מעל 72 אחוז מהבתים הדרוזים ללא ממ"דים

נתון מדאיג שקשור לבניה לא מוסדרת ודירות ישנות, חוסר פיקוח ואי תכנון, גם הבתים שנבנו עד שנת 2010 הם ללא חדרי חירום, בגלל שהחדרים הפכו למאגרי מים או למחסן ששונה עם הבניה, פירוט מורחב של כל הכפרים בכרמל, הגליל והגולן.

20.06.2024 מאת: חסין חלבי
מעל 72 אחוז מהבתים הדרוזים ללא ממ"דים

תמונת ארכיון גבול ישראל סוריה

 

לאחרונה אנו במערכת פורטל הכרמל והצפון עובדים על איסוף נתונים מהכפרים הדרוזים בכרמל בגליל ובגולן, מה שעולה תמונה עגומה ביותר של הפקר וזלזול של התושבים וועדות התכנון שלא בדקו את ההיתרים שנתנו.

 

פירוט לפי ישוב, בכרמל שני הכפרים הדרוזים דאלית אל כרמל ועוספיה נמצאים בראש הרשימה שבהם מעל 90 אחוז אין ממ"דים חדרי ביטחון, בעת נפילת טיל הנזק עלול להיות קטלני ביותר, מדובר על מאות הרוגים.

 

הבעיה של כפרי הכרמל נובעת מאי תכנון ואי אכיפה של ועדות התכנון והמועצות, לשם כך אלפי בתים ודירות נבנו ללא היתרי בניה וללא פיקוח.

 

בעיר שפרעם, בבתים של הדרוזים לא שונה התמונה, מעל 80 אחוז ללא ממ"דים, הדבר הזה לא מוסבר ולא ברור למה האוכלוסיה חושבת שהם רחוקים מטווח הטילים והסכנה.

 

בכפר ג'וליס בגליל המערבי מעל ל-78 אחוז ללא ממ"דים, למרות המרחק בינם לבין הגבול, ג'וליס בנוייה יותר על שטח פרטי וחלק גדול מהבניה כבר מלפני 1980.

 

הכפר ירכא שמושך אליו אלפי מבקרים מכל הארץ, נמצא במקום לא טוב, מעל ל-81 אחוז ללא ממ"דים, ירכא שבנויה ממזרח למערב, נמצאת בטווח הטילים, ובמלחמה הנוכחית כבר פגעו שאריות ירוטים בבתים של ירכא.

 

הכפר אבו סנאן שנמצא במקום הצפוף בגליל המערבי, בין כפר יסיף, ירכא, ג'וליס, שייח' דנון ואחרים, גם הוא נמצא במקום לא טוב מבחינת ממ"דים, מעל 83 אחוז מהבתים אין בהם מרחב מוגן.

 

הכפרים ינוח ג'ת בגליל המערבי, הבניה בהם ישנה בעיקר והבתים שנבנו בשנים האחרונות גם הם בלי חדרי מיגון, בשני הכפרים 88 אחוז מהבתים אין בהם ממ"דים.

 

הכפרים כסרא סמיע בגליל העליון, המצב חמור מאוד, גם בשני הכפרים, למרות המרחק הקצר בין שני הכפרים לגבול לבנון, לא נמצאים ממ"דים ב-87 אחוז מהבתים.

 

הכפר פקיעין שנמצא בגליל העליון, שכן של הישוב היהודי חוסן, שיש בכל הבתים ממ"דים, כאשר בכ-86 אחוז מהבתים של פקיעין אין ממ"דים, למרות שבמלחמת לבנון השניה היו נפילות במרחב פקיעין.

 

הכפר הצפוני ביותר חורפיש, שנמצא על גבול לבנון, מצב בלתי נתפס, שם מעל ל-68 אחוז מהבתים ללא ממ"דים, בשנה האחרונה התושבים החלו בשיפור הממ"דים שלהם, בגלל המצב והנפילות במרחב הכפר.

 

 

הכפר בית ג'ן בשמורת הר מירון, שחווים ירי רקיטי מתמיד, גם בבית ג'ן ב-76 אחוז מהבתים אין ממ"דים, המצב הזה הוא בלתי מתקבל על הדעת, כפר שנמצא בלב המלחמה ואין להם מרחב מוגן.

 

כפר ראמה בגליל העליון, שיושב על כביש 85 גם אצלהם יש בעיה קריטית, שאין ב-95 אחוז מהבתים ממ"דים, זה הוא כפר צפוף, עם בניה ישנה, לגבי הבניה החדשה כל הבתים שקבלו היתר נבנו ללא ממ"דים בפועל.

 

הכפר סאג'ור השכן לכפר ראמה, הבניה הישנה כולל החדשה נמצאת ללא ממ"דים, ב 64 אחוז מהבתים אין ממ"דים.

 

העיר מגאר שיושבת על כביש ראשי 85 ו 65 נמצאת במקום נמוך מבחינת ממ"דים, מעל ל 89 אחוז מהבתים ללא חדרי חירום, למרות המספר הגדול של התושבים והשטח הגדול של העיר.

 

לגבי הכפרים הדרוזים ברמת הגולן, בוקעתא, מסעדה, עין קנייא ומג'דל שמס, ב-91 אחוז מהבתים אין ממ"דים.

 

יש לחדד, שבכל הישובים היהודים, שיושבים ליד כפרים דרוזים, יש ב 100 אחוז בתים ממ"דים, שם יש ועדות פיקוח, מפקחי בניה ומועצות שדאגו שהממ"דים יבנו וישמרו, כולל העיר מעלות תרשיחא והישובים הקטנים כפר הורדים ואחרים.

 

 

ראש מועצה דרוזי, שמבקש להישאר בעילום שם, אומר לנו :"הבעיה היא אנחנו התושבים, שלא חושבים על מקרה חירום, מאמינים שמה שיקרה זה גורל, אנחנו מוכנים להשקיע מיליונים בבניה ולא לדאוג לחדר חירום לצורך הגנה אישית, אם חלילה יתרחש אסון באחד מהכפרים הדרוזים ויפגעו תושבים רבים, אז למי יפנו אצבע מאשימה? למדינה שלא פיקחה או לרשות שלא עשתה את עבודתה?, או לוועדת התכנון שנתנה אישורים ולא בדקה מה נבנה בפועל?".

 

 

המדינה, משרד הפנים, צה"ל, פיקוד העורף והרשויות המקומיות נדרשות לפעול מיד למתן פתרון זמני לתושבים הדרוזים בכפרים שלהם ולדאוג שיבנו חדרי חירום במהירות האפשרית, בראיון האחרון עם ראש מועצת חורפיש אנואר עאמר, הוא דיבר על זה שפנה למפקד פיקוד העורף, אלוף רפי מילוא וביקש ממנו לעזור במימון חדרי חירום למרכזי האוכלוסיה בחורפיש, קישור לדברים

 

 

אם יש הערות לכתבה, יש לפנות למיל' מערכת editor@karmel.co.il או לטלפון 0545823934

פורטל הכרמל

תמונה להמחשה

תגובות

6. אזרח מהגליל לפני 4 חודשים
כמה שהדברים צודקים
5. ל אוהב את החיים לפני 4 חודשים
תכתוב את השם האמיתי שלך ליצן...
4. יוסף לפני 4 חודשים
למספר 1
3. בחורה לפני 4 חודשים
למספר 2 עלי אתה בן אדם בלי שום מחשבה והשכלה
2. עלי לפני 4 חודשים
מאיפה הכסף
1. אהוב את החיים לפני 4 חודשים
זה זלזול ואי הבנה שמה שעושים סכנת חיים

מומלצים