צו ירושה 5 דברים שחייבים לדעת

לאחר פטירת אדם מבקשים היורשים לקבל את הנכסים שלו. אך לשם כך צריך לעבור משוכה בה מכריזה המדינה כי הם אכן היורשים. במידה שיש צוואה ההליך נקרא הוצאת צו קיום צוואה. אם אין אחת כזו, מוציאים צו ירושה.

23.07.2024 מאת: פורטל הכרמל והצפון
צו ירושה 5 דברים שחייבים לדעת

FREEPIK

 

לאחר פטירת אדם קרוב, ולפני שניגשים אל הליך הוצאת הצו , חייבים לדעת מספר דברים שיכולים להשפיע על התהליך כולו:

 

1.האם יש צוואה?

זוהי אולי השאלה החשובה ביותר, אם המנוח כתב הוראות למי להעביר את נכסיו אחרי 120. במידה שכן, יש לבדוק האם המסמך נערך כדין באחת מהצורות בה נערכת צוואה, בפני עדים, בפני רשות, בכתב יד או בעל פה.

בנוסף יש לבדוק שהמצווה ידע מה הוא עושה, ושהיא לא נערכה תחת השפעה בלתי הוגנת. אחרת קרוב לוודאי תוגש התנגדות לקיום צוואה.

 

2.האם יש מס ירושה?

לפני ביצוע כל פעולה, חשוב לבדוק מהן השלכות המיסוי. נכון לכתיבת שורות אלו אין מס ירושה רשמי במדינת ישראל, אך הדבר יכול להשתנות בכל עת. בנוסף יש מיסוי מקרקעין על מכירת דירה ירושה. לכן לפני ביצוע כל פעולה חייבים לשקול היטב את חיובי מס שבח ורכישה. כך למשל עורך הדין יכול להמליץ על הסכם בין יורשים, שיחסוך כסף רב.

 

3.מהם נכסי העיזבון?

האם סך נכסי העיזבון עולים על החובות שלו? במידה שהחובות עולים על הנכסים, לא שווה להתעסק עם העיזבון, ובמקרים כאלו בית המשפט ימנה מנהל לעיזבון בפשיטת רגל, אשר ידון בתביעות החוב נגד העיזבון, יגיש תביעות בשם העיזבון, ויחלק את העיזבון לנושים. אם תישאר יתרה הוא יעביר ליורשים לפי חוק או צוואה.

 

4.האם למנות מנהל עיזבון?

בעיזבון רגיל בו אין נכסים רבים, אין יורשים רבים ואין חובות, בדרך כלל אין צורך במינוי של מנהל עיזבון. אך במקרים אחרים חייבים למנות מנהל עיזבון. כך למשל נדרש מינוי אם יש חובות של העיזבון; צריך לנהל הליכים משפטיים בשם העיזבון; יש יורשים רבים; צריך לשמור על נכסים עד לחלוקה ליורשים וכיו"ב.

 

5.האם יש סכסוך בין היורשים?

אם ידוע לכם שצפויות מלחמות ירושה בין אחים חשוב להתכונן לכך מראש. בעזרת עורך דין מומחה לדיני צוואות וירושות תגישו התנגדות לצוואה או הגנה על צוואה; תביעות לבירור מה נכלל או לא נכלל בנכסי העיזבון; הכנת תביעה לפירוק שיתוף בין יורשים; תביעות לביטול מתנות מחיים ועוד.

 

סיכום

לאחר מותו של אדם, פרסום במדור נפטרים וימי האבל, מגיע החלק של הגשת בקשה למתן צו ירושה לדירת מגורים ונכסים אחרים. בדרך כלל אין מדובר הפעולה מורכבת בפני עצמה, אולם כל טעות משפיעה רבות על המשך התהליך. יורשים רבים מגיעים לעורך דין צוואות וירושות מומלץ לאחר שכבר עשו פעולות לא נכונות, ללא התייעצות מראש, והצטערו על כך. תכנון נכון מראש יכול לחסוך זמן, כסף ועוגמת נפש.

 

תגובות

מומלצים