עליה במספר התקריות האנטישמיות בעולם

בשבוע שעבר, נרשמו בעולם 324 תקריות אנטישמיות מדווחות, מדובר במספר הגבוה ביותר שנרשם ב-5 השנים האחרונות, ובעלייה של כ-93% לעומת השיא הקודם, שנרשם ביוני 2024, כ-52% מהתקריות האנטישמיות שאותרו בעולם התרחשו בארה"ב, בעיקר בקמפוסים, באוניברסיטאות ובמכללות.

17.10.2024 מאת: פורטל הכרמל והצפון
עליה במספר התקריות האנטישמיות בעולם

 

בדיקה מיוחדת, שנעשתה ביוזמת "המרכז לחקר האנטישמיות" (ARC) של "התנועה למלחמה באנטישמיות" (CAM) הראתה כי בשבוע החולף, על רקע ציון שנה לטבח ה-7 באוקטובר ובצל אירועי הזיכרון בארץ ובעולם, נרשם מספר התקריות האנטישמיות הגבוה ביותר ברחבי העולם ב-5 השנים האחרונות בהן נערך ניטור שבועי.

 

בשבוע זה נרשמו 324 תקריות אנטישמיות מדווחות ברחבי העולם, נתון המהווה עלייה של כ-93% לעומת השיא הקודם, 168 תקריות, שנרשם ביוני 2024.

 

המדינה בה נרשם מספר התקריות הגבוה ביותר בשבוע הזה הייתה ארה"ב, במסגרתה אירעו 168 מתוך 324 תקריות, כלומר כ-52% מהתקריות האנטישמיות שנרשמו בעולם התרחשו בארה"ב. בהקשר זה יש לזכור כי תקריות אנטישמיות רבות אינן מדווחות כלל, כך שנראה שמספר התקריות האנטישמיות בפועל גבוה הרבה יותר.

 

מרבית התקריות שאותרו אירעו בקמפוסים, באוניברסיטאות ובמכללות. בסך הכל מדובר ב-132 תקריות שאירעו במשך שבוע אחד בלבד במוסדות ההשכלה הגבוהה בארה"ב, נתון המהווה כ-40.7% מכלל התקריות בעולם. זהו המספר הגבוה ביותר של תקריות בקמפוסים שנרשם מאז חודש אפריל 2024, הנחשב עד כה לחודש השיא מבחינת המחאות, ההפגנות והפעילויות האנטישמיות והאנטי-ישראליות, במהלכו גם החלו לקום "ערי אוהלים" של מפגינים אנטי-ישראליים. 

 

סשה רויטמן-דרטווה, מנכ"ל התנועה למאבק באנטישמיות, מציין כי: "מדובר בשיא חדש ומדאיג בכל הנוגע לרמת האנטישמיות בעולם בכלל, ובארה"ב בפרט, בה נמצאת הקהילה היהודית הגדולה בעולם. הנתונים הללו מזכירים תקופות אפלות, חשוכות וקשות. גל האנטישמיות, האלימות, הטרור ופשעי השנאה ששוטף את הזירה הבינלאומית מאז פרוץ המלחמה, אינו פוסח על כלל תחומי החיים בחיי הקהילות היהודיות בתפוצות, ואף מהווה איום ממשי על שלומם וחייהם. זו חייבת להוות 'קריאת השכמה' לרשויות. אנו מצפים משלטונות החוק ברחבי העולם להגן על היהודים החיים בקרבם, ולהתנהל ביד קשה מול כל מי שמבצע, מצדיק או מגבה מעשי אנטישמיות, טרור ואלימות כלפי יהודים. רק כך נוכל להפחית את הסחף השלילי שמתדרדר לשנאת יהודים".

