שלושה מסופי תחבורה מתקדמים יוקמו במחוזות חיפה והצפון

בעקבות התכנית לפינוי המפעלים המזהמים במפרץ חיפה, הועדה הארצית לתכנון ובנייה (ות"ל) אישרה לקדם תוכנית נוספת להקמת מתקני תשתית ומסופי תחבורה ציבורית משולבים בנקודות אסטרטגיות בערים הבאות: מעלות תרשיחא, כפר כנא וחריש.

06.01.2025 מאת: פורטל הכרמל והצפון
שלושה מסופי תחבורה מתקדמים יוקמו במחוזות חיפה והצפון

 

הוות"ל אישר את קידום תכנית משרד התחבורה להקמת שלושה מסופי תחבורה מתקדמים במחוזות חיפה והצפון. השרה רגב: "אישור התכנית מציין שלב נוסף בהתקדמות חזון התחבורה הציבורית שאני מקדמת, המבוסס על רשת של מסופי תחבורה מתקדמים, 'האבים' המחברים בין כל אמצעי התחבורה".

 

הועדה הארצית לתכנון ובנייה (ות"ל) אישרה לקדם תוכנית נוספת להקמת מתקני תשתית ומסופי תחבורה ציבורית משולבים בנקודות אסטרטגיות בערים הבאות: מעלות תרשיחא, כפר כנא וחריש.

 

המתקנים החדשים כוללים מסוף משולב במעלות תרשיחא. המסוף, ישרת 3 קוים עירוניים, 6 קווים אזוריים ו-7 קווים בינעירוניים. המתקן יכלול חניון לילה עם  110 חניות אוטובוסים הכוללות עמדות טעינה, במסגרת המעבר לתחבורה ציבורית ירוקה.

 

מסוף כפר כנא יוקם באזור התעשייה הצפוני של היישוב וישמש מסוף תפעולי, ללא פעילות נוסעים. המתקן ישרת 7 קווים עירוניים ואזוריים במרחב נצרת.

 

גם בחריש יוקם מסוף חדש עבור העיר המתפתחת. המתקן ישרת הן את הקווים העירוניים והאזוריים הקיימים והן את הקווים החדשים המתוכננים במרחב.

 

התוכנית שאושרה לקידום (תת"ל 158) היא חלק מתוכנית אב ארצית למתקני תשתית לתפעול תחבורה באוטובוסים לשנת 2040, שהכין משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי איילון, הנסמכת על תוכנית אסטרטגית ארצית לפיתוח התחבורה הציבורית.

 

בתוכנית זו קבע משרד התחבורה יעד פיצול בין כלי רכב פרטיים לתחבורה ציבורית לאותה שנה ביחס של 60% לרכב פרטי ו-40% לתחבורה ציבורית.

 

בשנה החולפת התבצעו בישראל 853 מיליון נסיעות בתחבורה הציבורית, מהן 740 מיליון, שהם 87%, באוטובוסים, התוכנית מתבססת על ההנחה כי גם לאחר הפעלת מערכות הסעת ההמונים המוקמות ומתוכננות כיום, כמו הרכבת הקלה והמטרו, ימשיכו האוטובוסים לשמש כרובד המשמעותי ביותר של התחבורה הציבורית.

 

מרכיב מרכזי בהפיכת מערכת התחבורה הציבורית ליעילה ואטרקטיבית יותר הוא חיבוריות וקישוריות. כדי לאפשר חיבוריות וקישוריות מיטביות נדרשת הקמת מסופי תחבורה משולבים (מתח"מים). כיום קיים מחסור חמור במתח"מים ומתקני תשתית נוספים כמו חניוני לילה.

 

לכן מקדמת שרת התחבורה מירי רגב תוכנית רחבת היקף להקמת מתקני תשתית חדשים בפריסה ארצית ובסמוך למוקדי הביקוש, ובהם מרכזי תעסוקה, לימודים, בריאות ופנאי. המתח"מים יפעלו תוך תיאום זמנים בין אמצעי התחבורה השונים ומעבר נוח ומהיר ביניהם, ופיתוח מסחרי ונדל"ני בסביבה הקרובה. מרכיבים חשובים נוספים של ה"האב" הם חניון אוטובוסים עם עמדות טעינה חשמלית, אזור תחזוקה וטיפול ומקומות מנוחה והתרעננות לנהגים.

 

תוכנית האב הארצית, שהוכנה על סמך מתודולוגיה אחידה, כוללת ארבעה מחוזות מטרופוליניים. בשלב הראשון הוכנה תוכנית פריסה מרחבית של מתחמים למטרופולין תל אביב, ובהמשך יוכנו תוכניות ליתר המטרופולינים. עד כה אושרו תוכניות מפורטות ל-19 מתקני תשתית ברחבי מטרופולין תל אביב, וחלקם מצוי בשלבי ביצוע. במקביל, מקודמות תוכניות ל-30 מתקנים נוספים ברחבי הארץ, ממעלות וצפת בצפון ועד באר שבע ואשקלון בדרום.

 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "אישור התכנית מציין עוד שלב בהתקדמות חזון התחבורה הציבורית שאני מקדמת, המבוסס על רשת של מסופי תחבורה מתקדמים, 'האבים'  המשלבים בתוכם מסופי אוטובוסים ותחנות רכבת, ומחברים בין כל אמצעי התחבורה, תוך חיבוריות וקישוריות אופטימליות. התכנית הנוכחית מבשרת שיפור תחבורתי משמעותי באזור הצפון וביישובי המגזר הערבי."

 

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "עם התקדמות פרויקטי התשתית הגדולים שמובילה השרה רגב, נראה בשנים הקרובות  את המשך המגמה של העלייה בביקוש לתחבורה הציבורית לסוגיה,  ונזדקק לעוד מתקני תשתית. מתקדמים בפריסה ארצית. לשם כך אנו מקדמים מבעוד מועד תהליכי תכנון מפורטים, המשתלבים בתוכניות הפיתוח הארציות והמקומיות ותומכים בהן".

 

תגובות

מומלצים