הארכת תקופת ההקלות ל-1 לינואר 2026
תדמור עציון עו"ד, היועצת המשפטית מינהל התכנון, הודיעה ליועצים המשפטים בוועדות המחוזיות והמקומיות בעניין צו סעיף 60 ב' לחוק התכנית הכלכלית הארכת תקופת ההקלות, הדחיה חלה על הקלות שעניינן תוספות או שינויים בבניין הקיים, והוא אינו חל על מצבים של הריסה ובניה מחדש.
ביום 17.12.2024 חתם שר הפנים על צו התכנון והבנייה הארכת התקופה האמורה בסעיף 60 ב' לחוק התכנית הכלכלית תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022, תשפ"ב-2021, התשפ"ה-2024
להלן, הצו האריך את התקופה בה ניתן יהיה לאשר הקלות בשנה נוספת, עד יום 1 בינואר 2026, לגבי הקלות שעניינן תוספות או שינויים בבניין קיים, שבנייתו הושלמה שמונה שנים או יותר לפני מועד הגשת הבקשה להקלה. עוד נקבע כי הצו יחול על בקשה למתן הקלה, שהוגשה עד יום 1 בינואר 2026, מתכנית מאושרת שהוחלט להפקידה עד יום 1 בינואר 2023.
לנוכח פניות ושאלות שהגיעו אל משרד הפנים ומינהל התכנון יובהר כי התקופה הוארכה רק ביחס להקלות שעניינן תוספות או שינויים בבנין הקיים עצמו, והוא אינו חל על מצבים של הריסה ובניה מחדש.
כדי שלא להותיר ספק, הדבר הובהר במפורש בלשון הצו עצמו, הקובעת כי הצו חל רק על תוספות או שינויים בבנין קיים כאמור.
העתקים:
מר נתן אלנתן, יו"ר מטה התכנון הלאומי
מר רפי אלמליח, מנכ"ל מנהל התכנון
גב' ימית כהן, סמנכ"לית בכירה לרגולציה, מינהל התכנון
רפורמת ביטול הקלות ותכנון חושב רישוי, זו החלטה שהייתה אמורה להכנס לתוקף ב-1 לינואר 2025, הדחיה היום באה לתת הקלות להתקופה הוארכה רק ביחס להקלות שעניינן תוספות או שינויים בבנין הקיים עצמו, והוא אינו חל על מצבים של הריסה ובניה מחדש
חשוב לציין ולשאול את השאלות המתבקשות, איך החלטה כזו עוברת מתחת לרדאר שמצביעים עליה חברי כנסת ומעורבים בה מגוון שונה של ועדות תכנון וראשי רשויות והציבור מקבל את ההחלטה במפתיע מבלי לדעת?, ההחלטה הזאת היא יותר קשה מחוק קמיניץ.
למסמך ההחלטה, שחתומה עליו, רות שורץ חנוך, סמנכ"לית מינהל התכנון לרגולציה דאז, שמכהנת היום בתפקיד מנהלת הועדה המחוזית, אודות ביטול ההקלות ותכנון חושב רישוי.
בהמשך לתיקון 134 לחוק התכנון והבניה (להלן –תיקון 134), שעסק, בין השאר, ברפורמת ביטול ההקלות, מבקש מינהל התכנון להביא לידיעתכם את עיקרי ההסדר החוקי, ובכלל זה את האבחנה בין תכניות חדשות לתכניות שאינן חדשות, כדלקמן:
א. במסגרת תיקון ,134 תוקנו סעיפים 147(א) ו151 לחוק, כך שסמכותה של הועדה המקומית לאשר הקלה, שונתה וצומצמה מאוד. בעוד שהמצב החוקי עובר לתיקון ,134 הינו שהועדה המקומית מוסמכת לתת הקלה בכל נושא שלא נקבע כסטייה ניכרת בחוק או בתקנות סטייה ניכרת, הרי שהמצב החוקי החדש הינו שסמכותה של הועדה המקומית לאשר הקלה1 הינה אך ורק בנושאים שיפורטו בתקנות חדשות לעניין זה ושאין בהם כדי סטייה 2 ניכרת מתכנית, כלומר ברירת המחדל שנקבעה בחוק עצמו, הינה הפוכה
.
יצויין, כי התקנות החדשות מקודמות בימים אלה, ולפי המוצע בהן, הנושאים שניתן יהיה לאשר בהקלה, הינם מצומצמים ביותר. טיוטת התקנות מפורסמת בימים אלו באתר החקיקה הממשלתי, להערות הציבור.