 

בתנועה מדגישים כי נתוני השבוע החולף מתיישבים היטב עם נתוני סקר שנתי מקיף שערכה לאחרונה מחלקת המחקר של  CAM בשיתוף המרכז הלאומי לחקר דעות NORC באוניברסיטת שיקגו, על האנטישמיות בארה"ב בשנה החולפת מאז ה-7 באוקטובר 2023. מהסקר, שהקיף 1,075 נשאלים, עלה כי כ-3.5 מיליון מיהודי ארה"ב (מתוך אוכלוסייה של קרוב ל-6 מיליון), חוו גילויי אנטישמיות בשנה החולפת והם אף דיווחו כי הם חשים פחות בטוחים; כמו כן כ-380,000 ילדים חוו אנטישמיות באופן אישי. עוד הראה הסקר כי 3 מכל 4 יהודים לא דיווחו על התקריות האנטישמיות שחוו לגורמים חיצוניים מחוץ למשפחתם, ורק כ-10% דיווחו למשטרה - נתון המשקף גם את הירידה באמון כלפי רשויות אכיפת החוק.

 

בסקר אף נמצא כי המצב בארה"ב חמור במיוחד במוסדות ההשכלה הגבוהה, כאשר 39% מהנשאלים ציינו כי הם מצאו את עצמם חשים "לא בנוח" או "לא בטוחים" באירוע בקמפוס בשל זהותם היהודית, בעוד כ-29% הרגישו כי הודרו מקבוצה או אירוע בגלל שהם יהודים. אחד מכל ארבעה יהודים הופלה לרעה או סבל מתחושת אי-נוחות על-ידי חבר סגל, עוזר הוראה או מדריך בגלל יהדותו.

 

באשר לתופעת האנטישמיות ברשתות החברתיות, 58% ממשתתפי הסקר דיווחו כי נחשפו מאז ה-7 באוקטובר לתוכן אנטישמי ברשתות החברתיות, כאשר המצב החמור ביותר בהקשר של תוכן אנטישמי ברשתות הוא בפייסבוק, ולאחר מכן אינסטגרם, X (טוויטר לשעבר), YouTube וטיקטוק.

 

תחושת הירידה בביטחון האישי, עליה דיווחו לא פחות מ-61% מהמשיבים בסקר, מובילה לשינויים ברורים בהתנהגות, 38% מיהודי ארה"ב דיווחו כי הם נמנעים מללבוש, לשאת או להציג סממנים יהודיים, 41% היססו לקחת חלק באירועים של הקהילה היהודית; ו-27% מהנשאלים הודו כי הם נמנעים מהצגת זהותם היהודית במקום העבודה.

 

יתרה מכך, בקרב נשאלים המזוהים עם ארגון או בית כנסת יהודים, 25% דיווחו כי המוסד שלהם היווה "מטרה" להתקפות, איומים, כתובות נאצה וגרפיטי מאז ה-7 באוקטובר; 21% ציינו כי עסקים מקומיים היוו מטרה למעשי ונדליזם אנטישמיים; ו-18% חשו לא בנוח או לא בטוחים במקום העבודה בגלל זהותם היהודית. מבין ביטויי האנטישמיות הבולטים שחוו יהודי ארה"ב בשנה החולפת, וונדליזם, כתובות גרפיטי, בדיחות, שימוש בשמות גנאי, הטרדות און-ליין, דחייה או הדרה מאירועים חברתיים ועד לאיום פיזי מוחשי.

 

אודות "התנועה למאבק באנטישמיות" קישור התנועה נוסדה בשנת 2019 והפכה מאז הקמתה לקול מוביל במאבק הבינלאומי באנטישמיות. התנועה פועלת בזירה הדיפלומטית הבינלאומית, מטפחת בריתות פורצות דרך ומנהלת מאבק בתופעות האנטישמיות הישנה והחדשה בזירה הדיפלומטית וההסברתית בארה"ב, באירופה, באמריקה הלטינית ועוד. המרכז לחקר האנטישמיות (ARC), גוף המחקר של התנועה למאבק באנטישמיות, עורך ניטור ומעקב אחר גילויי אנטישמיות בזירה הבינלאומית ומנתח את התקריות מבחינה כמותית ואיכותית, עוקב אחרי הפגיעה ביהודים אחרי ה-7 באוקטובר בצל המלחמה ועוד.

 

תגובות

1. מהעולם לפני 11 שעות
הכל בא מלמעלה

מומלצים