מה לעשות אם הוגשה נגדך תלונה על הטרדה מינית?

תלונה על הטרדה מינית היא עניין רציני ביותר, תלונה כזו היא בעלת השלכות משמעותיות על המשך חייו האישיים והמקצועיים של הנילון (האדם שנגדו התלוננו) לכן, חשוב מאד להבין כי כל צעד שתעשו מרגע קבלת ההודעה על התלונה (בין אם זומנתם לשיחת בירור במקום העבודה או בין אם זומנתם לחקירה פלילית במשטרה) עשוי להשפיע על התוצאה הסופית.

22.09.2024 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מה לעשות אם הוגשה נגדך תלונה על הטרדה מינית?

עו"ד עידית רייכרט, צילום יהונתן שדה

 

המחשבה השכיחה שרק מי שאשם צריך לקבל ייעוץ משפטי עלולה להסתבר כשגיאה חמורה ולעיתים רבות גם כבלתי הפיכה ולכן ההמלצה החשובה מכל – אל תחסכו בשלב בו זומנתם לחקירה או לשיחת בירור בפני הממונה על הטרדות מיניות בעבודה על קבלת ייעוץ משפטי יסודי ואסטרטגי, כי לעיתים רבות הוא מציל חיים.

חשוב גם לציין כי על אף שהטרדות מיניות הן תופעה חמורה ונפוצה, ישנם גם מקרים של תלונות שווא. המציאות מורכבת, וייתכנו מצבים שבהם אדם אכן ביצע מעשה הנמצא בטווח ההגדרה של הטרדה מינית, אך לא היה מודע לכך שהתנהגותו נתפסת כפוגענית. מאידך, קיימים גם מקרים נדירים של תלונות שווא, המוגשות ממניעים שונים.

כך או אחרת, כל מקרה דורש בחינה מעמיקה ורגישה וחשוב להתייחס לכל תלונה ברצינות. הממונה על הטרדות מיניות במקום עבודה מחוייבת לשמור על זכויות כל הצדדים המעורבים ולהקפיד על בדיקה דיסקרטית.

 

כיצד מוגדרת הטרדה מינית בחוק?

הטרדה מינית היא התנהגות של כפייה בהקשר מיני, הפוגעת בכבוד האדם, בחירותו, בפרטיותו ובזכותו לשוויון. על פי החוק למניעת הטרדה מינית, הטרדה מינית כוללת את ההתנהגויות הבאות:

  • סחיטה באיומים לביצוע מעשה בעל אופי מיני.
  • מעשים מגונים (מעשים לשם גירוי, סיפוק או ביזוי מיניים).
  • הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, המופנות לאדם שהראה שאינו מעוניין בהן ואם מדובר בהצעות המופנות תוך ניצול יחסי מרות אזי אין צורך להביע העדר עניין.
  • התייחסויות חוזרות המתמקדות במיניותו של אדם, כאשר אותו אדם הראה שאינו מעוניין בהן ואם מדובר בהתייחסויות המופנות תוך ניצול יחסי מרות אזי אין צורך להביע העדר עניין.
  • התייחסות מבזה או משפילה למינו, מיניותו או נטייתו המינית של אדם
  • פרסום תצלום, סרט או הקלטה של אדם המתמקד במיניותו, בנסיבות שבהן הפרסום עלול להשפיל את האדם או לבזותו, ולא ניתנה הסכמתו לפרסום, המוכר גם כ"חוק הסרטונים".

חשוב לציין כי הטרדה מינית יכולה להתרחש במגוון הקשרים, כולל במקום העבודה, במוסדות חינוך, ובמרחב הציבורי. היא יכולה להיות מילולית, פיזית או באמצעים דיגיטליים, ואינה מוגבלת למגדר מסוים.

ביקשנו מעידית רייכרט, עו"ד פלילית, פרקליטה בכירה בעברה, ומזה 12 שנים משמשת כסנגורית פלילית לעבירות מין ועוברי חוק נורמטיביים,  לשתף אותנו בדגשים הכי חשובים אותם צברה בעשרות שנות ניסיונה.

לדבריה בראש ובראשונה, יש לפעול במהירות ובזהירות, להימנע ממסירת גרסה לפני קבלת ייעוץ משפטי  מעורך דין מנוסה בתחום, להימנע מכל קשר עם המתלונן/ת. והכי חשוב לתעד כל מידע רלוונטי ולשמור על דיסקרטיות מוחלטת.

