אזעקת אמת במרחב כרמל

לקראת השעה 1:10 הלילה נשמעה אזעקת אמת במרחב כרמל והסביבה, כ10 טילים נורו לעבר אזור העמקים והכרמל, הציבור נשמע להוראות פיקוד העורף למרות השעה המאוחרת, נשמעו מספר יירוטים באזור, גבר בן 60 נשרט מרסיס יירוט, חשוב לציין שאלפי אנשים צמודים למרחבים המוגנים בצפון.

22.09.2024 מאת: פורטל הכרמל והצפון
אזעקת אמת במרחב כרמל

 

 
בהתאם להערכת המצב הוחלט בפיקוד העורף לעדכן את ההנחיות לציבור מיום ראשון, 22 בספטמבר 2024, בשעה 06:00 ועד ליום שני, 23 בספטמבר 2024, בשעה 18:00: ההנחיות המלאות מפורטות בקישור 

הישארו במרחב המוגן 10 דקות כדי להתגונן ממטח רקטות ומשברי יירוט, אין להתקהל באזור אירוע. ההתקהלות מסוכנת עקב חשש לירי נוסף, זו אזעקת אמת ויש להישמע להוראות פיקוד העורף לא לצאת החוצה ולא לצלם.

אין להשתמש במעלית. אם המרחב המוגן הינו המקלט המשותף או קומה אחרת בחדר המדרגות  - יש לוודא כי ניתן להגיע אליהם באמצעות המדרגות בזמן ההתגוננות העומד לרשותנו.

 

אם אתם שוהים במבנה בבנייה קלה ללא גישה למרחב מוגן בזמן ההתגוננות העומד לרשותכם - יש לצאת מהמבנה, לשכב על הרצפה ולהגן על הראש באמצעות הידיים.

 

אם זיהיתם חפצים חשודים: התרחקו מהמקום, הרחיקו אנשים אחרים ודווחו בהקדם למשטרת ישראל במוקד 100

 

המשיכו להתעדכן בהודעות המופצות על ידי פיקוד העורף בפלטפורמות הרשמיות ובאמצעי התקשורת.

 

 

נשמעה אזעקת אמת במרחב כרמל והסביבה הציבור מתבקש להכנס למרחב מוגן, ולא לצאת ממנו עד לשמעת אות הרגעה, בהיעדר ממ"ד או מקלט פרטי יש לבחור חדר מוגן ע"פ הנחיות פיקוד העורף. ודאו כי כל בני הבית נמצאים ומכירים את המרחב או החדר המוגן.

 

חשוב להישמע להוראות, חשוב לקבוע את המקום אליו ניכנס בזמן ירי רקטות מבעוד מועד. בעדיפות ראשונה, יש לבחור את הממ"ד או המקלט הפרטי.

 

חשוב לקבוע חדר זה בכל מקום בו נשהה. הקפידו לצייד את המרחב או החדר המוגן בתיק החירום ולבצע הכנה משפחתית

 

כיצד בוחרים ומכינים את המרחב המוגן לשעת הצורך

 

יש לבחור בממ"ד (המרחב המוגן הדירתי) ולסגור את חלון הפלדה, במידה ויש מערכת אוורור וסינון יש להפעילה על מצב אוורור.

 

במבנה ללא ממ"ד, ממ"ק או מקלט, יש לפעול על פי סדר הפעולות הבא:

 

1. להיכנס לחדר המרוחק ככל הניתן מהכיוון ממנו יש איום בירי רקטות ובעל מינימום קירות חיצוניים, חלונות ופתחים.
2. לסגור את הדלת ואת חלונות החדר.
3. לשבת על הרצפה (מתחת לגובה קו חלונות החדר), בצמוד לקיר פנימי ולא מול חלון.
4. דיירי הקומה העליונה במבנה בלא ממ"ד,ממ"ק או מקלט, נדרשים לצאת לחדר מדרגות ע"פי ההנחיות הבאות:

 

דיירי הקומה העליונה המתגוררים בבניין מעל שלוש קומות במבנה ללא ממ"ד, ממ"ק או מקלט פנימי, ירדו שתי קומות ויישארו בחדר המדרגות.

 

דיירי הקומה העליונה המתגוררים בבניין בן שלוש קומות במבנה ללא ממ"ד, ממ"ק או מקלט פנימי, ירדו קומה אחת ויישארו בחדר המדרגות.

 

מחוץ למבנה:

בשטח בנוי יש להיכנס למבנה ולפעול על על- פי ההנחיות לשוהים במבנה.

בשטח פתוח יש לשכב ולהגן על הראש בידיים.

 

הנוסעים ברכב: יעצרו בצד הדרך, יצאו מהרכב ויכנסו למבנה או למחסה קרוב. במידה ולא ניתן להגיע למבנה או מחסה בפרק הזמן הנתון, יש לצאת מהרכב, לשכב על הרצפה ולהגן על הראש בעזרת הידיים.

 

במידה ולא ניתן לבצע את שתי ההנחיות הקודמות יש לעצור ולהמתין ברכב 10 דקות.

