כתב אישום נגד באסם קשקוש וראני באשא

יותר משש שנים אחרי פרשת הסרסור בסוהרות, הגישה הפרקליטות כתבי אישום נגד המחבל מחמוד עטאללה בגין מעשי אינוס של חיילת סוהרת, ונגד מפקד כלא גלבוע לשעבר באסם קשקוש וקצין המודיעין לשעבר של הכלא ראני באשא, בגין הפרת אמונים ואי מילוי חובה רשמית.

17.09.2024 מאת: פורטל הכרמל והצפון
כתב אישום נגד באסם קשקוש וראני באשא

 

במסגרת תפקידו כקצין מודיעין בבית הסוהר, היה נאשם 2  ראני באשא, אחראי על כל הפעילות המודיעינית בכלא, לרבות איסוף מודיעין הרתעתי או סיכולי הן בתחום הבטחוני והן בתחום הפלילי, וכן 
אחראי על הפעלת מקורות בכלא. במסגרת תפקידו כקצין המודיעין, אסור היה לנאשם להתערב בשיבוץ סוהרים לאגפים בבית הסוהר, למעט במקרים בהם היתה התרעה לפגיעה בסוהר/ת באגף מסוים, או בשל צורך מודיעיני אחר.

 

כקצין מודיעין נתפס באשא על ידי אנשי סגל בית הסוהר ככתובת להעלאת טענות בנוגע להתנהלות לא נאותה של אסירים, וכמי שיש למלא את דרישותיו ללא עוררין.

 

החוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח- 1998 להלן: "החוק למניעת הטרדה מינית", ונוהל שירות בתי הסוהר 2-5028 - "מניעת הטרדה מינית והתנכלות על רקע מיני" להלן: "נוהל שב"ס"- מחייבים את הנאשמים, האמונים על שלומן של הסוהרות בכלא, להעביר דיווח על כל אירוע פגיעה או הטרדה על רקע מיני לכאורה, שהובא לידיעתם, ליועצת הנציב לענייני נשים, להלן: "היוהל"ן" תוך 24 שעות לכל היותר מרגע היוודע להם עליו. 



במהלך השנים ,2016-2017 במועדים הרלוונטיים לכתב אישום זה, שירתו ש"ש, ס"ע ומ"ח "הסוהרות" כסוהרות בבית הסוהר, במסגרת שירותן הצבאי.

 

החל מחודש מאי 2017 עברה ש"ש לשרת כסוהרת בשירות קבע. במועדים הרלוונטיים לכתב האישום, היה מחמוד עטאללה להלן: "האסיר עטאללה" אסיר בטחוני בבית הסוהר. עטאללה הוחזק באגף ,5 שהינו אגף ייעודי לאסירים ביטחוניים המשתייכים לארגון הפת"ח ושימש כדובר האגף. 


כדובר האגף שימש האסיר עטאללה כחוליה המקשרת שבין גורמי הכלא לאסירי האגף, ובכלל זה ייצג אותם אל מול גורמי שב"ס, ומנגד העביר מסרים מגורמי שב"ס לאסירי האגף. במסגרת תפקידו זה, עמד האסיר עטאללה בקשר קרוב עם הנאשם באשא וזכה ליחס מועדף לאור תפקידו כדובר.

 

בין היתר, יצא הנאשם לפגישות עם מפקד האגף כשהוא אינו אזוק, בקשותיו להיפגש עם קצינים שונים בשב"ס טופלו במהירות, פעמים רבות בקשותיו לעניין שיבוץ סוהרים באגף התקבלו, וככלל, זכה להטבות שונות בין כותלי הכלא. 

 

כמו כן, במסגרת תפקידו כדובר האגף, קיים עטאללה מפגשים עיתיים עם אסירים, אשר שימשו כדוברי אגפים אחרים בבית הסוהר. לצורך קיום מפגשים אלה, הועבר עטאללה מעת לעת בין האגפים השונים בבית הסוהר, זאת בליווי צמוד של סוהר או סוהרת להלן: "מעבר בין האגפים".