 

לפיכך, ריכזנו עבורכם את הדגשים של עו"ד הטרדות מיניות - עידית רייכרט כמדריך ראשוני במידה ונחשדתם בהטרדה מינית בבחינת עשרת הדיברות מאת עו"ד עידית רייכרט:

 

1. שמרו על זכות השתיקה

ראשית, חשוב מאוד לשמור על זכות השתיקה. אל תמסרו גרסה או הסבר לאיש ללא ייעוץ משפטי מוקדם. הימנעותכם ממסירת גרסה לפני קבלת ייעוץ משפטי אינה יכולה לשמש נגדכם, ולעומת זאת אמירות שתאמרו עלולות להשפיע על המשך ההליך ולעיתים באופן בלתי הפיך.

2. פנו מיד לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין פלילי

פנייה מיידית לעורך דין המנוסה בתחום עבירות מין היא קריטית. עורך דין פלילי שכבר טיפל במאות תיקים דומים, הוא בעל ניסיון כביר ויוכל להנחות אתכם כיצד להתנהל, הוא  ינתח עבורכם את המצב המשפטי, וידאג לייצג אתכם נכונה מול גורמי האכיפה או הבירור.

3. אספו וארגנו מידע

תעדו את כל הפרטים הרלוונטיים לאירוע או לאירועים הנטענים. שמרו כל ראיה שעשויה לתמוך בגרסתכם, כגון הודעות טקסט, מיילים, או תיעוד של שיחות. אל תמחקו דבר.

4. הימנעו מיצירת קשר עם המתלונן/ת

אל תיצרו קשר עם המתלונן/ת בשום אופן. כל ניסיון ליצור קשר עלול להתפרש כהטרדת עד או ניסיון לשבש הליכי משפט. אם המתלונן/ת יוצר/ת עמכם קשר, אל תגיבו ודווחו מיד לעורך הדין שלכם.

5. התנהלות במקום העבודה

אם התלונה הוגשה במסגרת העבודה, התייעצו עם עורך הדין שלכם לגבי זכויותיכם וחובותיכם במקום העבודה. ייתכן שתידרשו להתרחק ממקום העבודה או מהמתלונן/ת במהלך הבירור.

6. שמרו על דיסקרטיות

הימנעו משיחות על הנושא עם אנשים אחרים, כולל עמיתים לעבודה או חברים. כל מה שתאמרו עלול להגיע לאוזניים הלא נכונות ולהשפיע על התיק.

7. טפלו בהשלכות הרגשיות

חשד להטרדות מיניות מעורר סטרס ומשפיע על חייכם ועלול לגרום ללחץ נפשי רב. אל תזניחו את בריאותכם הנפשית. שקלו פנייה לטיפול רגשי ואל תתמודדו לבד עם הסיטואציה המלחיצה.

8. התכוננו לחקירה

אם זומנתם לחקירה במשטרה, היו מוכנים. זכרו את זכויותיכם העיקריות: הזכות לשמור על שתיקה עד לקבלת ייעוץ משפטי, הזכות להיוועץ בעורך דין, והזכות שלא להפליל את עצמכם.

9. הבינו את התהליך המשפטי

ההליך המשפטי בתיקי הטרדה מינית עשוי להימשך זמן רב. הוא עשוי לכלול גם חקירה משטרתית וככל שמדובר באירועי הטרדה מינית במקומות עבודה ממשלתיים אזי גם חקירה משמעתית. מטבע הדברים ההחלטה על הגשת כתב אישום, ועל הליכים מקדמיים אורכת זמן רב, לעיתים גם מספר שנים היו סבלניים ואם תוכלו להסתייע בעו"ד מלווה אז זו אינה פריבליגיה בשלב זה.

10. שקלו הסדרי טיעון או הסדרים מותנים

במקרים מתאימים עורך הדין שלכם עשוי להמליץ לכם על הסדר טיעון במסגרת ניהול משפטכם או על הסדר מותנה, עוד קודם להגשת כתב האישום, במידה ועמדתם בתנאים המתאימים. שקלו את היתרונות והחסרונות בזהירות. הסדר טיעון או הסדר מותנה עשויים לקצר את ההליך הפלילי ולהפחית את העונש במידה רבה, אך הדבר כרוך בהודאה באשמה שעשויה להוביל לנקיטת תביעה אזרחית בגין עוולת הטרדה מינית.

לסיכום, התמודדות עם תלונה על הטרדה מינית היא מצב מורכב ורגיש וכמעט בלתי אפשרי לעבור אותו לבד, ללא עורף משפחתי וללא ייעוץ משפטי הולם. זכרו כי פעולה מהירה, זהירה ומקצועית היא קריטית. זכרו תמיד להתייעץ עם עורך דין מנוסה בתחום לפני כל עשיית פעולה משמעותית ובוודאי לפני קבלת כל החלטה.

 

משאבים נוספים: מרכז הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית: 1202

 

**זכרו, כל מקרה הוא ייחודי ודורש התייחסות פרטנית. המידע הכללי שסופק כאן אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי מקצועי.

 

תגובות

מומלצים