 

הנוסעים בתחבורה ציבורית: בהשמע אזעקה בעת נסיעה באוטובוס, על הנהג לעצור את האוטובוס, לפתוח את דלתות האוטובוס ועל הנוסעים להתכופף מתחת לקו חלונות ולהגן על ראשם.

 

בהשמע אזעקה בעת נסיעה ברכבת, על הנהג להאט את הרכבת ל-30 קמ"ש במשך 10 דקות, יש להמצא מתחת לקו חלונות.לאחר האירוע:

 

ניתן לצאת מהמיגון לאחר 10 דקות, באם לא ניתנה הוראה אחרת.

 

יש להתרחק מחפצים בלתי מזוהים. במידה שראית רקטה על הארץ יש להרחיק סקרנים ולהודיע לגורמי הביטחון.

 

אם אני נמצא בבית ונשמעת אזעקה מה עליי לעשות? יש להיכנס למרחב המוגן אותו בחרנו מבעוד מועד ולסגור דלתות וחלונות.

 

"כל אחד חייב להכיר היכן נמצא המרחב המוגן שלו ולדעת כמה זמן לוקח לו להגיע אליו", מסביר פיקוד העורף, אל"ם (מיל') שלומי רביבו, "הכירו את זמן ההתראה שלכם ותרגלו הגעה למרחב המוגן לפחות פעם אחת, גם בשגרה".

 

"למי שיש ממ"ד כמובן שייכנס לממ"ד, ולמי שאין, האופציות רבות", הוא ממשיך, "העדיפות הבאה אחרי מרחב מוגן דירתי הוא מקלט משותף, אך במידה ואין בנמצא יש להימצא בחדר מדרגות סגור פנימי - לדיירים בבניין בין שלוש קומות יש לרדת לקומה השנייה, ודיירים בבניין של שלוש קומות ומעלה שאין בו ממ"ד או מקלט צריכים לרדת שתי קומות ולהתמגן מתחת לחדר המדרגות".

 

לאחר עשר דקות במרחב המוגן ובמידה ואין אזעקת נוספת, אפשר לחזור לשגרה.

 

אם אני בנסיעה בתחבורה ציבורית ופתאום יש אזעקה, מה עלי לעשות?

 

1. במהלך נסיעה באוטובוס בדרך עירונית, על הנהג לעצור בצד הדרך ולפתוח את הדלתות. במידה ויש מבנה קרוב שאפשר להגיע אליו בפרק הזמן העומד לרשותכם, עליכם לצאת מהאוטובוס ולהיכנס לתוך המבנה הקרוב. במידה ואין מבנה קרוב, על הנוסעים להישאר באוטובוס, להתכופף מתחת לקו החלונות ולהגן על הראש באמצעות הידיים.

 

2. במהלך נסיעה באוטובוס בינעירוני, על הנהג לעצור בצד הדרך, לפתוח את הדלתות ועל הנוסעים להתכופף מתחת לקו החלונות ולהגן על הראש באמצעות הידיים.

 

3. בכל הנוגע להסעות תלמידים, על הנהג לעצור בצד הדרך, לפתוח דלתות ועל הילדים להתכופף מתחת לקו החלונות ולהגן על הראש באמצעות הידיים.

 

4. במהלך נסיעה ברכבת, תאט הרכבת את מהירות הנסיעה והנוסעים צריכים לשים את הידיים מעל הראש ולהתכופף מתחת לקו החלונות.

 

חשוב לזכור כי יש להמתין עשר דקות מרגע הישמע האזעקה ורק אחר כך להמשיך בפעילות. "חשוב מאוד לא להתקהל באזורי סכנה לצד נפילות, מערכות יירוט וסמוך לצוותי חדשות - זוהי הפרעה לפעילות צוותי הביטחון ויותר מכך, סכנת חיים", מוסיף אל"ם (מיל') רביבו. 

 

מהי ההתנהגות הנכונה במרחב המוגן?

 

"ברגע שנכנסנו לממ"ד, זה לא מספיק, יש לסגור את דלתות וחלונות שנועדו למנוע את ההדף שנוצר מנפילת הטיל", מדגיש מסביר פיקוד העורף, "בנוסף, במידה ואנחנו נמצאים במיגונית, לעמוד בפתחה זה מאוד מסוגן, צריך להיכנס פנימה ורק לאחר מכן להתקדם החוצה לראות מה מתרחש".

 

היכן אוכל לקבל התרעה על אזעקה ולמצוא את הנחיות ההתגוננות?

 

ניתן להפעיל את הגל השקט דרך אתר פיקוד העורף, או דרך האפליקציה בה תוכלו להגדיר את מיקומכם. בנוסף, ההתרעה ניתנת באמצעות מערכת הצופרים, תחנות הרדיו השונות ותחנות הטלוויזיה הארציות. בנוסף, כל הנחיות ההתגוננות נמצאות גם הן באינסטגרם, פייסבוק, באתר ובאפליקציה של פיקוד העורף. 