 

במהלך התקופה שבין חודש נובמבר שנת 2015 לאמצע שנת ,2017 במועדים שאינם ידועים במדויק למאשימה, ביצע האסיר עטאללה מעשים מגונים בסוהרות ש"ש וס"ע, בניגוד לרצונן, בעת שליוו אותו במעבר יו בין האגפים בבית הסוהר. בין היתר, נגע עטאללה בישבנן, ברגליהן ובמקומות נוספים בגופן, ליטף אותן באזור הירך והישבן, נעץ בהן מבטים לא הולמים ופנה אליהן באמירות לא ראויות, אשר אינן הולמות יחסי סוהרת-אסיר. כל זאת עשה האסיר עטאללה בניגוד לרצונן של הסוהרות ולשם גירויו וסיפוקו המיני. 
 

 

במחצית הראשונה של שנת ,2017 המועד המדויק אינו ידוע למאשימה, ישבו הסוהרות ש"ש וס"ע יחד בסמוך לאגף 5 בבית ה סוהר. בשלב מסוים הגיע האסיר עטאללה למקום והתבונן בהן מבעד לחלון האגף.

 

עטאללה הסתכל לכיוון ישבנה של ס"ע, נאנח מספר פעמים ואמר "מה הייתי עושה לך". בתגובה, צעקה עליו ש"ש והורתה לו לעזוב את המקום.


בעקבות אירוע ההטרדה המינית, החליטו ש"ש וס"ע להתלונן ולדווח אודות מעשיו של האסיר עטאללה לנאשם באשא ש"ש וס"ע ניגשו למשרדו של באשא, סיפרו לו אודות האירוע וכן סיפרו לו שעטאללה נוהג לגעת בהן, להטרידן ולהתחכך בהן. השתיים סיפרו לבאשא כי עטאללה "שולח ידיים", נועץ בהן מבטים חודרניים ומטרידים ואומר דברים בלתי הולמים, וכן הוסיפו כי אירוע ההטרדה המינית, עליו סיפרו, אינו האירוע הראשון מסוג זה שהן חוו מצד עטאללה, וכי היו בעבר מקרים נוספים , הן כלפיהן והן כלפי סוהרות נוספות. 
 

 

בתגובה, אמר באשא לש"ש ולס"ע כי העניין יטופל והשתיים עזבו את משרדו. 
 

חרף דבריו, לא נקט באשא בכל צעד ולא טיפל בכל דרך שהיא בתלונותיהן של הסוהרות ש"ש וס"ע, וכן לא עשה דבר כדי להבטיח את שלומן של הסוהרות ש"ש וס"ע, וכדי לוודא שלא תפגענה סוהרות נוספות בכלא.

 

באשא נמנע מלדווח למפקד הכלא, קשקוש אודות מעשיו של האסיר עטאללה, כנדרש ממנו ע"פ סעיף 13 לפקודת בתי הסוהר, וכן נמנע מלדווח על כך ליוהל"ן, כנדרש בסעיף 13 לנוהל שב"ס ובחוק למניעת הטרדה מינית. 
 

בהעדר כל טיפול מצד נאשם ,2 הוסיפה הסוהרת ס"ע להיות מוצבת באגף 5 בתקופה שלאחר מכן. במהלך תקופה זו הוסיף האסיר עטאללה להטרידה ולבצע בה מעשים מגונים, ובין היתר נגע במספר הזדמנויות בישבנה, בניגוד לרצונה, לשם סיפוקו וגירויו המיני. 

 


נוכח מחדליו של באשא ולאחר שהסוהרת ש"ש ראתה שדבר לא נעשה ביחס לאסיר עטאללה, 
החליטה ש"ש לדווח על האירוע לקשקוש וזאת מתוקף תפקידו כמפקד הכלא. 

