מסרון מפרשת האזינו

בפרשה הקודמת,"וילך";נאמר על פי ציווי ה' למשה:"תקרא את התורה הזאת, נגד כל ישראל באזניהם."ואחרי כן "ועתה כתבו לכם את "השירה הזאת", השירה בפרשתנו:,"הַֽאֲזִ֥ינוּ הַשָּׁמַ֖יִם וַֽאֲדַבֵּ֑רָה וְתִשְׁמַ֥ע הָאָ֖רֶץ אִמְרֵי־פִֽי, יַֽעֲרֹ֤ף כַּמָּטָר֙ לִקְחִ֔י תִּזַּ֥ל כַּטַּ֖ל אִמְרָתִ֑י כִּשְׂעִירִ֣ם עֲלֵי דֶ֔שֶׁא וְכִרְבִיבִ֖ים עֲלֵי־עֵֽשֶׂב כִּ֛י שֵׁ֥ם יְהֹוָה֖ אֶקְרָ֑א הָב֥וּ גֹ֖דֶל לֵֽאלֹהֵֽינוּ"(דברים לב).

04.10.2024 מאת: ברוך ליבמן
מסרון מפרשת האזינו

טבע של עם ישראל בעמק האלה

 

מסרון מפרשת השבוע האזינו, 

 

בציווי ה' כמוצג  לעיל, נקראים דברי ברית אלו בסגנון מיוחד ב 'שירה'. שתי שירים מיוחדים הותיר לנו משה: 'שירת הים' ו'שירת האזינו' שהמרחק ביניהם 40 שנה.


ביציאה ממצרים שירת הים אשירה לה' כי גאה  גאה"(שמות טו ,א) ושירת האזינו הנפתחת על ידי משה רבנו בפנייה אל איתני הטבע לראשית הבריאה, לשמיים ולארץ ואחרי כן מהלל משה את הקב"ה, ליחסו המיוחד לעם ישראל וזאת כרקע לכפיות הטובה של בני ישראל שסטו ממצוות ה'. " .וינאצוני, והפרו את בריתי".


לאחר שירת האזינו יש עוד שתי התייחסויות קצרות: בראשונה מתואר כיצד קורא משה את השירה לבני ישראל ומתרה בהם להקפיד לקיים את התורה. ומצווה אלוהים את משה לעלות להר העיברים הוא הר נבו להשקיף על ארץ ישראל, ואז למות שם.

 

נקודות התייחסותי  מהפרשה, יצויין, אינני מייצג את הפרשנות המסורתית, מאידך אנוכי מכבדה  ומשתמש בה.

 

בנאמר:" הַֽאֲזִ֥ינוּ הַשָּׁמַ֖יִם וַֽאֲדַבֵּ֑רָה וְתִשְׁמַ֥ע הָאָ֖רֶץ אִמְרֵי־פִֽי ...." נשאלת השאלה ,מדוע בחר משה רבינו לעדים את השמיים ואת הארץ דווקא?.   נראה שבחירת שמיים וארץ מלמדת על כוחם של ישראל לשנות סדרי בראשית במעשיהם. יש לנו אחריות לעצמנו ולסובב אותנו.

 

משה בהכירו היטב את הטבע ,מציג מחשבה 'ירוקה' כנאמר: "ביַֽעֲרֹ֤ף כַּמָּטָר֙ לִקְחִ֔י תִּזַּ֥ל כַּטַּ֖ל אִמְרָתִ֑י כִּשְׂעִירִ֣ם עֲלֵי־דֶ֔שֶׁא וְכִרְבִיבִ֖ים עֲלֵי־עֵֽשֶׂב" וזאת על  על סף מותו; משה שר את שירת האזינו כפרידה. ניתן להצטרף לשירה גם כיום ולהתייחס למעגלי חיינו הנוכחים ל'מחשבה הירוקה', כשמשה לדוגמא אומר "תיזל כטל אימרתי" (דברים לב ,ב) אמירה שמתיישבת עם המחשבה דהיום, הנגזרת ממגמות סביבתיות: 'לרענן את הצומח', זאת בישראל הנתונה במאבק מתמיד עם משאבים במחסורשל: קרקע, מים ומחצבים טבעיים,אי לכך אנו צפויים לראות השפעה ראשונית של כריית הגז;- מניעת זיהום אווירבד בבד עם הצורך להגדיל מקורות אנרגיה מתחדשת.

 

בפרשתנו, פרק ל"ב, פסוק א' פרק ל"ב, פסוק נ"ב: מתוארת  למעשה המחזוריות ההיסטורית של עם ישראל נחלת הארץ, חטא, גלות, והגאולה. נשאלת השאלה מה היא הגלות ?קימת גישה האומרת, שמדובר על שלושה מרכיבים של הגלות; פיזור, שעבוד ויציאה מארץ ישראל, מכאן נסיק שהגאולה היא ההיפך מהגלות, שגאולה היא הטבע של עם ישראל והגלות מציאות לא טבעית, שבתוך הגלות מונח כוח האחדות שיקבץ את העם.

 

תגובות

מומלצים