תוכן החינוך הדרוזי חייב להשתנות לעברית

התרסקות החינוך בבתי הספר הדרוזים נובעת מהתוכן שלומדים אותו התלמידים שכולו בערבית ולא בעברית כמו שהיה לפני שהפרידו מהחינוך הערבי בישראל בשנת 1974.

07.03.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
תוכן החינוך הדרוזי חייב להשתנות לעברית

חשוב לדעת שבכל מה שנגענו ובדקנו אנו מגלים שמה שקרה כתוצאה מהמהלכים של הפרדת החינוך, זה רק נתן לקבוצה קטנה להתעשר על חשבון התלמידים, בזה שקיבלו להדפיס ספרי לימוד שלא ברור מי בדק אותם אם הם בכלל מתאימים לבתי הספר הדרוזים.

איך יתכן שצעירים דרוזים מגיעים לגיוס חובה שהם לא יודעים לדבר עברית ולא אנגלית ברמה טובה ולא מעט מתגייסים דרוזים נכשלים וללא בגרות ואלה שמצליחים הם בודדים. 

מעיון בדוחות הפרופסורים בן דור ואברהם שכטמן, שהחלו בשנת 1974, כשמביטים להישג ולשינוי מגלים הרבה דברים, הצלחה בקרב בנות וכישלון בקרב בנים.

הדרוזים בשל היותם משרתים בצבא רצו הפרדה ואוטונומיה עצמאית.

בזמנו היתה בקשה של חבר הכנסת המנוח שיח' גבר מועדי והוחלט להקים את הועדה הציבורית של פרופסור בן דור ויו"ר ועדת החינוך פרופסור שכטמן, הועדה אישרה את הפרדת הדרוזים לאגף נפרד מהחינוך הערבי בישראל.

נסיבות רבות נשמעו בתחקיר על הסיבה האמיתית להפרדת החינוך הדרוזי.

איכות המורים הירודה בבתי הספר הדרוזיים שבעיקר ממונים בצורה לא כשירה ובמיוחד בבתי הספר היסודיים, בתקופה שהיא החשובה ביותר בעיצוב פני הילד לחט"ב ולתיכון.

תוכן החומרים המועברים לתלמידים לא תואם את התוכן של בתי הספר היהודיים בישראל ובמיוחד הדגש על השפה העברית.

תוכן הספרים שקובע המנהל בבית הספר באים בעיקר ממניעים אישיים של אותו בית ספר וסגל מורים שברוב הזמן אין לו הרבה השפעה חוץ מלהסכים עם המנהל על סדרת הספרים שהוא קבע, גם אם הספרים לא מתאימים למסלול הלימודים, הרבה ספרים נקנים שלא עוברים שום בדיקה ע"י איש חינוך.

יחס משרד החינוך לבתי ספר דרוזים בא בעדיפות אחרונה והפיקוח בא ממניעים של התחשבות וידידות של המפקח עם בתי הספר, המועצה והממונה על החינוך הדרוזי והצ'רקסי.

ההשקעה בשפה העברית שלומדים אותה באקדמיה כלל לא קיימת בבתי הספר הדרוזים, רוב התלמידים חלשים בשפות הערבית והעברית ומדברים בשפה של מיקס מפה ומשם, מה שלא תורם להם להכיר לעומק את השפה לצורך לימוד ולשם זה אחוז הזכאים לבגרות בדרוזים מהנמוך ביותר בישראל.

ספרי הלימוד במתמטיקה הם בערבית ואין רצף לימוד בין היסודי לחט"ב, דבר שמקשה על הילדים להצליח במקצוע החשוב ביותר בכל מערכת הלימוד.

תוכניות הפעלה ופתרונות לשלב תלמידים במקצועות שהם אוהבים ורוצים כלל לא נמצאים בבתי הספר הדרוזים.

לסוף חשוב להבין, ברגע שהתלמידים יצליחו להבין את שפת העם והמדינה, בזה יהיה הפתרון הכללי להצלחת הילדים הדרוזים ואם ישנו את תוכניות הלימוד, ההצלחות יגיעו גבוה מאוד ובעיקר דרוש סגל מורים ברמה טובה ולא בגלל שהם קרובי משפחתו של פלוני או אלמוני, או שהם תומכים של אותו ראש מועצה, או מנהל בית ספר.

