, התחום המרכזי שבו עוסק המרכז, מתבססת על הבנה שהמוח האנושי מסוגל להשתנות ולהתפתח לאורך כל החיים, מה שמוביל להבנה חדשה באשר ליכולת של מורים להשפיע על התפתחות תלמידיהם. מרכז אלו"ן יפעל במרחב ייחודי של שיח ושיתוף פעולה בשלושה ערוצים מרכזיים של מחקר, הנגשה ויישום בשטח."

 

 

שיתוף הפעולה בין המרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט והמכללה האקדמית אחוה נועד לגבש מודל ייחודי לשילוב מדעי המוח בהוראה. המרכז לנוירופדגוגיה שם דגש על יישום הידע המדעי בתהליכים חינוכיים בשטח, מתוך מטרה לחולל שינוי משמעותי במערכת החינוך הישראלית ומעבר לה. באמצעות מחקר פורץ דרך ושיתופי פעולה בין־מוסדיים, המרכז מקדם את התפיסה הנוירופדגוגית בישראל, ומשפיע על העתיד החינוכי דרך הבנה מעמיקה של תהליכי למידה במוח האנושי החל משלב ההכשרה להוראה ועד ליישום בשדה החינוכי.

 

תגובות

מומלצים