ב. תכניות חדשות – כל תכנית שיוחלט על הפקדתה החל מה1.1.23 –בהתאם להוראות המעבר שנקבעו במסגרת התיקון לחוק, הרי שתחילתם של סעיפים 147(א) ו151 כנוסחם החדש – ביטול ההקלות הקיימות וההסדר החוקי החדש, הינה ביום ה- .1.1.2023
סעיפים חדשים אלה יחולו על כל תכנית שיוחלט להפקידה לאחר מועד זה. יובהר כי מועד זה קבוע בחוק עצמו, לא ניתנה סמכות להאריכו, והוא אף אינו תלוי במועד התקנת התקנות החדשות.
בהתאם, יושם אל לב, כי על כל תכנית שיוחלט להפקידה החל מיום ,1.1.2023 יחול הדין החדש, כך שלא ניתן יהיה לבקש מכוחה הקלה לפי תקנות סטייה ניכרת הקיימות, אלא 3 לפי התקנות החדשות ובנושאים מצומצמים ביותר שיקבעו בהן
ג. תכניות שאינן תכניות חדשות – כל תכנית שהוחלט על הפקדתה לפני ה1.1.23 –בכל הנוגע לאפשרות לבקש הקלה לפי תקנות סטייה ניכרת הקיימות, מכוח תכניות מאושרות, או מכוח תכניות שיוחלט על הפקדתן עד ל- ,1.1.23 הרי שבהתאם להוראות שנקבעו בחוק, ניתן יהיה לבקש הקלה מכוחן, לפי תקנות סטייה ניכרת הקיימות, עד ליום ה.1.1.25
יצויין, כי בעניין זה, נתונה בחוק סמכות לשר הפנים, להאריך את המועד, מעבר ל ,1.1.25 בתקופה או תקופות שלא יעלו יחד על שנתיים, אם מצא כי קיימת לכך הצדקה מ בנוסף, משית.נקבעה הוראת מעבר לפיה, על בקשה להיתר שתוגש עד ליום 1.1.2025 או עד למועד שיוארך כאמור, ניתן יהיה להמשיך ולדון בה.
ד. גמישות שאיננה בגדר הקלה, כחלק בלתי נפרד מרפורמת ביטול ההקלות, נקבעה בחוק במסגרת תיקון ,134 (בסעיף 145) ב2 החדש , הוראת "גמישות" שעניינה - סמכות לקבוע בתקנות, נושאים שניתן יהיה להתיר לגביהם שינוי מהוראות תכנית, בסמכותה של רשות הרישוי.
מדובר בשינויים שיפורטו בתקנות, ושמשמעותם התכנונית, לפי חוות דעת בכתב מאת מהנדס הוועדה המקומית, מעטה וזניחה. בנושאים אלה, בשונה מהקלה, לא יהיה צורך בדיון בוועדה המקומית, או בפרסום הבקשה להתנגדויות ובהתאם לא תהיה זכות ערר על דחיית התנגדות. כמו כן, אישור גמישות כאמור לא יהווה אירוע מס לענין היטל השבחה, בשונה מהקלה.
טיוטת התקנות תפורסם בקרוב באתר החקיקה הממשלתי, להערות הציבור. תשומת לב לכך, כי בהתאם להוראות התחילה שנקבעו לסעיף זה בחוק, הסמכות לאשר גמישות לפי סעיף זה והתקנות שיותקנו לפיו, תחול רק על תכניות שההחלטה על הפקדתן התקבלה לאחר פרסום התקנות כאמור.
ה. נושאים שלא ניתן יהיה לקבוע בתכניות מפורטות, כמו כן, כצעד משלים לרפורמת ביטול ההקלות, ועל מנת לוודא כי תכניות אינן עמוסות בפרטים שאינם הכרחיים ושעלולים להכביד על מימוש התכנית (בשים לב לכך שלא ניתן יהיה לקבל הקלה מהם ), נקבעה סמכות לקבוע בתקנות עניינים שלא ניתן לקבוע לגביהם הוראות בתכנית מפורטת. עוד ניתנה סמכות לקבוע כי לא יצורפו לתכנית מפורטת, מסמכים או נספחים שאינם מחייבים (סעיף 69 (ב) לחוק שנוסף במסגרת תיקון 134). סמכות זו, הינה צעד נוסף והכרחי ליישום והצלחת הרפורמה של ביטול ההקלות,
הקשורה בקשר הדוק בתוכנן של התכניות המפורטות.
מינהל התכנון עמל בימים אלה על גיבוש תקנות כאמור4 בנוסף, מינהל התכנון עובד מזה מספר שנים על פרויקט "תכנון חושב רישוי" שמטרתו, להביא לכתיבת תכניות באופן בר מימוש, שלא ידרוש שימוש במנגנון הקלות, תוך שמירת איכות התכנון, יצירת וודאות לציבור המתכננים ומעבר ברור, פשוט ויעיל בין התכנון לרישוי. מסקנות הפרויקט מועברות ומוטמעות בימים אלו, באמצעות מערך הדרכה מאסיבי, למוסדות התכנון ועורכי תוכניות.