מצב עובדי הוראה במערכת החינוך העברי והערבי

ממצאים חדשים על שיעור המורים ברפורמות, ממוצע תלמידים למורה, ממוצע שעות לכיתה ולתלמיד, מסגרות השכלה גבוהה מהן מגיעים מורים חדשים כולל הסבות אקדמאים להוראה

15.03.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מצב עובדי הוראה במערכת החינוך העברי והערבי

הלשכה המרכזית לסטסטיקה מפרסמת נתונים על מצב עובדי הוראה במערכת החינוך בישראל יהודים וערבים.

התמחות בהוראה בקרב מורים חדשים, שיעורי עזיבה של מורים חדשים לפי התמחות בהוראה, הפרופיל הפסיכומטרי של עובדי הוראה חדשים בכלל ובקרב מורים להוראת מתמטיקה ואנגלית, הרקע ההשכלתי בתחום הדעת של המקצוע בקרב עובדי הוראה לאנגלית ומתמטיקה.

לראשונה מוצגים גם ממצאים חדשים על שיעור המורים ברפורמות, ממוצע תלמידים למורה, ממוצע שעות לכיתה ולתלמיד, מסגרות השכלה גבוהה מהן מגיעים מורים חדשים כולל הסבות אקדמאים להוראה, התמחות בהוראה בקרב מורים חדשים, שיעורי עזיבה של מורים חדשים לפי התמחות בהוראה, הפרופיל הפסיכומטרי של עובדי הוראה חדשים בכלל ובקרב מורים להוראת מתמטיקה ואנגלית, הרקע ההשכלתי בתחום הדעת של המקצוע בקרב עובדי הוראה לאנגלית ומתמטיקה.

בשנת הלימודים תשע"ז, מספרם של עובדי ההוראה בכלל המערכת היה כ-170 אלף (מהם כ- 12,000 עובדי הוראה חדשים), לעומת כ-164 אלף בשנת הלימודים תשע"ו (גידול של (3.6%. מספר שעות העבודה השבועיות היה כ-5.1 מיליון שעות לעומת כ-4.8 מיליון שעות בתשע"ו (גידול של 7.1%).

במהלך השנים תשע"א-תשע"ז, חל גידול מואץ בהיקף ההוראה בכלל המערכת והתווספו כ-31,000 עובדי הוראה ויותר מ-1.5 מיליון שעות עבודה שבועיות.

מספרם של עובדי הוראה חדשים במערכת נמצא במגמת גידול בעשור האחרון, מכ-8,000 בממוצע בשנים 2010-2007 לכ-10,000 בממוצע בשנים 2016-2011.

במהלך השנים 2017-1998, חלה ירידה בממוצע התלמידים לעובד הוראה, בחינוך הערבי מ-14.7 ל-11.2 ובחינוך העברי מ-10.8 ל-9.5 תלמידים למורה. במקביל חלה עלייה בממוצע שעות העבודה השבועיות לכיתה, בחינוך העברי מ-48.9 ל-66.4 ובחינוך הערבי מ-46.8 ל-67.6 שעות לכיתה.

בשנת 2017, ממוצע שעות העבודה השבועיות לתלמיד, זהה בשני המגזרים, 2.7 שעות לתלמיד וממוצע שעות העבודה למורה גבוה יותר בחינוך הערבי 29.8 לעומת 25.7 בחינוך העברי.

שיעורם של עובדי ההוראה שהצטרפו לרפורמות נמצא בעלייה לאורך השנים, והגיע בתשע"ז לכ-90% ומעלה בחינוך היסודי ובחטיבות הביניים ולכ-75%בחטיבות העליונות.

שיעורם של האקדמאים שעברו הסבה להוראה, נמצא בעלייה לאורך השנים. בשנים 2017-2013, כרבע בממוצע מבין עובדי הוראה החדשים היו אקדמאים שעברו הסבה להוראה.

