כתב אישום נגד פעיל סיוע הומניטרי

כתב אישום כנגד מוחמד מורתג'ע תושב רצ"ע בגין ניצול פעילותו בארגון הומניטרי תורכי לטובת החמאס ופעילותו במסגרת החמאס

22.03.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון

בהמשך להודעת שירות הביטחון הכללי, הותר לפרסום כי ביום חמישי האחרון הגישה פרקליטות מחוז דרום (פלילי) לבית משפט המחוזי בבאר שבע כתב אישום כנגד מוחמד מורתג'ע, כבן 40, תושב רצועת עזה, בגין פעילותו במסגרת הזרוע הצבאית של החמאס (קסאם), בין היתר תוך ניצול תפקידו כמנהל סניף רצועת עזה של ארגון TIKA ארגון סיוע הומניטרי של ממשלת תורכיה.

מעובדות כתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד יואב קישון, עולה כי הנאשם שהינו מהנדס במקצועו, התגייס והיה פעיל בקסאם החל משנת 2008. במקביל לפעילותו בקסאם, החל משנת 2011, השתתף הנאשם ונטל חלק גם בפעילות ארגון IHH – ארגון תורכי אשר הוכרז כארגון טרור, והחל משנת 2012 עבד הנאשם בארגון TIKA, שהינו כאמור, ארגון חוקי הומניטרי מטעם ממשלת תורכיה.

כתב האישום מייחס לנאשם 21 אישומים, המתייחסים, בין היתר, לפעילותו של הנאשם כפעיל בקסאם, וכן לניצול תפקידו של הנאשם במסגרת ארגון TIKA לצורך פעילות לטובת הקסאם, תוך הונאה של ארגון TIKA.

בהתאם לאמור, מיוחסות לנאשם עבירות רבות של חברות בארגון טרור ועבירות נלוות כגון עבירות נשק ואימונים אסורים וזאת בגין פעילותו במסגרת הקסאם, פעילות שכללה התגייסות לחמאס, פעולות שמירה חמושה, השתתפות בקורסים ואימונים צבאיים, ייצור מטעני חבלה ע"י הקסאם, הצטרפות ליחידת ההנדסה של הקסאם. בנוסף, לאחר מבצע "צוק איתן" לקח הנאשם חלק בחפירת מנהרה שעתידה לשמש את פעילי החמאס להילחם בכוחות צה"ל במקרה של פלישה לרצועת עזה.

כמו כן, בהתאם לכתב האישום, ניצל הנאשם סיוע הומניטרי שהועבר אליו מטעם ארגון TIKA , ללא ידיעת הארגון, כגון כסף או חבילות מזון, והעביר חלק ממנו לטובת הקסאם. כך למשל, באחד האישומים מיוחס לנאשם כי רכש באמצעות כספים שקיבל מארגון TIKA 15,000          חבילות מזון שהיו מיועדות לחלוקה למשפחות נזקקות והעביר מתוכן כ-7000 חבילות לקסאם.

באישום אחר מיוחס לנאשם, כי לאחר מבצע "צוק איתן" מימנה חברת TIKA רכישת 50,000 מנות מזון לנזקקים ברצועת עזה בשווי כ-2 מיליון ₪, והנאשם העביר לארגון TIKA רשימת שמות של 50,000 נזקקים, מתוכם כלל הנאשם 8000 שמות פיקטיביים. את מנות המזון אשר נרכשו עבור השמות הפיקטיביים, העביר הנאשם לפעילי קסאם. 

כתב האישום כולל אישומים נוספים הממחישים כיצד ניצל הנאשם את ארגון TIKA והונה את הארגון לצורך תמיכה וסיוע לקסאם. בגין מעשים האלה יוחסו לנאשם עבירות של גניבה ממעביד, חברות בארגון טרור, עשיית פעולה ברכוש למטרות טרור ותמיכה בארגון טרוריסטי.

בהתאם לאישומים אחרים, מואשם הנאשם בגין פעילותו במסגרת ארגון ה-IHH ובגין סיוע שהשיג מארגון ה-IHH, בדמות כספים, תחמושת, מדים  וכיו"ב, שנועדו לקדם או לממן פעילות של הקסאם.

עוד מיוחס לנאשם כי בשנת 2016 החזיק בביתו נשק ותחמושת שלא כדין שקיבל מהקסאם, ובגין עבירות אלה יוחסו לנאשם עבירות בנשק.

באישום האחרון מיוחסת לנאשם עבירה של קשירת קשר למסירת ידיעות לאויב העלולות להיות לו לתועלת בכוונה לפגוע בבטחון המדינה, וזאת לאחר שנענה לבקשת האחראי על המחקר ופיתוח בקסאם, אשר ביקש ממנו לנסות להשיג מפות וצילומים מהלווין התורכי, כדי לסייע לקסאם להגדיל את אחוז הפגיעה של הטילים אשר נורים מרצועת עזה לשטח ישראל. הנאשם ביום 12/2/17 יצא מרצועת עזה לישראל, בדרכו לתורכיה, במטרה להעתיק מפות וצילומים מהלווין התורכי ולמסרם לקסאם ברצועת עזה. תוכניתו של הנאשם לא יצאה אל הפועל בשל מעצרו במעבר הגבול עם ישראל.

המדינה ביקשה להאריך את מעצרו של הנאשם עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו.

תגובות

מומלצים