הכישורים והכשלים במינוי קאדים לבית הדין הדתי הדרוזי

"תיקון החוק על ידי ח"כ חמד עמאר מלא כשלים ומפגעים, לעולם לא יכולה להתמנות אישה לתפקיד קאדי, יו"ר הוועדה הבוחנת הוא חבר בוועדת המינויים וייתכן שיהיו לו העדפות לגבי מועמד כזה או אחר".

29.06.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הכישורים והכשלים במינוי קאדים לבית הדין הדתי הדרוזי

עו"ד ונוטריון שכיב עלי  מביע את דעתו בעניין חוק מינוי קאדים מדהב דרוזים.

עו"ד שכיב עלי: "עד שנת 2011 רשאי היה כל מי שיש לו הכשרה מתאימה בדין הדרוזי, להגיש מועמדותו לתפקיד קאדי בבית הדין. אולם בשנת 2011 חל שינוי משמעותי ביותר בחוק בתי הדין הדרוזים וזאת לאחר שח"כ חמד עמאר ישראל ביתנו הגיש הצעת חוק לפיה ביטל את תנאי הכשרות הנ"ל ובמקומו הוסיף תנאי כשרות מהפכני ביותר.

עפ"י הצעת החוק רשאי להגיש את מועמדותו לתפקיד קאדי רק בעל ותק של 5 שנים לפחות כאיש דת ושיש לו נגישות לכתבי הדת הדרוזית ולכתבי הפרשנות שלו.

הוא הוסיף וקבע בהצעת החוק כי הסאיס של בית התפילה הרלוונטי הוא הגורם המוסמך היחידי שיכול לאשר אם המועמד עומד בתנאי הכשרות הנ"ל (דהיינו שהוא איש דת ושיש לו נגישות לכתבי הדת והפרשנות).

אדגיש כי הצעת החוק המקורית הייתה הרבה יותר קיצונית שכן הוצע בה כי ראש המועצה הדתית הוא זה המוסמך, על פי המלצת הסאיס, לאשר את תנאי הכשירות של המועמד. 

בנוסף ועל פי התיקון הוקמה וועדה בוחנת בראשה עומד ראש בית הדין לערעורים יחד עם חבר כנסת דרוזי וקאדי שכיהן בעבר כקאדי בבית הדין או עו"ד שימונה ע"י שר המשפטים. וועדה זו מכינה את הבחינות שעל המועמד לעבור .

תיקון החוק מלא כשלים ומחדלים ויש בו כדי לפתוח פתח לשיקולים זרים במינוי קאדים לבית הדין

1. רק איש דת יכול להתמנות לתפקיד קאדי, זאת למרות שבית הדין לא פוסק על פי הדת הדרוזית אלא על פי הדין האישי של העדה ודין זה מפורסם ברבים וברור שהדין האישי אינו עניין דתי המיוחד רק לאנשי הדת.

2. חילוני גאון ומוכשר הנושא בתואר מהגבוהים ביותר, לעולם לא יוכל להתמנות לקאדי.

3. לעולם לא יכולה להתמנות אישה לתפקיד קאדי, שהרי אינני מעלה על דעתי כי הסאיס יאשר זאת, וברור שאין כל סיכוי כי הוועדה הבוחנת תאשר את מועמדותה שעה שראש בית הדין לערעורים עומד בראש הוועדה יחד עם איש דת נוסף.

העניין חמור עוד יותר שעה שבית הדין מוסמך לדון בענייני נשים, אימהות, ובנות ממש כפי שדן בענייני גברים, בעלים, ובנים. זכותן של הנשים כי יהיה להן ייצוג גם בבית הדין.

4. לסאיס של בית התפילה הוענקה סמכות מופלגת שהרי הוא החוליה העיקרית המוסמכת לאשר את התאמת המועמד או כשירותו.

5. הסאיס באופן קבוע הוא חבר המועצה הדתית והוא מצביע גם על בחירת יו"ר המועצה הדתית שהוא ראש בית הדין לערעורים. יש להניח כי גם לסאיס יהיו העדפות לגבי המועמדים. תיאורטית הוא יכול להתנות את תמיכתו בבחירת ראש המועצה הדתית או בהחלטותיו של ראש המועצה, על ידי כך שראש המועצה יתמוך אף הוא במועמדים של הסאיס לתפקיד.  ברור כי קיים ניגוד אינטרסים פוטנציאלי.

6. הוועדה הבוחנת היא המנסחת את הבחינות שעל המועמדים לעבור. היא הקובעת אם המועמד עבר או נכשל, ויו"ר הוועדה הבוחנת הוא חבר בוועדת המינויים ובוודאי שיש לו העדפות לגבי מועמד כזה או אחר. איך ייתכן שהוועדה הבוחנת תכין את הבחינות כאשר היו"ר שלה הוא חבר בוועדת המינויים.

תיאורטית קיימת אפשרות של הדלפת הבחינה למועמדים כאלה ואחרים. משום כך חייבת ועדת הבחינה, אם בכלל יש צורך בוועדה כזו, להיות גוף ניטראלי לחלוטין.

למעשה ניתן להניח כי תיקון החוק על ידי ח"כ חמד עמאר מלא כשלים "ומפגעים". יש בו כדי לגרום עוול למועמדים פוטנציאלים או מועמדות מוכשרות אחרים, ויש בו כדי לפגוע בעקיפין בכלל הציבור הדרוזי הנזקק לשירותיו של בית הדין

האמור כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי".

עורך דין שכיב עלי

תגובות

14. לא יודיע המון לפני 7 שנים
שכיב עלי
13. עספיא לפני 7 שנים
לחשוב עמוק יותר
12. שריף לפני 7 שנים
שורש הבעיה היא השיך טריף
11. עספאוי לפני 7 שנים
שטויות
10. אדם לפני 7 שנים
כמה שדבריך נכונים
9. מנאל לפני 7 שנים
למה להדיר נשים מתפקידים כאלה?
8. פ.כ לפני 7 שנים
הלוואי שיש עוד אנשים כמו עו"ד שכיב
7. הצדק והמוסר,, לפני 7 שנים
במינויים אין שום צדק,,דילים ופוליטיקה ושקרים,,
6. עספאני לפני 7 שנים
פייטר אמיתי
5. רמי לפני 7 שנים
צודק במאה אחוז
4. שקיב עלי לפני 7 שנים
חיפה
3. חלבי טוב לפני 7 שנים
שקיב אתה קולע בול
2. בחור לא דתי לפני 7 שנים
אני חושב שהעורך דין לא צודק
1. תושב לפני 7 שנים
מי צריך בכלל נשים בבתי המשפט

מומלצים