מרבית עובדי ההוראה החדשים שנכנסו למערכת בשנים האחרונות, עברו התמחות בהוראה. בשנים 2017-2013, כ-68% בממוצע מבין עובדי הוראה החדשים בכלל המערכת עברו התמחות בהוראה.

בשנת הלימודים תשע"ז, מספרם של עובדי ההוראה בכלל המערכת היה כ-170 אלף (מהם כ- 12,000 עובדי הוראה חדשים), לעומת כ-164 אלף בשנת הלימודים תשע"ו (גידול של (3.6%. מספר שעות העבודה השבועיות היה כ-5.1 מיליון שעות לעומת כ-4.8 מיליון שעות בתשע"ו (גידול של 7.1%).

במהלך השנים תשע"א-תשע"ז, חל גידול מואץ בהיקף ההוראה בכלל המערכת והתווספו כ-31,000 עובדי הוראה ויותר מ-1.5 מיליון שעות עבודה שבועיות.

מספרם של עובדי הוראה חדשים במערכת נמצא במגמת גידול בעשור האחרון, מכ-8,000 בממוצע בשנים 2010-2007 לכ-10,000 בממוצע בשנים 2016-2011.

במהלך השנים 2017-1998, חלה ירידה בממוצע התלמידים לעובד הוראה, בחינוך הערבי מ-14.7 ל-11.2 ובחינוך העברי מ-10.8 ל-9.5 תלמידים למורה.

במקביל חלה עלייה בממוצע שעות העבודה השבועיות לכיתה, בחינוך העברי מ-48.9 ל-66.4 ובחינוך הערבי מ-46.8 ל-67.6 שעות לכיתה.

בשנת 2017, ממוצע שעות העבודה השבועיות לתלמיד, זהה בשני המגזרים, 2.7 שעות לתלמיד וממוצע שעות העבודה למורה גבוה יותר בחינוך הערבי 29.8 לעומת 25.7 בחינוך העברי.

שיעורם של עובדי ההוראה שהצטרפו לרפורמות נמצא בעלייה לאורך השנים, והגיע בתשע"ז לכ-90% ומעלה בחינוך היסודי ובחטיבות הביניים ולכ-75%בחטיבות העליונות.

שיעורם של האקדמאים שעברו הסבה להוראה, נמצא בעלייה לאורך השנים. בשנים 2017-2013, כרבע בממוצע מבין עובדי הוראה החדשים היו אקדמאים שעברו הסבה להוראה.

מרבית עובדי ההוראה החדשים שנכנסו למערכת בשנים האחרונות, עברו התמחות בהוראה. בשנים 2017-2013, כ-68% בממוצע מבין עובדי הוראה החדשים בכלל המערכת עברו התמחות בהוראה.

בשנת הלימודים תשע"ז מספרם של עובדי הוראה בכלל המערכת היה כ-170 אלף לעומת כ-164 אלף בשנת הלימודים תשע"ו(גידול של3.6%). בחינוך העברי מספר עובדי ההוראה היה כ-130 אלף לעומת כ-125 אלף בשנה הקודמת (גידול של 3.5%). בחינוך הערבי מספר עובדי ההוראה היה כ-40 אלף לעומת כ-39 אלף בשנה הקודמת (גידול של 3.9%).

חינוך

בשנים תשע"א-תשע"ז, התווספו למערכת כ-31,000 עובדי הוראה. קצב השינוי השנתי במספרם של עובדי ההוראה, היה 3.4% בממוצע לשנה, בחינוך העברי 3.3% בממוצע לשנה ובחינוך הערבי 3.6% בממוצע לשנה.

מספר שעות העבודה השבועיות הגיע בשנת הלימודים תשע"ז לכ-5.1 מיליון שעות לעומת כ-4.8 מיליון שעות בתשע"ו (גידול של 7.1%). בחינוך העברי סך שעות העבודה בתשע"ז עמד על יותר מ-3.8 מיליון שעות לעומת כ-3.5 מיליון שעות בתשע"ו (גידול של 7.6%). בחינוך הערבי סך שעות העבודה בתשע"ז עמד על כ-1.3 מיליון שעות לעומת כ-1.2 מיליון שעות בתשע"ו (גידול של 5.5%).בשנים תשע"א-תשע"ז, התווספו למערכת כ-1.5 מיליון שעות עבודה.

