בית החולים יפצה יולדת ב-131 אלף ש"ח

אישה בהריון הגיעה עם צירים לביה"ח, אך לאחר שהלידה התעכבה החליט הצוות הרפואי לבצע בה לידת ואקום, לאחר הלידה התגלה כי ילדתה הפעוטה סובלת משיתוק בידה השמאלית.

12.03.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
בית החולים יפצה יולדת ב-131 אלף ש"ח

הורי הילדה פנו לעוה"ד דוד פייל ושיאן קוריאט ממשרד עורכי הדין דוד פייל ושות' העוסק בתביעות רשלנות רפואית, אשר הגיש בשמם תביעה נזיקית נגד ביה"ח 'אסף הרופא' ונגד משרד הבריאות המפעיל אותו.

התביעה כללה דרישה לפיצויים לילדה עקב נכות צמיתה אשר הוערכה ע"י מומחה מטעם ביהמ"ש בשיעור של 15%. כמו כן, דרשו עוה"ד פייל וקוריאט כי האישה תפוצה על פגיעה באוטונומיה מאחר שהצוות הרפואי ביצע בה הליך של לידת ואקום מבלי להסביר לה את משמעויותיו ואת החלופות העומדות בפניה ומבלי לקבל ממנה הסכמה מדעת.

כב' השופטת סיגל דומניץ סומך מביהמ"ש השלום בתל-אביב דחתה לאחרונה את תביעת הפיצויים לילדה אך קיבלה את הטענה כי הצוות הרפואי פגע באוטונומיה של היולדת ופסקה שעליו לפצותה ב-131 אלף שקלים (הכוללים הוצאות משפט ושכר טירחת עורכי דין).

לדברי עוה"ד פייל וקוריאט מדובר בפסק דין חשוב אשר מאשש את החובה המוטלת על הצוות הרפואי להסביר למטופלים כמה שניתן בפירוט מהו ההליך הרפואי שאותו הם הולכים לעבור, מה החלופות העומדות בפניהם ולקבל את הסכמתם המפורשת לביצוע ההליך הרפואי- גם בנסיבות בהן לא נפל פגם בעצם ביצוע ההליך הרפואי. פעולה ללא הסבר, בנסיבות שאינן מונעות מתן הסבר שכזה - מהווה פגיעה באוטונומיה ולעיתים אף עלולה להיחשב כתקיפה מבחינה משפטית. משרד הבריאות ובית החולים בחרו שלא לערער על פסק הדין.

בתביעה שהוגשה נגד ביה"ח אסף הרופא צוין כי האישה הגיעה ללידתה השניה בבית החולים, לאחר שילדה את ילדה הראשון בניתוח קיסרי. בשבוע 40.4 להריונה התקבלה האישה לחדר לידה בביה"ח 'אסף הרופא' עקב צירים. לאחר התקדמות בפתיחה וקבלת אפידורל, צוין כי "האישה מעוניינת בלידה לדנית (טבעית), הוסברו הסיכונים לבני הזוג בלידה רגילה לאחר לידה קיסרית. במידה שהתקדמות לידה לפי העקומה, נאפשר לידה לדנית".

כעבור כשבע שעות הוחלט להעביר את האישה לחדר ניתוח לאחר שהובע חשש מפני נזק אפשרי לוולד אם הלידה הטבעית תימשך. תחת שם הניתוח צוין: 'לידת ואקום'. האישה הוחתמה על טופס הסכמה לניתוח קיסרי. ב-9:41 החלה לידת ואקום, ובשעה 9:47 נולדה התינוקת.

לאחר לידת הפעוטה התברר כי היא סובלת משיתוק בידה השמאלית (ERB), והועלה חשש כי נזקים אלו נגרמו לה עקב סיבוכי הלידה.

המשפחה פנתה לעוה"ד דוד פייל ושיאן קוריאט ממשרד דוד פייל ושות' המתמחה בתביעות רשלנות רפואית. עורכי הדין הגישו תביעה בשם ההורים נגד ביה"ח 'אסף הרופא' ונגד משרד הבריאות המפעיל אותו - לפיצויים בגין נזקי גוף בסכום המקסימלי הקבוע בחוק. בתביעה נטען כי עקב התנהלות צוות הרופאים נותרה הילדה עם נכות צמיתה לכל חייה.
בנוסף, טענו עוה"ד פייל וקוריאט כי הצוות הרפואי פגע באוטונומיה של היולדת, משום שפעולת הוואקום בוצעה בה - מבלי שקדם לה כל הסבר, ומבלי שניתנה לכך הסכמת האישה.

לטענת עוה"ד פייל וקוריאט, עמדו בפני צוות בית החולים נתונים, אשר היה בהם להדליק "נורות אזהרה", ואשר אילו שמו לב אליהם, היה עליהם להימנע מביצוע לידת ואקום נרתיקית, ולבצע ניתוח קיסרי ובכך למנוע את הנזק שנגרם לילדה.
כב' שופטת בית משפט השלום בתל אביב, סיגל דומניץ סומך - שדנה בתיק, פסקה כי לא נפל פגם בעצם ההחלטה על ביצוע לידת ואקום בנסיבות, אולם ביצוע הפעולה מבלי שניתן ליולדת הסבר עובר לביצועה, פגע באוטונומיה שלה על גופה ומשכך מזכה אותה בפיצוי.

"קיום התייעצות עם היולדת ושיתופה בשיקולים לגבי אופן ביצוע הלידה, מעוגנים בהוראות חוק זכויות החולה ובפסיקת בית המשפט העליון" קבעה השופטת, והצביעה על כך שברשומה הרפואית אין כל אינדיקציה לכך שניתן לאם הסבר על פעולת הוואקום.

"בהיעדר רישום המתעד מתן הסבר על הפעולה וקבלת הסכמת התובעים לביצועה, נטל להוכחת מתן ההסבר עובר לכתפי הנתבעת", קבעה השופטת. "הנתבעת לא עמדה בנטל הוכחה זה".

עוד קבעה השופטת, כי במקרה הנדון, טרם ביצוע פעולת הוואקום, לא היו העובר או היולדת במצוקה, כך שלא היתה דחיפות בביצוע הפעולה ללא מתן הסבר. לפיכך, קבעה, שעל הצוות הרפואי היה להעמיד לרשות היולדת את כל המידע והחלופות העומדות לרשותה.

בשקלול כל נסיבות העניין, קבעה השופטת כי נכון יהיה להעמיד את נזקם של התובעים בגין הפרת החובה לחוק זכויות החולה ופגיעה באוטונומיה בסכום של 100,000 שקלים. זאת בתוספת שכ"ט עו"ד בסך 23,400 שקלים, והוצאות משפט בסך 8000 שקלים שהשופטת קבעה שעל המדינה לשלם לתובעים. סך הפיצוי שנקבע: 131,400 שקלים. על פסק הדין לא הוגש ערעור.

תגובות

מומלצים