משפחות מחבלים יוצאות מחויכות ומשפחות שכולות יוצאות בוכות

כך התבטא ​יו"ר ועדת הכנסת ח"כ אופיר כץ, בדיון הכנת הצעת החוק לגירוש משפחות מחבלים לקריאה שנייה ושלישית, ח"כ כץ: "לצערי כתוצאה מהחלטות בג״ץ משפחות מחבלים יוצאות מחויכות ומשפחות שכולות יוצאות בוכות, ובגלל זה אמון הציבור שם נמצא ברצפה".

16.10.2024 מאת: פורטל הכרמל והצפון
משפחות מחבלים יוצאות מחויכות ומשפחות שכולות יוצאות בוכות

 

היועצת המשפטית לכנסת: קיימים קשיים חוקתיים ויישומיים בנוסח הקיים; חסרה עמדה ברורה של הממשלה, כשהם אלה שיצטרכו ליישם את החוק. החוק מחמיר עם קרוב המשפחה יותר מאשר עם המחבל עצמו

 

ועדת הכנסת, בראשות ח"כ אופיר כץ, המשיכה בהכנת הצעת החוק לגירוש משפחות מחבלים לקריאה שנייה ושלישית. כזכור, בדיון הקודם הודיע יו"ר הוועדה כי לקריאה השנייה והשלישית יוחזר נוסח המקורי של הצעת החוק כפי שאושרה בקריאה טרומית, לאור אי הסכמות עם משרד המשפטים על ניסוח מוסכם להצעה שאושרה לקריאה ראשונה.

 

ע"פ ההצעה, שר הפנים יהיה רשאי להורות, לאחר קיום שימוע, על גירושו של בן משפחה של מחבל, אם הוא ידע מראש על תוכניתו של בן משפחתו לבצע מעשה טרור, אם הביע תמיכה או הזדהות עם מעשה הטרור או אם פרסם דברי שבח, אהדה או עידוד למעשה הטרור.
יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר כץ התייחס בפתח הדיון להחלטה לחזור לנוסח המקורי של ההצעה: חיכינו למתווה ולעמדה של הייעוץ המשפטי. ההערות שקיבלנו, שפשוט הורגים את החוק, החזירו אותנו לנוסח המקורי.

 

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר: זו הצעה היסטורית. כל אותם 'גיבורים הגדולים' שרצחו ואנסו נראים בכלא מוגי לב, מייללים. החוק הזה כלי ראשון במעלה שכאשר הוא מתקבל, כל מפגע יחשוב אלף פעמים כ​שזה יכול להיות ההורים שלו והאחים שלו ישלמו את המחיר. אני מניח שגם שופטי בגץ מבינים היטב שגם הם הולכים ברחוב והולכים לסופר, גם הם חשופים לאותם חלאות אדם.

 

היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק: יש בעיות בנוסח הקיים גם בפן החוקתי וגם היישומי: חסרה עמדה ברורה וסדורה של הממשלה, כשהם אלה שיצטרכו ליישם את החוק. בנוסף, העברות כאן הם ברף ענישה נמוך. ועליהם אתם מבקשים לגזור דין של גירוש. יוצא שהחוק מחמיר עם קרוב המשפחה יותר מאשר עם המחבל עצמו, כי המחבל מקבל משפט ואילו קרוב המשפחה לא.

 

היועצת המשפטית הזכירה גם את נושא התכלית החקיקה: נכון להיום  קובעת הפסיקה שתכלית החוק היא הצהרתית, והתכלית ההרתעתית לא הוכרה כתכלית העיקרית. כמו כן, שיקול הדעת יהיה בלעדי לשר הפנים באופן בלעדי, ללא ועדה מייעצת. ללא שום מסמרות שהשר יוכל להיאחז בהם, ויכול להיות שהשר יתקשה ליישם את החוק. 

 

עו"ד אפיק התייחסה גם לצד היישומי: לפי נוסח החוק, לא ברור לאן ואיך מגרשים. מי הגורם הממשלתי שיבצע, ולכמה זמן הוא יגורש. הגירוש לא כולל שלילת האזרחות ולכן הזכויות שלו לכאורה נשארות. בהעדר תשובות לשאלות האלה, יישום החוק יהיה בלתי אפשרי.

