תלמידים מחוננים ומצטיינים עם צרכים מיוחדים
15.5% מהתלמידים עם צרכים מיוחדים שנבחנו, הומלצו לתוכניות למחוננים ו-29.6% הומלצו לתוכניות למצטיינים, חלקם של תלמידי החינוך הערבי בקרב הנבחנים בבחינות לאיתור מחוננים ומצטיינים עם צרכים מיוחדים עמד על 11.7% בלבד, נמוך מחלקם בחינוך הרגיל , 25.6%.
תמונה להמחשה
תלמידים עם צרכים מיוחדים שנבחנו בבחינות לאיתור מחוננים ומצטיינים בשנת תשפ"ב (2021/22)
הודעה זו עוסקת בתלמידים עם צרכים מיוחדים שנבחנו בבחינות לאיתור מחוננים ומצטיינים. מוצגים נתונים לשנת תשפ"ב (2021/22) ומגמות לשנים תשע"ג-תשפ"ב (2021/22-2012/13) לפי מאפיינים נבחרים כגון מין, מגזר חינוך, סוג מוגבלות ועוד.
בשנת הלימודים תשפ"ב (2021/22)
חלקם של התלמידים עם צרכים מיוחדים שנבחנו בבחינות לאיתור מחוננים ומצטיינים היה 3.3% בקרב כלל התלמידים שנבחנו.
15.5% מהתלמידים עם צרכים מיוחדים שנבחנו, הומלצו לתוכניות למחוננים ו-29.6% הומלצו לתוכניות למצטיינים; אחוזים אלו היו נמוכים מעט מאחוזי ההמלצה בחינוך הרגיל – 20.3% ו-33.0%, בהתאמה.
בקרב הנבחנים עם צרכים מיוחדים היו 83.8% בנים ו-16.2% בנות. בחינוך הרגיל הפער בין בנים לבנות היה קטן יותר – 58.8% ו-41.2%, בהתאמה.
חלקם של תלמידי החינוך הערבי בקרב הנבחנים בבחינות לאיתור מחוננים ומצטיינים עם צרכים מיוחדים עמד על 11.7% בלבד, נמוך מחלקם בחינוך הרגיל – 25.6%.
חלקם של תלמידי הפיקוח הממלכתי בקרב הנבחנים עם צרכים מיוחדים (81.5%) גבוה משמעותית מחלקם בקרב הנבחנים בחינוך הרגיל (71.9%). לעומת זאת, חלקם של התלמידים בפיקוח הממלכתי-דתי ובפיקוח החרדי היה נמוך יותר.
75.2% מהנבחנים עם צרכים מיוחדים למדו בכיתות רגילות וקיבלו שירותי שילוב, 23.0% למדו בכיתות מיוחדות בבתי ספר רגילים ו-1.8% למדו בבתי ספר מיוחדים.
המוגבלויות הנפוצות בקרב הנבחנים עם צרכים מיוחדים היו: לקות למידה רב–בעייתית AD(H)D (46.2%), מוגבלות על רצף האוטיזם/ASD (12.8%), עיכוב התפתחותי בתחום השפתי (9.5%) והפרעות התנהגותיות ורגשיות (9.2%).
השוואה רב-שנתית- חינוך עברי
באחוז התלמידים עם צרכים מיוחדים שנבחנו מסך כל התלמידים שנבחנו, חלה עלייה מ-2.1% בתשע"ג (2012/13) ל-3.9% בתשפ"ב (2021/22).
באחוז התלמידים עם צרכים מיוחדים שהומלצו לתוכניות העשרה למחוננים או למצטיינים חלה עלייה מ-20.5% בשנת תשע"ג (2012/13) ל-47.7% בשנת תשפ"ב (2021/22). יחד עם זאת, אחוזים אלו היו עדיין נמוכים בהשוואה לחינוך הרגיל.
בחלקם של התלמידים עם מוגבלות מסוג לקות למידה רב–בעייתית AD(H)D בקרב הנבחנים עם צרכים מיוחדים חלה עלייה מ-8.9% בשנת תש"ף (2019/20) ל-45.4% בשנת תשפ"ב (2021/22), ואילו בחלקם של תלמידים עם מוגבלות על רצף האוטיזם/ASD חלה ירידה מ-26.6% ל-13.9%, בהתאמה.