תכנית חדשה ללימודי רכיבה על אופנועים וקטנועים

בישראל, רוכבי אופנוע הם משתמשי הדרך המצויים בסיכון גבוה להיפגעות הן בשל המספר הגבוה של תאונות הדרכים בהן הם מעורבים והן בשל חומרת ההיפגעות של רוכב המעורב בתאונה. בשנת 2024 בלבד נהרגו 97 רוכבי אופנועים, המהווים כ-22% מסך ההרוגים.

26.01.2025 מאת: פורטל הכרמל והצפון
תכנית חדשה ללימודי רכיבה על אופנועים וקטנועים

 

הרלב"ד, יחד עם אגף הרישוי, משטרת ישראל ונציגי מורים לנהיגה, מפתחים תכנית חדשה ללומדי נהיגה על אופנועים וקטנועים.

 

מחקרים בארץ ובעולם, מלמדים שאחד המפתחות המרכזיים להפחתת מעורבות של רוכבים בתאונות דרכים חמורות הוא כישורי הנהיגה האסטרטגית ותפיסת הסכנה של הרוכב, כלומר: היכולת לזהות סכנות פוטנציאליות בכביש ולהימנע מכניסה אליהן באמצעות תכנון הרכיבה והפעלה מותאמת ומתוזמנת של האופנוע.

 

 

מאז הקמת המדינה ועד היום, לא קיימת תוכנית סדורה ללימודי רכיבה לאופנועים וקטנועים בישראל. הלימוד נעשה בעיקרו על סמך תורה שבע"פ העוברת בין המורים, בהתבסס על תוכנית הלימוד לרכב פרטי.

 

לאחרונה פועלת ועדה מקצועית לפיתוח תוכנית סדורה, עדכנית ובטיחותית ללימודי רכיבה, בה מוטמעים העקרונות והתכנים של "תפיסת הסכנה", כתיבת נוהל בחינה (טסט) עדכני וכנגזרת מכך, פיתוח של תוכניות ההכשרה וההסמכה למורים ולבוחנים. הועדה מונתה על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, ובה חברים נציגי אגף הרישוי במשרד התחבורה, נציגת הרלב"ד, נציג משטרת ישראל ונציגי המורים לנהיגה.

 

תוכנית הלימודים החדשה נחלקת לשלושה פרקים מרכזיים, בסיסי, לימוד במגרש סטרילי ולימוד בדרך (כביש) - כאשר מרכז הכובד מופנה ללימוד בכביש והתמודדות במצבי תנועה בפועל. בכל אחד מהפרקים, נשזרים עקרונות, ידע ומיומנויות המבטאים את יישום גישת "תפיסת הסכנה" ורכיבה אסטרטגית, ובכך מפתחים את הכישורים החיוניים לרוכב, הנדרשים לרכיבה חוקית ובטיחותית.

 

התוכנית חדשנית ומשלבת בין למידה עצמאית דיגיטלית (בפלטפורמת קמפוס IL) ולמידה מעשית עם מורה. יחידות הלימוד הדיגיטליות, המבוססות וידאו ומתודות לימוד דיגיטלי נוספות, מקנות לתלמיד את בסיס הידע הנדרש לפני הלימוד המעשי עם המורה. בכך, ראשית מונגש הידע ברמה המקצועית ביותר לכל תלמיד במדינה באופן שוויוני וללא עלות. שנית, לנושאים שבשל מגבלות מבניות לא ניתן ללמד בזמן השיעורים, כגון רכיבה בתנאים מורכבים או קשים, כמזג אויר חריג, יינתן מענה לימודי דיגיטלי. לבסוף, זמן הלימוד של המורה עם התלמיד ינוצל גרידא ללימוד מעשי.

 

המבחן המעשי החדש (טסט) מבטא את כל הכישורים הנדרשים מרוכב ורפלקטיבי לתוכנית הלימוד החדשה. על מנת לגשת למבחן המעשי, כל תלמיד יידרש, לפי פרקי הלימוד, לבצע מבדק ידע דיגיטלי ומבדק מעשי.

 

הכשרה והסמכה חדשה למורים ולבוחנים תחל השנה ובצמוד ניתן יהיה להתחיל הרצה של "מחזור ראשון" ללימוד התוכנית החדשה לתלמידים.

 

תגובות

מומלצים