נתונים של 256 רשויות 80 עיריות 122 מועצות ו-54 מועצות אזוריות

הלשכה המרזית לסטטסטיקה מפרסמת נתונים פיזיים ונתוני אוכלוסייה, חינוך, רווחה, מים ותברואה, נתוני תקציב של הרשויות המקומיות ונתונים חברתיים כלכליים נוספים כגון נתוני שכר, אחוזי ההצבעה קרקעות כלכלה ועוד.

15.07.2024 מאת: פורטל הכרמל והצפון
נתונים של 256 רשויות 80 עיריות 122 מועצות ו-54 מועצות אזוריות

 

נתוני הרשויות המקומיות מוצגים לפי מעמד מוניציפלי (עירייה, מועצה מקומית, מועצה אזורית) וכוללים נתונים דמוגרפיים , אפיון הרשויות המקומיות לפי הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסייה; נתוני מדד הפריפריאליות של הרשויות המקומיות, נתונים על שירותים מוניציפליים חינוך, רווחה, מים ותברואה , נתוני תקציב של הרשויות המקומיות ונתונים חברתיים כלכליים נוספים כגון נתוני שכר, יוממות ועוד. הנתונים מתקבלים ממגוון מקורות הכוללים את המוסד לביטוח לאומי, משרד הפנים, רשות המים , משרד החינוך, הרשויות המקומיות ועוד. לקובץ הרשויות המקומיות 22 20 נספח להודעה

 

בקובץ הרשויות המקומיות בישראל 2022 מוצגים נתונים ל256 הרשויות המקומיות בישראל (80 עיריות, 122 מועצות מקומיות ו54- מועצות אזוריות).

 

הקובץ כולל 7 גיליונות: תוכן עניינים נתונים פיזיים ונתוני אוכלוסייה בנושאי דמוגרפיה, חינוך, רווחה, תשתיות, בנייה וכד', כולל סיכומים לפי מעמד מוניציפלי (חלוקה לפי עיריות, מועצות מקומיות ומועצות אזוריות) ונתונים כלל ארציים נתוני תקציב כוללים סיכומים לפי מעמד מוניציפלי.

 

חלוקה לפי עיריות, מועצות מקומיות ומועצות אזוריות ונתונים כלל ארציים נתוני סקר כוח אדם וסקר הוצאות משק הבית בערים המונות 50,000 תושבים ויותר תעודת הלימודים הגבוהה ביותר; תכונות כוח העבודה: משתתפים בכוח העבודה, שיעור תעסוקה, אחוז בלתי מועסקים, אחוז מועסקים מחוץ ליישוב המגורים, סוגי משקי בית באחוזים, אחוז משקי בית הגרים בדירה בבעלותם, הכנסות והוצאות לנפש נתוני הסקר החברתי בערים המונות 100,000 תושבים ויותר עמדות של בני 20 ומעלה כלפי נושאים שונים הערות והסברים: בציון תאי ההתייחסות במקום ההערות שהופיעו בעבר בתוך התאים תיקונים ושינויים: בציון תאי ההתייחסות ותאריך השינוי בנוסף על הקובץ, מתפרסמות גם מפות הגירה פנימית עבור הערים הגדולות המונות 200,000 תושבים ויותר.

 

שינויים וחידושים בקובץ "נתונים פיזיים ונתוני אוכלוסייה" התעדכנו הנושאים האלה שכר סדרת נתונים חדשה, מקור, רשות המסים אחוז דירות בשכירות  רמת השכלה מצב משפחתי שימושי קרקע 2021 קטגוריות מקובצות  קרקע, סלע, שיחים ושטח חפור שטח חקלאי יער, חורש ופארקים שטח בנוי לקובץ הרשויות המקומיות.

 

נתונים פיזיים נבחרים של הרשויות המקומיות בסוף שנת 2022 מנתה האוכלוסייה בישראל 9.662 מיליון תושבים. צפיפות האוכלוסייה עמדה על 424.3 לקמ"ר. גידול אוכלוסייה גידול האוכלוסייה הכלל-ארצי בשנת 2022 היה .2.2% שיעור הריבוי הטבעי הארצי היה 13.4 לאלף תושבים (14.3 ב2021-) ומאזן ההגירה הארצי היה 8.5 לאלף תושבים (3.2 ב2021-). שיעור הריבוי הטבעי יורד ככל שהאשכול החברתי-כלכלי של הרשות המקומית גבוה יותר. כמו כן, שיעור גבוה של ריבוי טבעי נמצא בעיקר ברשויות מקומיות יהודיות שבהן רוב האוכלוסייה חרדית וברשויות מקומיות שבהן רוב האוכלוסייה בדווית. אין מגמה ברורה ביחס למאזן ההגירה בחלוקה לאשכולות חברתיים-כלכליים, אולם הוא נמוך יותר באשכולות 1 עד .3

 

הגירה פנימית בשנת 2022 שיעור מאזן ההגירה הפנימית הגבוה ביותר לאלף תושבים היה בחריש (168.3), בנתיבות (68.6) ובשדרות (53.0).

