שנת 2024 היא השנה הקטלנית במספר הילדים שנפגעו בתאונות דרכים
ילדים לא יודעים למדוד מהירות ומרחק, ובגילאים קצת יותר בוגרים הם נוטים לבחון את הגבולות. 77% אחוז מהתאונות בהם נהרגו ילדים בשנה האחרונה, חינוך הוא מרכיב קריטי אבל בסופו שלדבר האחריות היא גם של הנהגים וההורים.
תמונה להמחשה
הוועדה לזכויות הילד דנה בבטיחות ילדים בדרכים: שנת 2024 היא השנה הקטלנית ביותר ב-14 השנים האחרונות במספר הילדים שנפגעו בתאונות דרכים
הוועדה לזכויות הילד בראשות ח"כ אלי דלל, קיימה דיון שעסק בבטיחות ילדים בדרכים. ע"פ מחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מנתוני ארגון בטרם עולה כי בחודשים נובמבר 2023 עד אוקטובר 2024 נהרגו בתאונות דרכים 57 ילדים ונוער, מתוכם 26 הולכי רגל ו15 כאשר היו ברכב. תאונות דרכים מהוות 51% מתוך כלל תרחישי ההיפגעות העיקריים של ילדים.
על פי נתוני עמותת אור ירוק, שנת 2024 היא השנה הקטלנית ביותר ב-14 השנים האחרונות. 54% מהילדים שנהרגו היו הולכי רגל. 8% נהרגו כאשר היו על כלים חשמליים האסרים להם. האוכלוסייה הפגיעה ביותר היא פעוטות בגילאי 0-4 שמהווה 51% מכלל הנפגעים, 34% מהנפגעים הם בגילאי 10-14, ואילו 14% בגילאי 5-9. עוד מנתוני אור ירוק עולה כי ילדי החברה הערבית נהרגים פי שלושה יותר מחלקם בילדי ישראל, כאשר מספרם בחברה הערבית עומד על 70% בעוד שבכלל האוכלוסייה מספרם עומד על 23%. השעה המסוכנת ביותר לילדים היא השעה 14:00, ולאחריה השעה 17:00. עוד עולה מנתוני העמותה כי ישראל נמצאת בתחתית מדינות אירופה בצמצום הילדים ההרוגים בעשור האחרון כשהיא ממוקמת רק מעל צ'כיה ובולגריה.
יו"ר הוועדה, ח"כ אלי דלל אמר: "אנחנו מתכנסים היום לדיון חשוב ודחוף בנושא בטיחות ילדינו בדרכים. מתחילת השנה, איבדנו 36 ילדים בתאונות דרכים. שלושים ושישה ילדים, שלושים ושש משפחות שעולמן חרב עליהן. אני לא מוכן ולא רוצה להסתכל על זה כמספר סטטיסטי - אלה החיים שלנו, אלה חיי הילדים שלנו.
כשאני מסתכל על הנתונים, דבר אחד בולט במיוחד - רוב הילדים נפגעו כהולכי רגל, בדרך הכי פשוטה - כשהם פשוט הלכו ברחוב. דווקא בשעות אחר הצהריים, כשהם חוזרים מבית הספר או יוצאים לשחק, הם נמצאים בסיכון הגבוה ביותר. אנו ניצבים בפני אתגר משמעותי שדורש פעולה מיידית ומקיפה. אנחנו לא יכולים להמשיך ככה. לא מספיק לדבר על זה, לא מספיק להצטער. אנחנו חייבים לפעול - ומהר. אנחנו נשמע היום את כל הגורמים, ובסוף הדיון אני מצפה שתהיה לנו תוכנית פעולה ברורה ומחויבות אמיתית להגן על הילדים שלנו עם לוחות זמנים."
ח"כ בועז טופורובסקי: "אין בשורה, כל מה שיגידו לך כאן זו עבודה בעיניים לא רק שאין תוספת תקציב, אלא מקצצים. אגף הזהירות הדרכים נמצא בגסיסה. תשתיות בדרכים בסיס בתי ספר, איפה שיש כסף החיים שווים יותר, איפה שאין כסף שם יש יותר הרוגים. לממשלה לא אכפת. יש תכניות הממשלה אפילו לא דנה בהם. אין אכיפה ולצערי אין שום עתיד טוב לבטיחות ילדים בדרכים. דמם של הילדים מופקר, הם על ידי ממשלת ישראל והן על ידי חלק מהפקידים."
נציגת הרלב"ד: "חינוך הוא מרכיב קריטי אבל בסופו שלדבר האחריות היא גם של הנהגים וההורים ואנחנו ברלב"ד עוסקים בהסברה באופן אינטנסיבי במגבלות התקציב והיכולות שלנו."
איתן האקר, נציג משרד התחבורה: "בשנת 2022 תקצבנו 134 פרוייקים בסביבית מוסדות חינוך בסכום של 70 מיליון ₪, על פי צרכים שעלו מצד הרשויות. סך הכל התקציב ב2022 היה 200 מיליון ואילו בשנים 23-24 שהיה דו שנתי, התקציבים צומצמו ועמדו על 130 מיליון. צריך לקחת בחשבון שהמשרד מתקצב את הרשות המקומית והיא זו שצריכה להוציא את זה לפועל, חלק מהרשויות לא ממצות את התקציב."
עדי פרטוש, נציגת ארגון בטרם: "ילדים נפגעים בארבע זירות אבל רוב התאנות קורות בדרכים ולכן חשוב להתייחס למאפיינים השונים של ילדים הם יותר נמוכים, הם פחות צפויים בתגובות, הם לא יודעים למדוד מהירות ומרחק, ובגילאים קצת יותר בוגרים הם נוטים לבחון את הגבולות. 77% אחוז מהתאונות בהם נהרגו ילדים בשנה האחרונה קרו בתוך הרשויות העירוניות. צריך לנקוט בהליכים הנכונים מבחינת חינוך, הסברה, תשתיות והכוונה לקהל היעד".