שימו לב שכמעט ואין הרבה הצלחות בפסיכומטרי בבתי ספר דרוזים.

היום אחוז ההצלחות עומד אצל גברים על 22.3 אחוז ואצל הבנות על 73 אחוז, בנוסף לאחוז נשירה גדול שאף אחד לא עוקב אחריו.

יש לציין כי החינוך לדרוזים לא סייע להעלאת ההשכלה הגבוהה בקרב כלל הדרוזים ונותרו הדרוזים בהשוואה ליהודים ברמה פחותה מבחינת ההשכלה הגבוהה ובמיוחד בלימודי מדעים מדוייקים ומקצועות רפואה למיניהם.

ישנה טעות איומה בעניין החינוך בישראל שהפך למופרט ועניין זה הינו בכייה לדורות ולו השלכות רבות, מאחר ובהפרטה הדגש הוא על הרווחים הכלכליים ולא על החינוך לערכים ולרכישת השכלה וידע.

מדינה אשר רוצה שתושביה יחושו כי הם חלק בלתי נפרד ממנה ויתנהלו בהתאם, לא ניתן להפריד ביניהם בחינוך אשר הינו העיקר בכל חברה וחברה.

הפרדת החינוך בין זרמים שונים וקיומם של מחלקות שונות על בסיס עדתי ולאומי במשרד החינוך הינה טעות וראוי לתקנה.

העדה הדרוזית חייבת לשים את הדגש על השכלה גבוהה ומצוינות מגיל הרך ועד למוסדות האקדמיים, אם ברצונה להשתלב בחברה.

יש לציין שכל ההורים שיש להם אמצעים לא משאירים את ילדיהם בחינוך בכפרים.

תזכורת לפרוטוקול הישיבה הארבעים ושלוש של הכנסת השמינית ( יום רביעי, ט"ז אייר תשל"ד ( 8 מאי 1974 ירושלים, הכנסת, שעה 11.02

א. הצעה לסדר

טגן ראש הממשלה י. יגאל אלון: כבוד היושבראש, כנסת נכבדה, אילו הסתפקו חברי הכנסת הנכבדים בהסתייגות מן התופעות השליליות אשר ליוו את הרצח המתועב בקריית שמונה, כאשר אזרחים יהודים בקריית שמונה עצמה ובמקומות אחרים פסלו כמעט כל אדט לאיהודי, לרבות דרוזי, כבלתי נאמן לבטחונה של ישראל, הייתי יכול להוסיף עוד כמה דברי הסתייגות משלי ולהציע את אשר אציע, אבל כיוון שידידי חבר הכנסת לין וגם חברי לסיעה, חבר הכנסת ג'בר מועדי, סגן שר התקשורת, ניסו, אם ברמז ואם בדברים מפורשים, להטיל את האחריות על התנהגותו של כל אזרח וכל קבוצת אזרחים פה ושם על כתפיה שאליה היא חותרת. לדעתי, אמנם מחלקות אלו אינן בבחינת מטרה לעצמן.

הן אמצעי להשגת מטרות של קידום העדות הלא יהודיות, והשגת יתר שילוב בין כל חלקי האוכלוסיה בישראל. מבחנן העיקרי יהיה כשיבוא יום והן יבואו לראש הממשלה ויאמרו: את תפקידנו סיימנו. אבל עם כל ההתקדמות הגדולה גם בתחום האינטגראציה, עוד מלאכה רבה לפניהן.

גם אני זוכר יפה את הודעתו של ראש הממשלה המנוח לוי אשכול הייתי אפילו קצת שותף לגיבוש המדיניות הזאת שהאזרחים הדרוזיים, כיוון שהם משרתים בצה"ל, באופן רצוני עלפי חוק שירות חובה, יש לנתק אותם מהמחלקות הערביות במשרדים ולהעביר את הטיפול בהם למחלקות הרגילות של כל משרד ומשרד.

