הפיילוט של ספואן מריח ויוסף נסר אלדין לנוער הדרוזי

סמינר מלח הארץ של הקרן לידידות, שהוביל זייד דאגש, הסתיים בהצלחה בנס הרים סמוך למערת נטיפים בירושלים, הסמינר מעצב את פני הנוער הדרוזי ומקרב את הנוער היהודי.

18.08.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הפיילוט של ספואן מריח ויוסף נסר אלדין לנוער הדרוזי

סמינר "מלח הארץ" של הקרן לידידות הינו פרי יוזמה אישית של ספואן מריח מהקרן לידיות יחד עם יוסף נסראלדין יו"ר התנועה הדרוזית ציונית ומשה בן עטר יו"ר מועצה ציבורית יהודית דרוזית ושותף מלא לכל הפעילות של דרוזים יהודים.

המטרה מסמינר זה חיבור וחיזוק הקשר יהודי דרוזי בין בני הנוער.
 
לוקחים חלק בסמינר 100 ילדים 60 דרוזים ו 40 יהודים, שהם שגרירים צעירים, סמינר דרוזי יהודי שבו מובילים לשינוי חברתי, משתתפים בסמינר גם ילדים מדליה ועוספיה וילדים יהודים מאשדוד ועד זכרון יעקב.

הילדים הגיעו ביום ראשון בתחילת שבוע וקיימו פעילות ענפה של מעגלים, טיולים באזור וידיעת הארץ, מסלולי הליכה ברגל, נכנסו למרכז חינוכי שדה של קק"ל הילדים שהו בבקתות בתוך המרכז שדה, המדריכים העבירו לילדים מספר סדנאות על סבלנות, גזענות, מנהיגות ועמידה בפני קהל

הקרן לידידות בראשות הרב אקשטיין שותפה לסמינר והיא המממנת העיקרית, בשיתוף עם משרד החינוך, קק"ל, משרד הביטחון והמועצה הציבורית היהודית דרוזית.

את הסמינר מנהל זיד דגש ממגאר ויש לציין את חלקה של רים דגש משווקת מגזר דרוזי יהודי בקק"ל, כמי שעשה את החיבור בין הקרן לידידות לקק"ל.

נציג הקרן לידידות, מנהל תכניות המיעוטים בקרן לידידות, ספואן מריח הרצה בפני המשתתפים והסביר על הזהות הדרוזית.

בסמינר לקחו חלק, יוסף נסראלדין, יעקב חגואל סגן יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ומפקחת ארצית למנהיגות צעירה במשרד החינוך, משה בן עטר ומנהל מעוף של קק"ל יצחק ארביב, מאהר חסון ועוד.

ספואן מריח: "הסמינר זה פרי יוזמה אישית שלי יחד עם יוסף נסראלדין יו"ר המועצה ציונית יהודית, אני ואבו יואל נפגשנו עם משה בן עטר והחלטנו לעשות חיבור בין הנוער הדרוזי והנוער היהודי בצורה מסיבית, זה המחזור הרביעי במימון מלא של הקרן לידידות".

"בעיני הנוער הדרוזי והערבי מול הנוער היהודי הם חיים בקווים מקבילים וכמעט לא נפגשים באופן ישיר, אנחנו רוצים שמסלולי החיים של בני הנוער יפגשו, בין בני הנוער הדרוזים ליהודים, יש פערים עצומים ומורגשים בשטח, זה קורה לנערות שלנו שמגיעות ללמוד באוניברסיטה שלא מכירות תרבות וחסר להן אינטלקטואליה ועוד, כי למרות כל הטכנולוגיה הכפר הדרוזי סגור".

"נער יהודי ממוצע לא יודע איך נראה נער דרוזי ואיך הוא מתנהג, כנ"ל לגבי הנער הדרוזי שלא מכיר את היהודי, מפגשים מהסוג הזה באים ושוברים את החסמים ואת כל הסטריאוטיפים והם מעצימים את הנוער.

ספואן מריח: "אנחנו מעצבים את הנוער וחושפים את הנוער לבכירים במגזר הציבורי ואיך לדבר מול קהל ולחשוב יצירתי, אני מזהה צעירים עם מנהיגות, אני מצפה ממשרד החינוך לשים את היד וליצור את זה בצורה מערכתית, סמינר זה טיפה בים, כי הנוער הזה מכוון גבוה וזה מה שאני אוהב בנוער הזה".

נוער יהודי דרוזי

"אני מתחיל לגעת בתנועות הנוער בארץ וכל הזמן נמצא בפגישות איתם, גליתי שיש קנים יהודים, דרוזים וערבים, האבסורד שבצפון יש קנים ערבים וקנים יהודים, אין קן אחד משותף, אז איך אפשר לצפות שבעתיד הנוער הזה יהיה יותר טוב? בסמינר דיברתי על סוגיית הזהות וממה היא מורכבת, פגשתי נערות דרוזיות שבקושי מדברות עברית, אסור לנו שמחיר הקדמה יבוא על חשבון הזהות, אני יכול להיות ישראלי דרוזי ועם אלמנטים לזהות ערבית, ברגע שאתה שלם עם הזהות שלך אז אתה יודע לקבל את הזהות של האחר. כשאתה מבולבל בזהות שלך אז לא תדע לקבל את הזהות של האחר".

ספואן מריח: "על הרעיון של הסמינר אנחנו עובדים בשיתוף עם מינהל חברה ונוער, אני מצפה שמשרד החינוך יעשה עשרות סמינרים כאלה בקיץ, בין כל המגזרים, אם לא נעשה את זה אנחנו נהיה בקטסטרופה, האיום הכי גדול על מדינת ישראל מה שקורה בחברה הישראלית בפנים ולא חיזבאללה ואיראן כמו שמספרים לנו".

ספואן מריח: "עם בני הנוער דיברתי בעיקר על הזהות ואיך הם מגדירים את עצמם, אמרתי שהזהות מורכבת מכמה מרכיבים, הדת שמשפיעה על הזהות, המולדת, המקום שבו נולדת, התרבות, שפת האם, המורשת, בזהות שלי אני גם פטריוט ישראלי, קצין בצבא, דרוזי ובחלק מהמרכיבים שלי אני ערבי, זהות מכילה הרבה מרכיבים, בחור יהודי פרסי אמר לי שהוא כועס על ההורים שלו, שאלתי אותו מה הזהות שלך?, אז הוא ענה "ערבי יהודי", הקונפלקט הזה של הזהות נמצא גם בקרב היהודים. בעמים אלה מדינת ישראל שמה הרבה כסף בתכניות החינוך הלא פורמלי וצריך להוציא את התכניות לפועל כדי לקבל נוער איכותי ומחובר". 

 

{YouTubeVideo id=t93MLvaAgM4}

תגובות

מומלצים