כשאת שותה אלכוהול גם העובר שלך שותה

נזקי שתיית אלכוהול, התמכרות לאלכוהול היא תופעה המורכבת הן מהיבטים ביולוגיים והן מהיבטים נפשיים וחברתיים. האדם המכור חושב באופן אובססיבי על דרכים להשגת האלכוהול ופועל באופן כפייתי ומתמיד להשגתו בכל האמצעים, עד כדי שיתוק כל פעילות אחרת שלו.

08.09.2024 מאת: פורטל הכרמל והצפון
כשאת שותה אלכוהול גם העובר שלך שותה

 

אלכוהול מזיק לעובר בכל שלבי ההיריון! אין דבר כזה 'כמות בטוחה לשתייה'! לא היית נותנת אלכוהול לתינוק אחרי שהוא נולד אז מדוע לתת לו לפני?
 
9.9 יום המודעות הבינלאומי לנזקי אלכוהול לעובר תסמונת העובר השתיין , קשת נזקי האלכוהול לעובר מורכבת ממכלול ההפרעות הנגרמות לעובר כתוצאה מחשיפה תוך רחמית לאלכוהול.

 

חשיפה לאלכוהול במהלך ההיריון עלולה לגרום למגוון נזקים בלתי הפיכים לעובר אשר חלקם עשויים לבוא לידי ביטוי רק מאוחר יותר עם גדילתו של הילד והתפתחותו. 

 

מאחר והתסמונת נגרמת משתיית אלכוהול בהריון היא ניתנת למניעה ב- 100% של המקרים במידה והאישה נמנעת משתייה משקאות אלכוהוליים במהלך הריון.

 

לא ידוע עד היום מהו המנגנון המדויק דרכו האלכוהול פוגע בעובר, אך בכל מקרה חשיפה לאלכוהול בטרימסטר הראשון גורמת לשינויים מבניים המאפיינים את התסמונת (כגון עיוותים בפנים), ושינויים בגדילה והפרעות של המערכת העצבים המרכזית יכולים להיווצר במהלך כל תקופת הריון.

 

אצל אדם בוגר, האלכוהול מתפרק בנוכחות אנזים שלא נמצא בעובר, על כן האלכוהול מהווה סכנה חמורה לעובר
כשאת שותה העובר שלך שותה איתך.

 

השלייה מאפשרת מעבר חופשי לחלוטין של אלכוהול מהאם לעובר לפיכך רמות האלכוהול בדם העובר זהות לרמות בדם האישה ההרה בעת שתיית משקאות המכילים אלכוהול. ככל שהחשיפה לאלכוהול ממושכת יותר, הסיכון לגרימת נזקים לעובר עולה.

 

הנזק לעובר "ששתה" תסמונת האלכוהול העוברית עלולה להתבטא בפגיעה במוח, בלב, בגפיים, בעיניים, באוזניים ובאברי המין. בנוסף תהיינה בעיות גדילה, מנת משכל ירודה המלווה בבעיות התפתחות, למידה והתנהגות.

 

מה ההשלכות של שתיית אלכוהול בהיריון על התנהגות הילד? אם האישה שותה במהלך הריון הילד שלה יכול לסבול מפגיעה בהתפתחות המוח. זה אומר שילד שנולד עם התסמונת אפילו חלקית יסבול מלקויי למידה ותהיה לו בעיה לרסן את התנהגותו. למשל יכול להיות שהוא ילמד מטלה חדשה ולמחרת הוא לא יזכור אותה כלל. בעיות נפוצות בקרב הסובלים מהתסמונת הן: קשיים בניהול כסף ותכנון תקציב וקושי בספירה, לקויים בחשיבה ובפתרון בעיות, קשיים בהפנמת טעויות, למידה מניסיון קודם והבנת השלכות המעשים, קשיים חברתיים ועוד. על רקע לקויים והפרעות אלה, הסובלים מהתסמונת הינם אנשים בעלי צרכים מיוחדים והם יזדקקו לעזרה במהלך כל ימי חייהם. כמו כן הם עלולים לפתח בעיות נפשיות, להסתבך עם החוק, להיות בעלי בעיות תעסוקה או מובטלים, ויכולים לפתח התמכרות לאלכוהול או לסמים.

 

ברוב המקרים התסמונת לא מאובחנת, וילדים אלה מאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז קשה, או הפרעת התנהגות, במיוחד במקרים בהם עיוותי הפנים אינם בולטים.

 

למידע נוסף על תסמונת האלכוהול העוברית הסכנה שנגרמת לתינוק משתיית אלכוהול בזמן הריון "אבל חברה שלי שתתה ואצלה הכל בסדר".

 

אצל נשים שונות אותה כמות אלכוהול עשויה לגרום לנזקים בעוצמה ובממדים שונים. הדבר קשור למצבה התזונתי של האשה ההרה, יכולתה המטבולית לפרק את האלכוהול ושימוש בחומרים טרטוגניים (חומרים העלולים לגרום למומים מולדים) נוספים. בנוסף חשוב לדעת שחלק מהנזקים יתגלו רק בשלב מאוחר יותר.

 

לא קיימת כמות בטוחה של אלכוהול במהלך הריון, כמו כן אין תקופת הריון שהיא בטוחה יותר לשתיית אלכוהול. על רקע המחקר ידוע כי ילדים שנולדו לאימהות שותות (בממוצע משקה אלכוהולי 1 ליום) עלולים לסבול מבעיות התנהגות או לקויי למידה. שתיה בולמוסית (Binge Drinking), שהיא שתיית ארבע מנות אלכוהול תוך זמן קצר, מהווה סיכון גבוה לעובר.

 

הפסקת שתיית אלכוהול או הפחתת הכמות הינו צעד חשוב בהריון אשר יכול לשפר את בריאותו של העובר. החלטה להימנע משתיית אלכוהול בהריון הינה ההחלטה הטובה ביותר. במידה ואת מתכננת הריון או לא עושה שימוש באמצעי מניעה, תמנעי משתיית אלכוהול.

 

על פי המחקרים עולה כי יש חשיבות להימנע משתיית אלכוהול שלושה חודשים לפחות לפני הכניסה להיריון.
אלכוהול והנקה

 

ככל שהאם המניקה שותה כמות גדולה יותר של אלכוהול ,הסכנה רבה יותר משום שכמות האלכוהול שחודרת לחלב האם זהה לכמות האלכוהול שמצטברת בדמה. בתחילת חייו התינוק אינו מסוגל להתמודד עם אלכוהול, גם לא בכמות קטנה. האלכוהול  שעובר לתינוק היונק בחלב האם עלול לגרום לישנוניות אי שקט, הפחתה בכמות החלב שנוצרות ופגיעה בעלייה במשקל.

 

מידע ויעוץ במידה והנכם זקוקים לייעוץ בנושא זה, ניתן לפנות ל: מרכז הארצי לייעוץ טרטולוגי, של משרד הבריאות, מחלקת מומי לידה, בטלפון: 02-5082825 המחלקה לטיפול בהתמכרויות, משרד הבריאות: לפניות דחופות ניתן להתקשר לקו החם של הרשות הלאומית למלחמה בסמים ואלכוהול: 1-700-500-508

 

 

תגובות

מומלצים