 

עובר ליום ,10.5.17 המועד המדויק אינו ידוע למאשימה, נכנסה הסוהרת ש"ש למשרדו של קשקוש סיפרה לו על ההטרדות המיניות שחוותה מצידו של האסיר עטאללה, ועל כך שהוא מטריד גם סוהרות אחרות, נוגע בהן ומדבר אליהן באופן שאינו ראוי. הסוהרת ש"ש שיתפה את המפקד קשקוש בתחושותיה הקשות מהעבודה בכלא, וסיפרה לו על כך שהתלוננה אודות מעשיו של עטאללה בעבר הן בפני באשא והן בפני מפקד המשמרת, אך תלונותיה לא טופלו.

 

כן אמרה ש"ש לקשקוש כי "הסוהרות עוברות הטרדות מיניות באופן קבוע מאסירים לטובת המודיעין". בתגובה אמר לה קשקוש כי הוא "איתה לאורך כל הדרך" וכי היא "בסדר" ושתרגיש "בטוחה". 
 

 

חרף תלונתה של הסוהרת ש"ש, וחרף החשדות הכבדים שעלו מדבריה של ש"ש כאמור, נמנע מפקד הכלא מלטפל בתלונה ולא עשה דבר ביחס אליה. לא נקט כל צעד כדי לברר את מהות החשדות שהשמיעה הסוהרת ש"ש, הן ביחס לאסיר עטאללה והן ביחס למעורבות המודיעין בהטרדות המיניות, לא עשה דבר כדי להבטיח את שלומה של הסוהרת ש"ש ואת שלומן של הסוהרות האחרות, לא דיווח לאיש אודות התלונה ולא פעל למיצוי הדין עם האסיר עטאללה – הכל בניגוד לחובתו כמפקד הכלא, אשר אמון על שלומם של המשרתים בו.

 

כמו כן, נמנע מלמלא את חובותיו כנדרש ממנו לפי סעיף 81 לפקודת בתי הסוהר וכן נמנע מלדווח על כך ליוהל"ן, כנדרש בסעיפים 10.2 ו- 13 לנוהל שב"ס והחוק למניעת הטרדה מינית. 


על אף תלונה נוספת של ש"ש, נמנע מפקד הכלא מלטפל בתלונתה בהתאם לחובתו על פי חוק, כמפורט לעיל, ולא עשה דבר כדי למנוע את היש נות המעשים האמורים. 
 

בשל מחדלם של הנאשמים, ובהעדר כל טיפול בתלונות האמורות, הוסיפו סוהרות לעבוד בקרבתו של האסיר עטאללה וללוותו במעבר בין אגפים, דבר אשר אפשר את הפגיעה המינית בסוהרת מ"ח.

 

במעשים המתוארים לעיל, עשו הנאשמים, שהינם עובדי ציבור, מעשה של הפרת אמונים הפוגע בציבור, במסגרת מילוי תפקידם, וזאת נוכח מעמדם הבכיר בכלא, סטייתם מן השורה בהימנעותם מדיווח וטיפול בתלונות הסוהרות, מהות התלונות מהן התעלמו ומודעותם לפוטנציאל הנזק המתמשך כתוצאה מהתעלמותם וכפי שאכן קרה בפועל.

 

כמו כן, במעשיהם המתוארים לעיל, נמנעו הנאשמים במזיד מלמלא חובה המוטלת עליהם ע"פ דין ולא מילאו אחר הוראות פקודת בתי הסוהר ]נוסח חדש[ התשל"ב – ,1971 והחוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח- 1998 ונוהל שב"ס מכוחו, המחייב ות אותם לדווח אודות תלונות הסוהרות ש"ש וס"ע ולטפל בהן.

 

תגובות

1. הקושי עשה את שלו לפני 2 ימים
כל העולם ידע

מומלצים