רס"ן אדם ואילן האחים המסווגים מריחאניה

שני הקצינים הצ'רקסים אילן ואדם בדרגת רס"ן ממלאים תפקידים סודיים בחיל האוויר, נשואים לנטלי ונעמת, ההורים הלכו לעולמם ואילן הפך להיות אב המשפחה למרות התפקיד.

25.06.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
 רס"ן אדם ואילן האחים המסווגים מריחאניה

חשוב לציין שהצ'רקסים מתגייסים לצה"ל בגיוס חובה מקום המדינה, הצ'רקסים מתגוררים בשני כפרים בישראל כפר קמא בגלבוע וריחאניה בגליל בגבול לבנון.

לראשונה בפורטל הכרמל מביאם שיחה עם שני אחים קצינים צ'רקסים, המשרתים בחיל האוויר בתפקידים סודיים ומסווגים.

רב סרן אילן הבוגר משולב בתפקיד מסווג בחיל האוויר הישראלי, בן 35 נשוי לנעמת ואבא לשלושה ילדים, מעל שמונה שנים בדרגת רס"ן, תרם ותורם הרבה לביטחון המדינה בתפקידו המסווג.

רס"ן אילן :" אני לא מרגיש שונה מאחרים, אני הייתי הראשון מהכפר שיצא לפנימיה צבאית, הכל התחיל מפרסום שראיתי על הפנימיה ומאוד אהבתי ורציתי ללמוד בפנימיה, בשנה הראשונה היה לי קושי התאקלמות מאוד קשה, הפרידה מתרבות אחרת ומהמשפחה וגם המרחק הרב, אבל אני לא ויתרתי בשנים שאחרי הגיעו ההצלחות".

רס"ן אילן :"ההורים שלנו נפטרו בגילאים צעירים כשהם בתחילת שנות החמישים שלהם ממחלה, אנחנו היום ארבעה אחים שני בנים ושתי בנות, הקטנה עדיין לומדת בתיכון ואני האפוטרופוס שלה, אבא שלי ז"ל גם היה בצבא ושירת בגדוד חרב בלבנון, דודי קצין ובמשפחה שלנו כמו בקהילה שלנו מקירים תודה למדינה שבה אנחנו חיים".

רס"ן אילן : "הנשים שלנו שלי ושל אחי עובדות, אשתי בעלת תואר ראשון ועובדת בתחום כוח אדם, אשתו של אדם מהנדסת אלקטרוניקה, יש לנו אחות מהנדסת תוכנה, הנשים הצ'רקסיות עובדות ומצליחות, להיות רחוק מהבית זה לא קל אבל אני קיבלתי ומקבל תמיכה מאוד טובה מהמשפחה, מהמפקדים ומחיל האוויר, כאשר יש לך את התמיכה אז ממשיכים הלאה".

רס"ן אילן : "התפקיד שלי מאוד מאתגר ומקדם ואני בחרתי להתקדם בשל התמיכה של משפחתי, בכפר כולם מכירים את כולם, אני לא מרגיש בודד, יש לנו דודות דודים וסבתות, לי מאוד חשוב שהילדים שלי ידברו צ'רקסית ויקבלו את הבסיס ואת התרבות ואחר כך לפרוץ קדימה וללמוד ולהתקדם איפה שהם רוצים".

אילן ואדם

רס"ן אדם, מפקד גף טכני בטייסת האדומה, טייסת בימוי האויב של חיל האוויר הישראלי, מטרת הטייסת היא לאמן את כלל טייסות חיל האוויר על כלל התרחישים האפשריים.

רס"ן אדם בן 31 משרת בטייסת חיל האוויר בדרום, נשוי לנטלי ואבא לתינוקת טאנה, נולד בריחאניה ולמד בבית ספר יסודי בריחאניה ומכיתה ח' עבר לפנימיית בית הספר לקציני ים בעכו ומשם עבר לחיל האוויר והתקדם הלאה.

רס"ן אדם:"הרוב המוחלט ממכרי בריחאניה הם קצינים, כידוע צ'רקסים מתגייסים גיוס חובה, מגיל 14 הבנתי לאן אני הולך ברגע שנכנסתי לפנימיה הצבאית, גם אחי אילן שהיה 4 שנים מעלי למד באותה פנימיה, שנינו התחלנו בקציני הים בעכו ושנינו עברנו לחיל האוויר, אילן היה ההשראה שלי להתגייס ואני הלכתי בעקבותיו".

רס"ן אדם:"לא מזמן הייתי בקורס ושאלתי אם מכירים את הצ'רקסים, והתשובה שמעט מאוד אנשים מכירים על הצ'רקסים, כי הם לא בולטים והשתלבו מאוד יפה בתוך החברה הישראלית, השותפות בין הצ'רקסים והעם היהודי התחילה בשנות הארבעים בשואה, כאשר צ'רקסים שהתגוררו בקווקז הצילו יהודים, שברחו מאימת הנאצים וכאשר הרוסים הגלו את הצ'רקסים בשואה של הצ'רקסים אז הם ברחו משם להרבה ארצות במזה"ת".

רס"ן אדם:" תלמיד צ'רקסי עד כיתה ח' מכיר 4 שפות ערבית צ'רקסית עברית אנגלית, לשפה הצ'רקסית נכנסו מילים חדשות, אפשר להרגיש את זה כשפוגשים צ'רקסים מרוסיה, אבל שימור השפה במדינת ישראל יחסית לפזורה הצ'רקסית בעולם, במצב הכי טוב".

"אני מאוד מחובר ומעביר את התרבות הצ'רקסית לחבריי, אני לוקח את כל הטייסת למוזיאון הצ'רקסי בכפר קמא, לקבל העשרה בנושא הצ'רקסי זה תורם וגם טוב להרגיש שמכירים אותך, אין ספק שבגלל שהצ'רקסים הם מיעוט אז החשיפה היא פחות משמעותית".

רס"ן אדם:"שווה ונכון להכיר מה זה צ'רקסים, הם עם מיוחד בפני עצמו, שחי בתוך מדינת ישראל בריחאניה וכפר קמא, לעם הזה עבר כל כך מפואר והיסטוריה מפוארת, בשני הכפרים התחילו לשווק את הכפרים דרך פסטיבלים ופעילות כפר ביקרתם, האוכל מחבר והתרבות מחברת".

המיעוט הצ'רקסי מביא הרבה אתגר וכבוד וביטחון לתושבי מדינת ישראל בתרומתם.

תגובות

7. צפוני לפני 7 שנים
כל הכבוד אחינו הצירקסים
6. אלוף לפני 7 שנים
כמה זה מכובד
5. אוהד לפני 7 שנים
האנשים שלנו במדינה
4. חייל לפני 7 שנים
שלום המפקד
3. דרוזי לפני 7 שנים
לדרוזים הבכיניים הי
2. דילאוי לפני 7 שנים
הערכה והרבה מאוד הערכה
1. אמל לפני 7 שנים
אין על הצ'רקסים. מהמעט שאני מכיר, חבר'ה משכמם ומ

מומלצים