פאנל איכות אוויר בבתי ספר בחיפה

במסגרת תכנית ההשתלמות למורים בקיימות מטעם משרדי החינוך והגנת הסביבה, התקיים פאנל מומחים בנושא איכות אוויר במפרץ חיפה בהשתתפות מורים מבתי הספר ונציגי ההורים.

23.03.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
פאנל איכות אוויר בבתי ספר בחיפה

בפאנל השתתפו גב' ליהיא שחר ברגמן ממגמה ירוקה, פרופ' דוד ברודאי מהטכניון וד"ר אלה ברלין מנהלת משאבי האוויר של האיגוד. את הפאנל הנחתה חגית גפן, מנכ"לית הרשת הירוקה.  

ד"ר ברלין הציגה את מערך ניטור האוויר של איגוד ערים, ופרטה אודות פעילותם של אנשי איכות האוויר של האיגוד בתחומי הטיפול במפגעי אוויר, פיקוח על תעשיות ואף ציינה את החלפתו של מכשור הניטור של האיגוד בתחנות במכשור חדש.

פרופ' ברודאי סקר את מגמת המזהמים ואמר כי "נראה כי על פי מדדי איכות האוויר הסטנדרטים, חיפה (כיום) פחות מזוהמת מערים אחרות". עם זאת הוסיף וציין כי בחלק מהחומרים האורגנים נדיפים שאינם מנוטרים באופן רציף (אלא נדגמים) ניתן לזהות חריגות. בנוגע לחינוך אמר פרופ' ברודאי כי ניתן לאתגר את הילדים עם נושא איכות האוויר בחיפה, ולשלב את נושא זיהום האוויר במקצועות כגון מתמטיקה וגיאוגרפיה

גב' ליהיא שחר ברגמן ממגמה ירוקה  הציגה את  התכניות העתידיות הצפויות במפרץ חיפה (כגון הסדרת מתחם בז"ן וקרקעות הצפון) וציינה את חשיבות המעורבות של החברה האזרחית בתכנון מחדש של תכניות אילו.

ד"ר דן גוטליב, מרכז תחום החינוך הסביבתי והקיימות באיגוד שסייע בהפקת הפאנל מסכם "מהנתונים שהוצגו בפאנל נדמה כי בפרספקטיבה היסטורית, עשינו כברת דרך. אזור מפרץ חיפה מנוטר ומפוקח הרבה יותר מאשר היה במאה שעברה.  ולראייה ההישגים שנרשמו בהפחתת מזהמים שונים, דוגמת גופרית דו חמצנית.

מנקודת מבט חינוכית,  קיומו של הפאנל מבליט את החשיבות בהתייחסות למקורות מידע מגוונים בבואנו ללמוד בעיות של זיהום אוויר. ההכרות עם אופן ניהול משאבי האוויר (למשל, חוק אוויר נקי, ערכי סביבה ויעד, ניטור רציף לעומת דיגום) במשולב עם חקר עצמאי של נתונים מאפשר  לקהל המשתתפים להיות שותפים ולהעלות שאלות המבוססות על ידע מוקדם וחשיבה ביקורתית".

כחלק מההכנה לפאנל ובמטרה להקנות למורים ידע בנושאי ניהול משאבי אוויר במפרץ חיפה, הועברו לצוותי המורים הרצאות על ידי מרכז תחום החינוך הסביבתי והקיימות באיגוד ערים. מטרת ההרצאות היא להקנות למורים מושגים בסיסים בתחום כגון חוק אוויר נקי וניטור אוויר, להציע אפשרויות של חקר נתוני זיהום אוויר על בסיס מסד הנתונים הזמין באת האיגוד ולהציג בפניהם הישגים ואתגרים לעתיד על מנת לקדם שיח ביקורתי המבוסס על ידע ונתונים.

באיגוד ערים מציינים כי אחד היעדים המרכזים לשנת תשע"ז הוא הגברת החשיפה של נושא  איכות האוויר במפרץ חיפה לקהילת המורים והתלמידים.

בהקשר לכך, בתחילת החודש ביקרו תלמידים מחטיבת הביניים "נתניהו" ומ-"אשכול פיס" קריית מוצקין במשרדי האיגוד. במפגש הוצגו לתלמידים עקרונות ניהול משאבי האוויר בישראל ואופן הניטור של מזהמים במפרץ חיפה תוך שימת דגש על איתור וקריאת נתוני ניטור על בסיס אתר האיגוד. התלמידים אף זכו לביקור בתחנת הניטור שעל גג האיגוד ולתצפית מלמדת על מקורות הזיהום באזור. 

פאנל איכות אוויר

תגובות

מומלצים