פטור מארנונה

יו"ר הוועדה לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי, ח"כ מיקי זוהר: "בכל הנוגע לפטור מארנונה קיים קיפוח מתמשך בין מוסדות להשכלה גבוהה למכללות הטכנולוגיות"

28.06.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
פטור מארנונה

בדיון דחוף שהתקיים היום (28.6) בוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי, בראשותו של מרכז הקואליציה בוועדת הכספים ח"כ מיקי זוהר, עלתה סוגיית הפטור מארנונה למוסדות להשכלה טכנולוגית. בעוד אוניברסיטאות ומכללות אקדמיות מקבלות פטור בגובה של 66%, המכללות הטכנולוגיות אינן מקבלות פטור כלל ונחשבות כחברה עסקית בכל הנוגע לתשלומי ארנונה.

נציגי המשרדים השונים אשר נכחו בוועדה, הסכימו כי ישנו צורך להסדיר את הסוגיה ולתקן את העוול הנורא שמכביד במיוחד על המכללות הטכנולוגיות. נציג משרד העובדה והרווחה מר גיא קפלן הסכים כי חייב להתקיים שינוי בחוק הקיים וכי משרד העבודה והרווחה תומך בהחלטה למתן פטור מארנונה גם למכללות הטכנולוגיות.

נציגת משרד האוצר התנגדה לשינוי החוק הקיים. האוצר נימק את דעתו בכך שפטור מארנונה עשוי ליצור השלכות רוחביות רבות. עו"ד אמיר קדרי, יועמ"ש פורום המכללות הטכנולוגיות, הדגיש בפני הנציגה כי הנושא נבדק ולא צפויות השלכות רוחביות. ובנוסף הדגיש כי בתוך מכלול מוסדות החינוך וההשכלה רק המכללות הטכנולוגיות עדין משלמות ארנונה עסקית ומלאה.

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי זוהר אמר כי אם לא יימצא פתרון מיידי, תועבר הצעת החוק לוועדת השרים לענייני חקיקה חוק אשר תפטור באופן חלקי את המכללות הטכנולוגיות בממש הארנונה. מטרת הצעת החוק היא כי לא תוטל ארנונה כללית או אגרה על שטח נכס המשמש מוסד להכשרת הנדסאים וטכנאים, אשר לא זוכים בפטור ו/או בהנחה ממס הארנונה בדומה למוסדות חינוך או מוסדות להשכלה גבוהה.

במסקנות הוועדה דרש ח"כ זוהר ממשרדי הפנים והאוצר לקיים חשיבה מחודשת בכל הנוגע לסוגיית פטור מארנונה למכללות הטכנולוגיות. דברים אלה מתווספים להחלטה כי הוועדה תפנה לשר הפנים ותדרוש לערוך חשיבה מחודשת בכל הקשור להחלטת פטור לתשלום מס הארנונה גם למכללות הטכנולוגיות. עוד הוסיף ח"כ זוהר כי קיימת זהות מוחלטת באופן פעילותן של המכללות האקדמיות והטכנולוגיות ולכן יש לפעול באופן מיידי להשוואת מצבן בסוגיה זו.

פורום המכללות הטכנולוגיות בישראל, שם לעצמו כיעד מרכזי לקדם את ערך החינוך וההשכלה הטכנולוגית בישראל בכל המישורים. הפורום, אשר מייצג עשרות מכללות טכנולוגיות בהן לומדים כ 28,000 סטודנטים, מברך ומחזק את ח"כ זוהר על מחויבותו המקצועית לקידום נושא פטור מס הארנונה ותיקון העיוות הנדון למוסדות ההשכלה הטכנולוגיים. הפורום מאמין כי קידום החוק יהיה לעזר להשגת תכליתם של המוסדות להשכלה טכנולוגית ולעשרות אלפי הסטודנטים הלומדים בהם.         

תגובות

מומלצים