 

שיעור מאזן ההגירה הפנימית לאלף תושבים היה שלילי בכל הערים הגדולות שבהן 200,000 תושבים ויותר: מ-1.1- בנתניה עד -21.0 באשדוד (הנמוך ביותר). אולם שיעור מאזן ההגירה הכולל היה חיובי ברוב הערים הללו בגלל ההגירה מחו"ל.

 

בחירות לרשויות המקומיות אחוזי ההצבעה בבחירות לרשויות המקומיות ירדו מ59.2% - ב2018- ל53.8%- ב.2024- בשנת ,2024 אחוזי ההצבעה היו 50.6% ברשויות היהודיות והמעורבות ו54.8%- ברשויות הערביות. נמצא שאחוז ההצבעה הגבוה ביותר – 75.2% – היה באשכול 1 הכולל 1 בחלוקה לפי אשכול חברתי-כלכלי, רשויות עם אוכלוסיות חרדיות ובדוויות.

 

שכר בשנת ,2021 בחלוקת השכר הממוצע לחודש לפי אשכול פריפריאליות, נמצא שהשכר גבוה יותר במרכז הארץ.

 

נשים משתכרות בממוצע 66% מהשכר הממוצע של גברים. ככל שרמת השכר עולה הפער גדל – מ68%- באשכול חברתי-כלכלי 1 עד 49% באשכול .10 דירות בשכירות (בעיריות ובמועצות המקומיות) שלוש הרשויות עם האחוז הגבוה ביותר של דירות בשכירות הן מצפה רמון (57.6%), תל אביב-יפו (49.7%) וחריש (45.4%).

 

האחוז הגבוה של דירות בשכירות של תל אביב-יפו והסביבה בא לידי ביטוי בסיווג לפי אשכול חברתי-כלכלי ולפי אשכול פריפריאליות (אשכולות 8 ו,10- בהתאמה).

 

נתונים כספיים נבחרים של הרשויות המקומיות כדי לספק שירותים מוניציפליים לתושבים ולעסקים שבתחומן, הרשויות המקומיות מנהלות תקציב. התקציב הרגיל מיועד לניהול השוטף, ואילו התקציב הבלתי רגיל מיועד למימון פעילויות פיתוח (מיזמים). התקציב הרגיל והתקציב הבלתי רגיל כוללים מרכיב של תקבולים ומרכיב של תשלומים. תקבולים הסתכמו תקבולי הרשויות המקומיות ב108.6- מיליארד ש"ח, עלייה ריאלית של 2.9% לעומת 2 בשנת 2022 שנת .2021 82.8 מיליארד ש"ח התקבלו בתקציב הרגיל, ו25.8- מיליארד ש"ח בתקציב הבלתי רגיל. העלייה בתקבולים מורכבת מעלייה של 5.1% בהכנסות העצמיות ומירידה של 1.1% בהשתתפות הממשלה. מתוך סך התקבולים, 82.7 מיליארד ש"ח התקבלו בעיריות (76.1%), 12.6 מיליארד ש"ח התקבלו במועצות המקומיות (11.6%), ו13.3-מיליארד ש"ח התקבלו במועצות האזוריות (12.3%).

 

תקציב רגיל בשנת 2022 הסתכמו תקבולי הרשויות המקומיות בתקציב הרגיל ב82.8- מיליארד ש"ח, עלייה ריאלית של 2.2% לעומת שנת 2021 (שבה נרשמה עלייה ריאלית של 1.3%). תקבולי הרשויות המקומיות בתקציב הרגיל כוללים בעיקר הכנסות עצמיות והכנסות מהשתתפות הממשלה. בהכנסות העצמיות של הרשויות נכללות הכנסות מארנונה כללית (ארנונה למגורים וארנונה לא-למגורים), מאגרות ודמי שירותים, מהיטלים, מקנסות, מהשתתפות בעלי נכסים ומוסדות ועוד.

 

בשנת 2022 הארנונה הכללית שנגבתה הייתה 37.2% מסך ההכנסות בתקציב הרגיל של הרשויות המקומיות, בהשוואה ל36.5%- בשנת .2021 ההכנסה הממוצעת מגביית ארנונה כללית לנפש הייתה 3,209 ש"ח. בהכנסה מגביית ארנונה חלה עלייה ריאלית של 10.6% לעומת שנת .2021 בשנת 2022 גביית הארנונה למגורים (45.3% מסך הארנונה הכללית) הייתה 1,453 ש"ח לנפש בממוצע. יחס הגבייה מכלל החיובים למגורים הוא היחס בין תקבולים בפועל מארנונה למגורים (גבייה) לבין דרישות לתשלום ארנונה למגורים (חיוב) שנצברו עד לסוף השנה, כולל חיובים בגין שנים קודמות שטרם נגבו. בשנת 2022 יחס הגבייה מכלל החיובים למגורים היה ,76.5% גבוה יותר מבשנת 2021 (75.3%). יחס הגבייה בשנת 2022 מהחיוב באותה שנה (ללא חיובים משנים קודמות, פטורים והנחות) היה .69.9% בשנת 2022 גביית הארנונה לא-למגורים (54.7% מסך הארנונה הכללית) הייתה 1,756 ש"ח לנפש בממוצע. ההכנסות מהשתתפות הממשלה בשנת 2022 הסתכמו ב33.9- מיליארד ש"ח, ירידה ריאלית של 1.1% לעומת שנת 2021 (שבה נרשמה ירידה ריאלית של 4.2%)