קצב השינוי השנתי בשעות העבודה השבועיות היה 6.2% בממוצע לשנה, בחינוך העברי 6.4% בממוצע לשנה ובחינוך הערבי 5.7% בממוצע לשנה.

שיעורם של עובדי ההוראה שהצטרפו לרפורמת "אופק חדש" בחינוך היסודי הגיע בשנת תשע"ז לכ-90% בחינוך העברי ולכ-80% בחינוך הערבי. בחטיבות הביניים, השיעור הגיע לכ-90% בחינוך העברי ולכ-98% בחינוך הערבי. שיעור עובדי ההוראה שהצטרפו לרפורמת "עוז לתמורה" בחטיבות העליונות הגיע בשנת תשע"ז לכ-77% בחינוך העברי ולכ-75% בחינוך הערבי.

במהלך שני העשורים האחרונים (2017-1998), קצב הגידול השנתי בהיקף ההוראה עובדי הוראה ושעות עבודה שבועיות היה מהיר יותר בהשוואה לקצב הגידול במספרי התלמידים והכיתות במערכת.

בחינוך הערבי קצב הגידול השנתי היה 4.5% לשנה במספר עובדי ההוראה ו- 5.9% לשנה בשעות העבודה השבועיות, לעומת 3.0% לשנה במספר התלמידים.

בחינוך העברי קצב הגידול השנתי היה 2.1% לשנה במספר עובדי ההוראה ו- 3.4% לשנה בשעות העבודה, לעומת 1.4% לשנה במספר התלמידים.

כתוצאה מכך חלה ירידה בממוצע התלמידים לעובד הוראה ועליה בשעות העבודה השבועיות לכיתה ולתלמיד. בחינוך הערבי ירד מספר התלמידים לעובד הוראה מ-14.7 תלמידים ב-1998 ל-11.2 ב-2017 (ירידה של 3.5 תלמידים).

בחינוך העברי ירד מספר התלמידים מ-10.8 תלמידים לעובד הוראה ב-1998 ל-9.5 ב-2017 (ירידה של 1.3 תלמידים).

בעשור האחרון 2017-2008 הגידול במספר עובדי ההוראה בחינוך הערבי היה כפול בהשוואה לגידול במספר התלמידים (כ-37% לעומת כ-18%, בהתאמה), מה שהביא לירידה מהירה יותר בממוצע התלמידים לעובד הוראה מ-13.5 ל-11.2 (פי שניים בהשוואה לעשור הקודם).

במהלך השנים 2017-2008, קצב הגידול במספר שעות העבודה השבועיות של עובדי הוראה היה מהיר יותר בהשוואה לעשור שקדם לו, בין היתר בעקבות הרחבת משרתם של עובדי הוראה במסגרת רפורמות השכר שהונהגו בעשור האחרון.

כתוצאה מכך, ממוצע שעות העבודה לכיתה, תלמיד ומורה גדל בעשור האחרון בקצב מהיר יותר בהשוואה לעשור הקודם (2007-1998).

בחינוך הערבי ממוצע שעות העבודה השבועיות לכיתה עלה מ-47.9 שעות לכיתה בממוצע בשנים 2007-1998 ל- 59.5 שעות בממוצע בשנים 2017-2008. 

בחינוך העברי מ-50.2 שעות ל- 58.2 שעות בהתאמה. ממוצע שעות העבודה השבועיות לתלמיד עלה בחינוך הערבי מ- 1.6 שעות בממוצע בשנים 2007-1998 ל- 2.2 שעות בממוצע בשנים 2017-2008.