 

יו״ר הקואליציה אופיר כץ השיב: ״לצערי מהחלטות בג״ץ משפחות מחבלים יוצאות מחויכות ומשפחות שכולות יוצאות בוכות, ובגלל זה אמון הציבור שם נמצא ברצפה. ואנחנו פה רוצים לתת את המענה, ליצור את ההרתעה והענישה. אנחנו במלחמה, ובזמן שאנחנו פה בדיון מחבל ארור מחורר ישראלים באמצע הכביש, כל יומיים יש לנו פה פיגוע״

 

ח"כ חנוך מילביצקי: ״ניסינו להגיע לנוסח מוסכם שגם הייעוץ המשפטי לממשלה יוכל לעמוד מאחוריו. במזרח התיכון אין ערך גדול לחיי אדם, יש ערך לקרקע. ולקחת קרקע ממשפחה של אדם שביצע פיגוע זה כלי התרעתי ועונש גדול יותר מאשר להכניס אותם לכלא. וראינו איך לאט לאט סירסו את החוק הזה. את שר הפנים הפכו לפקיד שאוסף ניירות ומגיש אותם לבית המשפט והם אלה שיחליטו אם לגרש. ואנחנו יודעים מי יושב בבית המשפט".

 

ח"כ אלמוג כהן: "החוק הזה הוא משנה פני מציאות. מחבל יחשוב מאה פעם לפני שיבצע את המעשה. בגץ הוא לא חלק מסל השיקולים שלנו".

 

ח"כ עודד פורר: לא יכול לשמוע את הבכי של חברי הקואליציה למה דברים לא קורים. זאת הייתה השנה עם הכי הרבה נרצחים מטרור מאז האינתיפאדה השנייה. אתם רוצים לחוקק חוק? תקדמו.

 

נציג משרד המשפטים, עו"ד נדב גולני: בנושא גירוש מחבלים ומשפחתם, מתקיים שיח מול הדרג המדיני וגורמי הביטחון. הצענו לקיים עבודת מטה סדורה במל"ל לאור ההשלכות המדיניות. רק לאחר קבלת עמדת הדרג המדיני וגורמי הביטחון נוכל להתייחס להצעת החוק.

 

ח"כ שמחה רוטמן: משרד המשפטים מספר לנו שאין לנו עמדה להציג. אני חושב שיש פה מעט חוסר יושר של משרד המשפטים מול הכנסת. למיטב ידעתי יש חוות דעת של מספר יועצים משפטים ממשלתיים לגבי החוק הזה. גם של היועץ המשפטי לשעבר מנדלבליט. כצעד ראשוני אל תביאו חוות דעתה חדשה, תביאו את כל חוות הדעת הקודמים.

 

עו"ד יאיר מתוק, עוזר למשפט ליועמ"ש, המשרד לביטחון לאומי: גם השר וגם המפכ"ל תומכים בחוק. בהצעה היה סעיף נפרד שהתייחס לגבי העברות מידע לשר הפנים. כל גוף אחראי על המידע שברשותו. צריך לוודא באיזה מידע מדובר וצריך לשים לב שלא תהיה התנגשות בין ההליך הזה להליך הפלילי. כמו כן הציע עו"ד מתוק להוסיף סעיף עזר שיעגן את הסמכויות למשטרה ליישם את החוק.

 

יו"ר הוועדה, סיכם את הדיון: "לקראת הדיון הבא מבקש להוסיף לנוסח החוק כי הוא יחול גם על בן ובת הזוג. מבקש להוסיף סעיף המתייחס לחובת העברת המידע לשר הפנים ע"י המשרדים והגופים הרלוונטיים, ואת הזמן ששר הפנים יצטרך לתת את עמדתו״.

 

עוד הוסיף ח"כ כץ כי הוא מבקש את התייחסות משרד הביטחון והמל"ל האם החוק יתרום לביטחון. ממשרד הפנים ביקש יו"ר להעביר הערות, אם ישנן, על ההליך עצמו.

 

תגובות

מומלצים