אלכוהול מזויף מסכן חיים

תופעת הפצת משקאות אלכוהוליים מזויפים במכולות ופיצוציות גוברת, צעירים משלמים בחייהם, בגלל משקאות כאלה שעשויים מחומרים מסוכנים שגורמים לנזק מוחי, המשטרה נלחמת ביד קשה.

20.07.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
אלכוהול מזויף מסכן חיים

שירות המזון במשרד הבריאות מזהיר מצריכת המשקה הכהלי המסומן:

San Francisco, BRANDY SINCE 1967, SFB XO, XO BRANDY, 40% Alc. by Vol. 200 ml" חוזק: 40% כהל בנפח".

במוצר שנבדק במעבדה לכימיה, בריאות וסביבה במכון התקנים הישראלי, נמצאה חריגה בתכולת מתנול במשקה הגבוהה מעל פי 100 מהדרישה בתקן הישראלי למשקאות כוהליים (תקן ישראלי 1572).

המוצר שנבדק הינו עם פקק מוזהב (ולא בצבע אחר),  על גבי תווית הבקבוק מסומן: "חייב בפיקדון 30 אגרות" (במקום "אגורות"), ואין סימון של כשרות.
יש לשים לב שבמוצר דומה עם מאפיינים שונים מאלו שתוארו לא נמצאה חריגה ברמת המתנול.

מתנול במינונים גבוהים עלול לגרום לתופעות לוואי המתבטאות בסחרחורות, חולשה,  בלבול, כאבי ראש, הקאות, כאבי בטן ופרכוסים. שתיית מתנול עלולה לגרום לעיוורון כתוצאה מפגיעה בעצב הראייה ואף למוות.
הנושא נמצא בחקירה של משרד הכלכלה ומשרד הבריאות.
כמעט לא עובר יום שבו כוחות הצלה ועזרה ראשונה נקראים לטפל בצעירים שאבדו הכרה או שפתאום חשו בקשיי נשימה וחלקם התפרע ונפגע כתוצאה משכרות.

בכפרי הדרוזים בכרמל, נרשמים יותר ויותר מקרים של נזק בלתי הפיך בצעירים בגלל אותם משקאות מזויפים בעיקר שנמהלים עם משקאות אנרגטיים וכל מני חומרים מסוכנים שמי שצורך לא מבין לאן זה יוביל, צעירים חושבים שמדובר באלכוהול משובח וקונים במחירים יחסית זולים, בעצם הם קנו את חיסולם הבריאותי.

תופעה זו טומנת בחובה לא רק פגיעה כלכלית ביצרנים הלגיטימיים של מותגי האלכוהול המוכרים, אלא גם סכנה ממשית לבריאות ציבור הצרכנים. 
 
צריכת אלכוהול יכולה לסכן חיים, מאחר ומדובר במשקאות בעלי תוויות אטרקטיביות וצבעוניות, והמחירים נמוכים ביחס למשקאות מקוריים מאותו סוג וגודל.

אלכוהול

צריכה של משקאות אלכוהוליים מזויפים חלקם במותגים, שבתהליך זיקוקם נמהלו בכוהל תעשייתי עלולים לגרום לעיוורון ונזק בלתי הפיך ובמקרים קיצוניים גם למוות, צעירים שצורכים אלכוהול מגיעים לטיפול בבית החולים לאחר שהשתכרו משתיית מתנול מעורבב עם משקה אנרגיה, שגרם לו להרעלת מתנול קשה ונזק בלתי הפיך.

מתנול הינו נוזל חסר צבע ודליק המשמש בעיקר כנוזל למניעת קפיאה ולדלק. המתנול מצוי בשימוש גם בתעשיית הפלסטיק והינו בעצם הכוהל הפשוט ביותר. 
 
בפעילויות שונות של האגף לאכיפה ופיקוח של משרד הבריאות ברחבי הארץ, נתפסו עשרות רבות של בקבוקי משקאות אלכוהוליים מזויפים. 
 
הסכנות הבריאותיות בשתיית משקאות אלכוהוליים מזויפים

משקאות אלכוהוליים מזויפים עלולים להכיל רמות גבוהות, הרבה מעל התקן המותר, של הרעל הרפואי מתאנול. מתאנול הינו חומר רעיל במיוחד למערכת העצבים. הרעלת מתאנול קלה אינה שונה מזו של אלכוהול רגיל וכוללת בחילות, הקאות ואיבוד הכרה. יחד עם זאת, הרעלת מתאנול חמורה עשויה לגרום לעיוורון ואף למוות. בבדיקות מעבדה, שביצע משרד הבריאות על מספר בקבוקי אלכוהול מזויף שנתפסו, התגלו לעיתים רמות של יותר מפי 400 מעל התקן המותר של מתאנול במשקאות מסוג וודקה, ברנדי וערק.
 
משקאות אלכוהוליים מזויפים עשויים להכיל חומרים רעילים נוספים כגון ברוצין  שידוע כגורם להתכווצויות שרירים ופגיעה כלייתית, אצטון, והחומר דנטוניום (ביטרקס). משקאות אלכוהוליים מכילים רמות גבוהות של רעלים רפואיים בשל אופן הייצור שלהם, המתבסס על אלכוהול תעשייתי שאינו ראוי לשתייה. זיפני המשקאות האלכוהוליים רוכשים כוהל תעשייתי, ובשיטות גסות ובאמצעי ייצור ביתיים ולא ראויים מסננים וממתיקים את הכוהל עד שטעמו המר ניכר פחות. כמובן, תהליך זה אינו מסייע להיפטר מהרעלים הקיימים בו מלכתחילה והחומר עדיין אינו ראוי לשתייה.

נעולףשמות של משקאות שהתגלו כמזויפים:
וודקה פשנצ'איה
וודקה רספוטין
וודקה אסקובר
אלסקה (מזויף)
וודקה סטופקה
ודקה סבארוב
Russian וודקה
ברנדי קיי בי
ברנדי היאיקיה
ברנדי סבארוב
פלסקה ברנדי
ערק בגדדי
ערק אסלי (מזוייף)

 

אלכוהול מזויף

תגובות

מומלצים