מה גורם לסטודנטים לעזוב אחרי שנת לימודים?

ירידה בשיעור הסטודנטים לתואר ראשון שהחלו לימודיהם בשנת הלימודים והפסיקו לימודים תוך שנה. מבין 56,042 הסטודנטים החדשים שהתחילו ללמוד, 4,173 מהם 7.4% נטשו את מסלול הלימודים עד תשפ"ג. במקצועות הבריאות, שיעור הפסקת הלימודים בקרב גברים ערבים היה פי 3 מיהודים ואחרים.

30.10.2024 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מה גורם לסטודנטים לעזוב אחרי שנת לימודים?

 

ירידה קלה בהשוואה לשנה הקודמת, בה נרשם אחוז נטישה של 7.6% בקרב הסטודנטים החדשים בתשפ"א 2020/21.

 

 

 

שיעור הפסקת הלימודים בקרב גברים היה גבוה מהשיעור בקרב נשים (9.1% לעומת 6.3%, בהתאמה).

 

שיעור הפסקת הלימודים באוניברסיטאות (5.2%) היה נמוך משמעותית מהשיעור במכללות האקדמיות (8.5%) ובמכללות האקדמיות לחינוך (11.4%).

 

 

פערים בין אוכלוסיות בקרב האוכלוסיות השונות נמצאו פערים בולטים. בעוד שיעור הפסקת הלימודים בקרב יהודים ואחרים היה נמוך מהשיעור בקרב ערבים (7.0% לעומת 9.1%, בהתאמה). בלט במיוחד ההבדל בין השיעור בקרב גברים יהודים ואחרים (8.3%) לשיעור בקרב גברים ערבים (13.1%). יש לציין כי שיעור הפסקת הלימודים בקרב גברים ערבים ירד מ-14.7% בשנה הקודמת. בקרב נשים, ההבדל בין יהודיות ואחרות לערביות היה קטן משמעותית (6.0% לעומת 7.3%, בהתאמה).

 

שיעור הפסקת הלימודים בקרב החרדים (9.2%) היה גבוה משמעותית מהשיעור בקרב כלל היהודים והאחרים.

 

בתחום מקצועות הבריאות, שיעור הפסקת הלימודים בקרב גברים ערבים היה פי 3 מהשיעור בקרב גברים יהודים ואחרים (9.6% לעומת 3.4%, בהתאמה). בתחום המשפטים השיעור בקרב גברים ערבים היה כפול מהשיעור בקרב גברים יהודים ואחרים (14.9% לעומת 7.8%, בהתאמה) וכך גם בתחום מדעי החברה (16.1% לעומת 8.6%, בהתאמה). לעומת זאת, שיעור הגברים היהודים והאחרים שהפסיקו ללמוד לאחר שנה בתחום מדעי הרוח היה גבוה מעט משיעור הגברים הערבים (13.4% לעומת 11.9%, בהתאמה).

 

בתחום המשפטים, שיעור הפסקת הלימודים בקרב נשים ערביות היה כמעט כפול מהשיעור בקרב נשים יהודיות ואחרות (11.4% לעומת 6.4%, בהתאמה). בתחום מדעי הטבע, מתמטיקה וחקלאות השיעורים בקרב יהודיות ואחרות וערביות היו דומים (5.1% ו-5.5%, בהתאמה). תחום מדעי הרוח הוא התחום היחיד שבו שיעור הפסקת הלימודים בקרב יהודיות ואחרות היה גבוה (פי 1.2) מהשיעור בקרב הערביות (8.8% לעומת 7.2%, בהתאמה).

 

ככלל, ככל שציוני בחינות הבגרות והבחינה הפסיכומטרית של הסטודנטים היו גבוהים יותר, כך שיעור הפסקת הלימודים היה נמוך יותר.

 

שיעור הפסקת הלימודים בקרב סטודנטים שממוצע הבגרות שלהם היה נמוך מ-85, עמד על 10.0%, לעומת 4.8% בלבד בקרב סטודנטים שהממוצע שלהם היה גבוה מ-105.

 

שיעור הפסקת הלימודים בקרב סטודנטים שציון הבחינה הפסיכומטרית שלהם היה נמוך מ-400, עמד על 9.4%, לעומת 4.4% בלבד בקרב סטודנטים שהציון שלהם היה גבוה מ-700.

 

יוצא דופן היה השיעור הגבוה מן הצפוי בקרב גברים שלמדו במכללות האקדמיות שהציון הממוצע שלהם היה 105 ומעלה – 10.1% (לעומת 8.6% בקרב גברים שלמדו במכללות האקדמיות ושהציון הממוצע שלהם היה 105-95).

 

במכללות האקדמיות לחינוך הדפוס היה שונה לחלוטין. בלט מאוד השיעור הגבוה בקרב סטודנטים שהציון הממוצע שלהם היה גבוה, ובמיוחד בקרב גברים. השיעור הגבוה ביותר נמצא בקרב סטודנטים שהציון הממוצע שלהם היה 105 ומעלה (19.4%; 24.6% בקרב הגברים), לעומת 11.4% בקרב כלל הסטודנטים במכללות האקדמיות לחינוך.

 

ככל שהציון של הסטודנטים בבחינה הפסיכומטרית היה גבוה יותר, כך שיעור הפסקת הלימודים לאחר שנה היה נמוך יותר. בהתאם לכך, בקרב סטודנטים שהציון שלהם בטווח של 800-700, היה השיעור 4.4%, ואילו בקרב הסטודנטים שהציון שלהם נמוך מ-400, השיעור היה 9.4%.

 

בקרב הגברים התופעה בלטה אף יותר. לעומת זאת, בקרב נשים שהציון שלהן גבוה מ-500 שיעור הפסקת הלימודים היה דומה (בין 3.5% ל-4.0%).

 

​להודעה המלאה

 

תגובות

מומלצים