 

כאשר בוחנים את תקבולי הרשויות המקומיות בתקציב הרגיל לפי אשכולות המדד החברתי-כלכלי ניתן לראות כי ככל שהאשכול החברתי-כלכלי גבוה יותר, כך ההכנסות מהשתתפות הממשלה נמוכות יותר.

 

תקציב בלתי רגיל בשנת 2022 הסתכמו תקבולי הרשויות המקומיות בתקציב הבלתי רגיל ב25.8- מיליארד ש"ח, עלייה ריאלית של 5.5% לעומת שנת 2021 (שבה נרשמה עלייה ריאלית של 2.2%). תקבולי הרשויות המקומיות בתקציב הבלתי רגיל כוללים בעיקר הכנסות עצמיות והכנסות מהשתתפות הממשלה.

 

בבחינה של תקבולי הרשויות המקומיות בתקציב הבלתי רגיל לפי אשכולות המדד החברתי-כלכלי, ניתן לראות כי כמו בתקציב הרגיל, גם בתקציב הבלתי רגיל ככל שהאשכול החברתי-כלכלי גבוה יותר, כך ההכנסות מהשתתפות הממשלה נמוכות יותר.

 

תשלומים בשנת 2022 הסתכמו תשלומי הרשויות המקומיות ב107.3- מיליארד ש"ח, עלייה ריאלית של 3.4% לעומת שנת .2021 82.9 מיליארד ש"ח שולמו בתקציב הרגיל, ו24.5- מיליארד ש"ח בתקציב הבלתי רגיל. מתוך סך התשלומים, 81.4 מיליארד ש"ח היו תשלומים של העיריות (75.9%), 12.7 מיליארד ש"ח – של המועצות המקומיות (11.8%), ו13.2- מיליארד ש"ח – של המועצות האזוריות (12.3%).

 

תקציב רגיל בשנת 2022 הסתכמו תשלומי הרשויות המקומיות בתקציב הרגיל (השוטף) ב82.9- מיליארד ש"ח, והם היו 77.2% מסך התקציב. בשנה זו בסך התשלומים בתקציב הרגיל חלה עלייה ריאלית של 2.7% לעומת שנת .2021 בבחינה של סך התשלומים בתקציב הרגיל לפי מעמד מוניציפלי, ניתן לראות כי בעיריות חלה עלייה ריאלית של ,3.0% במועצות המקומיות – עלייה ריאלית של ,1.7% ובמועצות האזוריות – עלייה ריאלית של .1.9%

 

תקציב בלתי רגיל בשנת 2022 הסתכמו תשלומי הרשויות המקומיות בתקציב הבלתי רגיל (הפיתוח) ב24.5- מיליארד ש"ח, והם היו 22.8% מסך התקציב. בשנה זו בסך התשלומים בתקציב הבלתי רגיל חלה עלייה ריאלית של 6.0% לעומת שנת .2021 בבחינה של סך התשלומים בתקציב הבלתי רגיל לפי מעמד מוניציפלי, ניתן לראות כי בעיריות חלה עלייה ריאלית של ,8.7% במועצות המקומיות - עלייה ריאלית של 3.9% ובמועצות האזוריות – ירידה ריאלית של .9.9%

 

עודף / גירעון ההפרש בין סך התקבולים (כולל מלוות) לבין סך התשלומים (כולל פירעון מלוות) נקרא "עודף תקציבי" או "גירעון תקציבי". בשנת 2022 נרשם בתקציב הרגיל גרעון תקציבי של 44.8 מיליון ש"ח, לעומת עודף של 356.6 מיליון ש"ח בשנת 2021 ועודף של כ129- מיליון ש"ח בשנת .2020 ב157- רשויות מקומיות נרשם עודף תקציבי, ואילו ב95- רשויות מקומיות נרשם גירעון תקציבי וב2- רשויות נרשם איזון בין הכנסות והוצאות. עומס מלוות בשנת 2022 הסתכמו עומס המלוות (חוב) ברשויות המקומיות ב17.0- מיליארד ש"ח. מתוך סך עומס המלוות, 13.5 מיליארד ש"ח היו של העיריות (79.2%), 1.5 מיליארד ש"ח – של המועצות המקומיות (8.8%), ו2.0- מיליארד ש"ח – של המועצות האזוריות (12.0%)

 

פורטל הכרמל

תגובות

מומלצים