מהם חוקי התנועה לרוכבי קורקינט חשמלי?
הקורקינט החשמלי שינה את הדרך שבה אנחנו נעים בעיר. היום, בערים גדולות כמו תל אביב וירושלים, אפשר לראות קורקינטים חשמליים בכל פינה. למה? כי הם נוחים להתניידות בעיר: הם קלים, מתקפלים בקלות, וקל מאוד להשתמש בהם.
image by Mircea Iancu from Pixabay
חשבו על זה, אתם יכולים לחמוק מפקקים, לא צריכים לחפש חניה, ולא תלויים באוטובוסים או ברכבות. במיוחד כשצריך להגיע למקומות שהם לא רחוקים מדי, הקורקינט הוא פתרון מצוין.
הקורקינטים של היום בעלי מבנה יעיל ופיצ'רים מתקדמים - יש להם בלמים טובים, הם נוחים לרכיבה, יש בהם תאורה טובה ומסכים שמראים לכם כל מיני מידע חשוב.
קיים מבחר גדול של דגמים - יש כאלה שממש קלים ומתאימים לאנשים שמשלבים אותם עם תחבורה ציבורית, יש דגמים חזקים יותר למי שמשתמש בהם הרבה, ויש גם דגמים יוקרתיים עם כל מיני פינוקים.
התקנות שחשוב להכיר לפני שיוצאים לדרך
לא מכבר בוצעו הסדרים שקשורים לשימוש בקורקינטים והרשויות קבעו חוקים ברורים - איפה מותר לרכוב, איך צריך להתנהג בכביש, ומה צריך לעשות כדי לרכוב באופן חוקי ובטוח.
הדבר הראשון והחשוב ביותר הוא שרק מי שמלאו לו 16 שנה יכול לרכוב על כלי זה - זה לא צעצוע, וילדים צעירים יותר פשוט לא מורשים להשתמש בו. נושא בטיחותי נוסף שאי אפשר להתפשר עליו הוא קסדה - כל רוכב, בלי יוצא מן הכלל, חייב לחבוש קסדה בזמן הנסיעה.
זה לא משנה אם אתם רוכבים למרחק קצר או ארוך, הקסדה היא חובה מוחלטת. לגבי איפה מותר לרכוב - החוק די ברור בעניין הזה: אם יש שביל אופניים, שם המקום שלכם. אם אין שביל כזה, יש מקרים מיוחדים שבהם מותר לרכוב על המדרכה, אבל בדרך כלל זה אסור ואתם צריכים להישאר בכביש (אבל לא בכל כביש מותר). ולבסוף, יש להקפיד על מהירות הנסיעה - אסור לנסוע מהר יותר מ-25 קילומטר בשעה. זו לא סתם המלצה, זה חוק, ומי שייתפס נוסע מהר יותר עלול לקבל קנס.
יש עוד הגבלות מיוחדות לכלי תחבורה אישי זה. למשל, בכבישים מסוימים אתם פשוט לא יכולים לרכוב - רק בכבישים עירוניים שבהם המהירות המותרת היא עד 50 קמ"ש. לגבי רכיבה על המדרכה - באופן כללי זה אסור. המדרכה נועדה להולכי הרגל, ורק במקרים מיוחדים, כמו מצב חירום או כשאין שום דרך אחרת להתקדם, מותר לרכוב שם.
היום גם יש חובה להתקין לוחית רישוי לקורקינט חשמלי. זו לא לוחית גדולה כמו של מכונית - היא צהובה וקטנה יותר. משרד התחבורה התחיל עם הרעיון הזה בפברואר, ופתח מערכת רישום חדשה באינטרנט. התהליך די פשוט: נכנסים למערכת, רושמים את הקורקינט או האופניים שלכם, ואז הולכים למקום מוסמך שיודע איך להתקין את הלוחית בצורה הנכונה. חשוב לדעת שלא כל אחד יכול להתקין את הלוחית - רק אנשים שקיבלו אישור מיוחד מהמדינה יכולים לעשות את זה.
מה צריך מבחינה חוקית כדי לרכוב על קורקינט חשמלי בישראל?
בשונה ממכוניות או אופנועים, אתם לא צריכים רישיון נהיגה כדי לרכוב על קורקינט חשמלי, אבל זה לא אומר שאין בכלל דרישות. חובה לעשות מאז 2022 זה לעבור מבחן תיאוריה מיוחד - זה מבחן פשוט יותר מרישיון נהיגה רגיל, שבודק שאתם מכירים את חוקי התנועה הבסיסיים ויודעים איך להתנהג בבטיחות בדרך.
לגבי ביטוח - אף אחד לא מחייב אתכם לעשות ביטוח לקורקינט, אבל זה רעיון טוב לעשות ביטוח צד ג' למקרה שתפגעו במישהו או ברכוש של מישהו אחר. דבר נוסף שחשוב לדעת - לא צריך לרשום את הקורקינט במשרד הרישוי כמו שרושמים רכב, אבל חייבים לקנות כלי שעומד בתקן הישראלי ולא יכול לנסוע מהר יותר מ-25 קמ"ש. אם תקנו קורקינט שלא עומד בתנאים האלה, אתם עלולים לקבל קנס גדול ואפילו להיפרד מהקורקינט. בקיצור - אין צורך ברישיון מיוחד להחזיק קורקינט, אבל חשוב לזכור שיש כללים ברורים: צריך להיות מעל גיל 16, לעבור את מבחן התיאוריה, ולהשתמש בקורקינט תקני שלא נוסע מהר מדי.