בחינוך העברי מ- 1.9 שעות ל- 2.3 שעות בהתאמה. ממוצע שעות העבודה השבועיות למורה עלה בחינוך הערבי מ-22.7 שעות בממוצע בשנים 2007-1998 ל- 27.1 שעות בממוצע בשנים 2017-2008. בחינוך העברי מ-19.6 שעות ל- 22.6 שעות בהתאמה

אוכלוסייה: עובדי הוראה בחינוך הקדם-יסודי ובבתי-ספר בחינוך היסודי, חטיבות ביניים וחטיבות עליונות.
מקורות

עובדי הוראה: הנתונים מתבססים על ממצאי קובץ רב-שנתי של עובדי הוראה, שהוקם בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על-סמך עיבוד מתוך הקבצים השנתיים של משרד החינוך וקבצים שנתיים בחינוך המוכר שאינו רשמי  , לשנים 2017-1991.

מתמחים בהוראה: הנתונים מבוססים על קובצי מתמחים בהוראה של משרד החינוך לשנים 2017-2000.
תלמידים: הנתונים מבוססים על קובצי תלמידים של משרד החינוך לשנים 2017-1998.

סטודנטים במוסדות להכשרת עובדי הוראה: הנתונים מבוססים על קובצי סטודנטים במוסדות להכשרת עובדי הוראה של משרד החינוך, לשנים 2016-1992.

סטודנטים ומקבלי תארים במוסדות להשכלה גבוהה: הנתונים מבוססים על קובצי סטודנטים ומקבלי תארים שהתקבלו מהמוסדות להשכלה גבוהה (לא כולל האוניברסיטה הפתוחה), לשנים 2015-1981.

נבחנים בבחינה הפסיכומטרית: הנתונים מבוססים על קובצי נבחנים בבחינה הפסיכומטרית שהתקבלו מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה, לשנים 2014-1991.

עובדי הוראה חדשים: הוגדרו על פי מופע ראשון של תעודת זהות בשנה נתונה בקובץ הרב-שנתי של כוחות הוראה.
עזיבת המערכת: מוגדרת על סמך אי הופעה בקבצים למשך 3 שנים ומעלה ברציפות.

השכלת מורים: מוגדרת עפ"י דרגת השכר של עובדי הוראה, כולל דרגות "שוות ערך" אקדמיות.
רקע השכלתי: הוגדר לעובדי הוראה לאנגלית/מתמטיקה על פי תחומי הלימוד לתואר בקבצים המינהליים של מקבלי תארים במוסדות להשכלה גבוהה, להלן: הוראת אנגלית = התמחות בהוראת אנגלית במכללות האקדמיות לחינוך ותחום לימוד לתואר "שפה וספרות אנגלית".

הוראת מתמטיקה = התמחות בהוראת מתמטיקה במכללות האקדמיות לחינוך ותחומי לימוד לתואר מתמטיקה, סטטיסטיקה, מדעי המחשב, מדעים פיסיקליים ולימודי הנדסה.

שעות עבודה שבועיות: סך שעות העבודה השבועיות של עובדי ההוראה, כולל: שעות הוראה פרונטליות, שעות פרטניות, שעות שהייה, שעות ניהול, שעות ייעוץ חינוכי ושעות למילוי תפקידים אחרים בבית הספר.

שיעור המורים ברפורמה: השתייכות עובדי הוראה לרפורמה, נקבעה על פי בסיס המשרה של כל עובד הוראה, להלן: בחינוך היסודי מעל 30 שעות עבודה, בחטיבות הביניים ובחטיבות העליונות מעל 24 שעות עבודה.

יחידת ספירה: עובדי הוראה המלמדים ביותר משלב חינוך אחד, נספרו בכל אחד משלבי החינוך בנפרד ואילו בסך הכל נספרו פעם אחת בלבד.

פרופיל פסיכומטרי: הפרופיל הפסיכומטרי בקרב עובדי הוראה חדשים במערכת, הושלם באמצעות קישור  רשומות עם קובץ הנבחנים בבחינה הפסיכומטרית והוגדר עפ"י הציון הגבוה ביותר לכל נבחן.

תגובות

מומלצים