ד"ר דאמוני:"עתידה של הכירורגיה הינו כירורגיה רובוטית"

לראשונה בצפון הארץ מומחי המחלקה הכירורגית א' במרכז הרפואי כרמל מקבוצת כללית ביצעו ניתוח רובוטי לתיקון בקע ענק חוזר בחולה מורכב באמצעות הרובוט דה וינצ'י הנמצא בכרמל. מי שניתח את החולה המורכב הוא ד"ר אמיל דאמוני מומחה בכירורגיה כללית ורובוטית .

12.03.2023 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ד"ר דאמוני:"עתידה של הכירורגיה הינו כירורגיה רובוטית"

צילום אלי דדון

 

הניתוח מסוג ROBOTIC BILATERAL TRANSVERSUS ABDOMINIS RELEASE , (הפרדת שרירי דופן הבטן בגישה אחורית) בוצע בחולה בן 50 תושב הצפון עם היסטוריה רפואית מורכבת. בעברו עבר כריתה חלקית של קיבה, עם בקע גדול בצלקת הניתוחית אשר גרם למספר אירועים של חסימות מעי ואשפוזים חוזרים בבתי החולים.

 

 

מי שניתח את החולה המורכב הוא ד"ר אמיל דאמוני מומחה בכירורגיה כללית ורובוטית מהמחלקה הכירורגית א' במרכז רפואי כרמל, שחזר לאחרונה לאחר סבב השתלמויות מקצועיות בתחום הכירורגיה הרובוטית ברמרכז לכירורגיה רובוטית בבית חולים סן-פאולו במילאנו, איטליה.

 

 

" מדובר בפגם בדופן הבטן בגודל של 14 ס"מ אורך ורוחב של 10 ס"מ ". מסביר ד"ר דאמוני. " במהלך הניתוח הפרדנו בעזרת הרובוט את תוכן הבקע וביצענו תיקון לאחר שחרור שריר הטרנסברסוס והנחת רשת גדולה של 30 ס"מ אשר כסתה את הבקע ואזור החתכים דרכם בוצע הניתוח ".

לשמחתנו החולה התאושש במהירות מהניתוח, וכעבור יומיים שוחרר לביתו במצב טוב כשהוא מחייך.

 

 

מנהל המחלקה ד"ר אריה ביטרמן מעדכן כי לניתוחים החדשים לתיקון דופן הבטן באמצעות הרובוט המיושמים במחלקה בכרמל יתרונות רבים.

 

" השימוש ברובוט מאפשר לנו דיוק ניתוחי כמעט ברמה מיקרו-כירורגית, ביצוע ניתוח דרך 3 חתכים קטנים בבטן לעומת ניתוח בטן פתוח אשר כרוך בפתיחת בטן, החלמה מהירה יותר, ירידה בשיעור הסיבוכים, והפחתה  משמעותית ברמת הכאבים לאחר הניתוח ".

 

 

עוד מציין ד"ר  דאמוני כי אחד היתרונות הבולטים בגישה זו היא האפשרות לסגור את הפגם בדופן הבטן באופן ראשוני והכנסת רשת גדולה שאינה באה במגע עם המעי. " מכיוון שהרשת מונחת מאחורי שרירי הבטן ואינה במגע ישיר עם המעי, התוצאה בטווח הארוך באה לידי ביטוי בהפחתת שיעורי הסיבוכים הבתר ניתוחים לרבות חסימות מעי, הידבקויות של המעי לרשת, חדירה של הרשת למעי וחזרה של הבקע בעתיד".

 

 

"יתרון נוסף הינו התפירה שניתן לבצע בעזרת זרועות הרובוט. התפירה בגישה זו מאפשרת רמת דיוק גבוהה יותר באזורים ובמקומות בהם קיים קושי טכני בתפירתם וזאת הודות לגמישות הקיימות בזרועות הרובוט שעולות על היכולות של היד האנושית ".

 

 

ד"ר דאמוני מציין מקרה נוסף אשר בוצע במחלקה לאחרונה והוא  תיקון אחורי לשריר הרקטוס בחולה אשר סבלה מבקע בצלקת הניתוחית לאחר ניתוח קיסרי. מדובר באישה צעירה כבת 30 לאחר שני ניתוחים קיסריים והיפרדות שריר (DIASTSIS RECTI) אשר גרמו למטופלת לכאבי גב ובליטה בדופן הבטן משנית להיפרדות של שרירי דופן הבטן הקדמיים. בניתוח בוצע תיקון הבקע יחד עם תיקון הפרדות השרירים.

 

יום לאחר הניתוח המטופלת שוחררה לביתה במצב טוב. כעבור שבוע, בביקורת במרפאה היא כבר לא נטלה נגדי כאבים וחזרה כמעט לשגרה מלאה.

 

 

ד"ר דאמוני מאמין כי  "עתידה של הכירורגיה הינו כירורגיה רובוטית" זאת מכיוון וישנם יתרונות רבים לעומת הלפרוסקופיה והגישה הפתוחה. בעתיד הקרוב מסכם ד"ר דאמוני "אנו נראה שיפור ניכר ברמת הכירורגיה הכללית ובכירורגיה של דופן הבטן בפרט כתוצאה משימוש בטכניקה הרובוטית ".

 

 

פורטל הכרמל

תגובות

מומלצים