ואמנם במקרים רבים כך נעשה הדבר. ובמקרים לא מעטים יש דרוזים רבים שמעדיפים עדיין לפנות למחלקות הערביות. אין להן מונופולין בלעדי לטפל באוכלוסיה הדרוזית, אבל בצדק אין הן מגיפות את דלתותיהן בפני אזרחים דרוזיים הפונים אליהן, ולו רק כהוראת שעה, כתקופת מעבר.

הנה, למשל, זה לא מכבר קיימה הממשלה שתי ישיבות ארוכות בדבר מצבן של האוכלוסיה הערבית והעדות האחרות, לרבות הדרוזית, במדינת ישראל. הקשבתי יפה כיצד הוצגו הבעיות, ההישגים, ובעיקר הקשיים שעדיין ניצבים בדרך, עלידי יועץ ראש הממשלה לענייני ערבים: רמה גבוהה, דאגה עמוקה, הצעות טובות, חלקן מתבצעות, חלקן מתגבשות.

חבר הכנסת לין שאל מה תפקידו של יועץ סגן ראש הממשלה ויועץ שר החינוך לענייני ערבים. יש לי עוזר כזה, דיוקה משום שאני רוצה שמשרד החינוך והתרבות ינקוט צעדים מיוחדים להדביק פיגור גדול בתחום החינוך במגזר הערבי, פיגור של דורות ופיגור של שנים גם בתקופת קיומה של מדינת ישראל. אבל הוא גם יד ימיני בטיפול במערכת החינוך בשטחים המוחזקים, מערכת גדולה ומסועפת ומתפתחת, והוא מייצג את משרד החינוך והתרבות בוועדת המנכ"לים לענייני השטחים, ואפשר גם לזקוף לזכותו כמה וכמה הישגים מרשימים.

אולי אינכם יודעים, אבל מערכת החינוך מקדישה תשומת לב רבה ליחסי יהודים, ערבים ודרוזים במדינת ישראל גם על ידי הפגשת תלמידים בבתי הספר מכל העדות, ועריכת ביקורים הדדיים, וגם על ידי הוצאת חוברות לימוד למען יכירו אלה את אלה, ולפי הנחיה שלי עומדות לצאת לאור כבר בימים הקרובים שתי חוברות שנכתבו על ידי מלומדים הנהנים מחירות אקדמית גבוהה. החוברת האחת מציגה את העם היהודי לפני התלמידים הערביים, והשנייה מציגה את העם הערבי לפני התלמידים היהודים. כל זה בנוסף ללימודי המזרח התיכון ותולדות ארץישראל וכוי.

אני הגבר אשר פניתי לכמה מלומדים דרוזים צעירים, היסטוריונים, והצעתי להם לכתוב ספר על תולדות העדה הדרוזית או העם הדרוזי כולו.

צריכים הייתם לראות באיזה זעם נתקבלה הצעה זו, לא אצל המלומדים הצעירים אלא אצל כמה מראשי העדה שראו בכך ניסיון לחדור למסתורין שבמורשת הדרוזית. יש גם בעיה כזאת. מי כמוכם, חבר הכנסת ג'בר מועדי וחבר הכנסת אמנון לין, יודעים זאת, לא פחות ממני.

חינוך דרוזי

תגובות

10. موحد كرملي - عسفيا לפני 7 שנים
الحمق آفة العصر
9. אוביקטיבי לפני 7 שנים
האמת העירומה
8. השלמת השכלה לפני 7 שנים
מס,7,, תחזור למקורות הדתיים,,
7. موحد كرملي عسفيا לפני 7 שנים
اين المصداقية التاريخية
6. رفيق לפני 7 שנים
ضياع
5. מחנך בעבר לפני 7 שנים
למספר 1 שמבין בחינוך
4. יוסף לפני 7 שנים
ויש עוד סיבות
3. דרוזי ישראלי לפני 7 שנים
הגיוס לצבא הוא הבעייה
2. מבין עניין לפני 7 שנים
לא צרכים להתגייס
1. נסיון רב בחינוך לפני 7 שנים
רק ערבית והסטוריה בערבית,,כל השאר בעברית,,

מומלצים