 

"חשוב מאוד לדעת שההתמגנות כהלכה משיגה שתי מטרות חשובות" מסכם אל"ם (מיל') רביבו, "היא מצילה את חיינו ואת חיי יקירינו, ומונעת מהאויב להטיל מורא ולפגוע באזרחים בשטחינו". 

 

כללי בטיחות בדרכים מה עושים בשעת אזעקה? אם אתם נמצאים בדרך ושמעתם אזעקת אמת, יש להישמע ולהתגונן לפי הוראות פיקוד העורף.

 

לפי הנחיות פיקוד העורף והרלב"ד, בהישמע אזעקת אמת בזמן נהיגה יש להיכנס למרחב המוגן במסגרת פרק הזמן העומד לרשותכם בזהירות ומבלי לסכן את שאר משתמשי הדרך. 

 

בכביש בין עירוני מאטים ועוצרים בצד הימני של שול הדרך ככל האפשר, או במפרץ חנייה בצד הימני. 

מומלץ להדליק אורות חירום מהבהבים ולצאת מהרכב אל מעבר למעקה הבטיחות אם יש, נשכבים על הקרקע ומגינים על הראש באמצעות הידיים.

 

לאחר 10 דקות חוזרים בזהירות לרכב ומשתלבים בתנועה באופן בטוח.

 

בכביש עירוני עוצרים במקום עצירה מוסדר ובטוח ונכנסים למבנה או למחסה קרוב.

 

אם אין בנמצא מקום עצירה מוסדר ובטוח, מאטים בזהירות, עוצרים בצד הדרך רחוק ככל האפשר מהכביש, נשכבים על הקרקע במקום בטוח ומגינים על הראש באמצעות הידיים.

 

להולכי הרגל אם יש צורך לחצות כביש על מנת להגיע למחסה מוודאים שהכביש פנוי ורק אז חוצים לעבר המחסה.

 

מה זמן הכניסה למרחב המוגן?


לכל יישוב בארץ יש זמן התגוננות, שהוא זמן הכניסה למרחב המוגן. משך האזעקה הוא כמשך הזמן הנדרש למציאת מחסה. כך תדעו בתוך כמה זמן עליכם להיכנס למרחב המוגן

 

עורף מדינת ישראל מאוים באופן תדיר על ידי רקטות וטילים. במקרה שנשקפת סכנה לאזרחים, פיקוד העורף מפעיל מערך התרעה, שמספק אזהרה מקדימה בדבר האיום הצפוי. זאת במטרה להבטיח שהתושבים יוכלו להתגונן ולנקוט פעולות שיגנו על חייהם ועל חיי יקיריהם.

 

חשוב מאוד לדעת כבר בשגרה מה זמן ההגעה למרחב המוגן באזור מגורינו ולבחור את המרחב "הכי מוגן שיש" בהתאם לכך.

 

לכל יישוב קיים זמן התגוננות שמגדיר את הזמן שיש לשוהים בו לפעול ולהיכנס למרחב המוגן. לרוב האזורים בארץ הוגדר זמן התגוננות של דקה וחצי. זאת במטרה לאפשר לאזרחים להיכנס למרחב המוגן על פי פרק הזמן העומד לרשותם בכל אחד מהאזורים השונים ובאופן זה לאפשר שגרת חירום על ידי מיקוד ההתרעה רק לאותם אזורים שעלולים להיפגע.

 

באזורים הקרובים לגבולות הוגדר זמן התגוננות משתנה שנע בין טווחי הזמנים הבאים: מיידי, 15 שניות, 30 שניות, 45 שניות ודקה. בכל מקרה, יש לשהות במרחב המוגן 10 דקות.

 

על מנת לדעת כמה זמן יש לכם מרגע קבלת ההתרעה עד לכניסה למרחב המוגן, היכנסו לכאן והזינו את שם היישוב (ואת כתובת המגורים במקרה של עיר מפוצלת).

 

חשוב לדעת, משך האזעקה = זמן ההגעה למרחב המוגן. הדבר מספק אינדיקציה לגבי הזמן שבו יש להיכנס למרחב המוגן ומאפשר לוודא שגם מי שאינו יודע מה זמן ההתגוננות הנדרש, יגיע למרחב המוגן בזמן. אם האזעקה נשמעת באזורכם - עליכם להגיע למרחב המוגן לפני תום האזעקה. אם מסתיימת לפני שמספיקים להגיע למרחב מוגן, יש לשכב על הקרקע ולהגן עם הידיים על הראש למשך 10 דקות.


 

יוצאים מן הכלל: באזורים "קו עימות" ו"גולן" משך האזעקה 15 שניות, אך זמן ההגעה למרחב המוגן הוא מיידי. על כן, ברגע הישמע האזעקה, יש לשכב על הקרקע ולהגן על הראש באמצעות הידיים.

 

באזור "עוטף עזה" תישמע אזעקת "צבע אדום" וזמן ההגעה למרחב המוגן הוא 15 שניות.

 

באזור "ערבה" משך האזעקה דקה וחצי, אך זמן ההגעה למרחב המוגן הוא שלוש דקות.

 

פורטל הכרמל

תגובות

מומלצים