שבוע האזרחים הוותיקים

בצל מלחמת חרבות ברזל, הקדישה קופת חולים מאוחדת את שבוע האזרחים הוותיקים לחיזוק הקשר עם האוכלוסייה הוותיקה ולשיפור בריאותם הפיזית והנפשית בתקופה קשה זו.

18.10.2024 מאת: פורטל הכרמל והצפון
שבוע האזרחים הוותיקים

צילום דוברות מאוחדת צפון

 

לא משאירים אף אחד מאחור גם במלחמה, מאוחדת מחבקת את האזרחים הוותיקים, מאוחדת מציבה בימים אלו דגש על חוסן נפשי של אוכלוסיית הוותיקים תוך התייחסות ודגש על הצרכים הייחודיים שעולים במצבי חירום

 

במהלך שבוע האזרחים הוותיקים, מחוז צפון של קופת חולים מאוחדת יצא לברך מטופלים בני 100 ומעלה, ולכבד אותם בתעודת הוקרה ושי צנוע. בביקורים נחשפו הצוותים לסיפורי חייהם המרגשים ושמעו מהם על חוסן נפשי, אמונה, ותמיכה קהילתית כמרכיבים מרכזיים שמאפשרים להם להתמודד גם בזמנים קשים.

 

אזרחים ותיקים במלחמה: בריאות נפשית ופיזית תחת אש המלחמה הנוכחית לא פוסחת על אף מגזר באוכלוסייה והאזרחים הוותיקים פגיעים יותר. נוכחותם של האיומים הביטחוניים, הסכנה הפיזית והחשיפה המתמשכת לחדשות, מגבירה את תחושת החרדה וחוסר האונים בקרב אזרחים ותיקים. "חרדה מוגברת בקרב חולים עם דמנציה היא בעיה נוספת", מסבירה נטלי שפיר, רכזת תחום גריאטריה בשירות הסוציאלי במאוחדת, "לעיתים קרובות הם לא מבינים את המצב, מה שמגביר את הסכנה לבריאותם הנפשית ותפקודם הכללי".

 

ישי קום, ראש מנהל אזרחים ותיקים במאוחדת מסביר כי סימני מצוקה נפשית יכולים לבוא לידי ביטוי במספר דרכים, ביניהם: הימנעות חברתית, ירידה בתפקוד, תלונות על כאבים ללא סיבה רפואית והחמרה במחלות כרוניות. עבור מי שחוו את השואה או מלחמות קודמות, המלחמה הנוכחית עלולה להציף טראומות עבר. "במקרים כאלה הטראומה המצטברת עשויה לעורר זיכרונות ישנים ולהחמיר את המצב הבריאותי הכללי", מסבירה שפיר. מאוחדת מפעילה צוותי בריאות הנפש, העובדים בשיתוף עם השירות הסוציאלי כדי לזהות סימני מצוקה מוקדמים ולספק טיפול מתאים בסיוע שירותי הרווחה והעמותות המקומיות.

 

אחד האתגרים המרכזיים עליהם הצביעו קום ושפיר הוא הקושי של המשפחה שבעצמה במצוקה, לתמוך באוכלוסייה הבוגרת, כאשר הם  נדרשים לתמרן בין דאגה לקרובים היקרים להם לבין האתגרים הביטחוניים של השהות במקלטים ופינוי בעת אזעקות. ישנו אתגר גדול נוסף של תמיכה רפואית רציפה, ובמקרים של אזרחים ותיקים מוגבלי ניידות או שמיעה, יש צורך בתכנון מיוחד כדי להבטיח את שלומם. "העומס על בני המשפחה המטפלים יכול להיות גדול במיוחד בתקופות אלו," אומר ישי קום, "ולכן חיוני להישאר ערניים ולפנות לעזרה במקרה הצורך."

 

הפתרון: שירותים מקוונים ופורום חירום ארצי, במטרה להקל על אזרחים ותיקים הנמצאים בבתיהם ולהבטיח שהם מקבלים טיפול רפואי והנחיות מקצועיות, מאוחדת מפעילה מוקד טלפוני ייעודי לאזרחים ותיקים, המספק תמיכה רפואית, נפשית וחברתית. במקביל, מאוחדת פועלת בשיתוף עם פורום חירום ארצי, הכולל גופים כמו פיקוד העורף, ביטוח לאומי והמשרד לשוויון חברתי, כדי לספק פתרונות לטיפול במרותקי בית ובמפונים מאזורים תחת איום ביטחוני. המאמצים של מאוחדת לאתר אזרחים ותיקים במצוקה מתבססים על מערכות מידע מתקדמות, שמזהות מי בסיכון ומאפשרות לצוותים רפואיים ליצור קשר ולתמוך בהם בזמן אמת. "החוסן הנפשי חשוב לא פחות מהטיפול הרפואי," מסבירה נטלי שפיר, "ולכן אנחנו מקפידים לפנות אליהם באופן יזום."

 

ישי קום, ראש מנהל אזרחים ותיקים, ונטלי שפיר, רכזת תחום גריאטריה בשירות סוציאלי מאוחדת מציעים מספר טיפים להתמודדות עם מצבי חירום עבור אזרחים ותיקים ובני משפחותיהם:

 

שמירה על שגרה: נסו לשמר ככל האפשר את שגרת החיים, כולל יציאה מהבית לפעילויות בטוחות.
 

סדר יום פעיל: במידה ונדרשתם להישאר בבית, קבעו סדר יום הכולל פעילויות שונות החל מארחות מסודרות, פעילות גופנית, משיחות וידאו עם בני משפחה וחברים ועד לעיסוק בתחביבים.

 

הסתייעות בשירותי רפואה מקוונים: השתמשו בשירותי הרפואה של מאוחדת כדי להמשיך  לקבל טיפול גם מבלי לצאת מהבית.

 

תמיכה רגשית: אם אתם חשים במצוקה נפשית או חרדה, פנו למוקד התמיכה של מאוחדת לקבלת סיוע רגשי.

 

היעזרו בבני משפחה ומתנדבים: במידת הצורך, בקשו עזרה מבני משפחה או מתנדבים כדי להבטיח רצף טיפול וסיוע ביום-יום.

 

שבוע האזרחים הוותיקים במאוחדת מדגיש את החשיבות של מתן תמיכה רחבה לאוכלוסייה הוותיקה בישראל, במיוחד בתקופות משבר כמו המלחמה הנוכחית.

 

פורטל הכרמל

צילום דוברות מאוחדת צפון

תגובות

מומלצים