תכנית יוקרתית עתודה מדעית טכנולוגית

תכנית זו מהווה שינוי מגמה חיובי בבחירת המקצועות המדעיים והטכנולוגיים בבתי הספר והיא תספק למדינת ישראל מנהיגים בתחום המדע, חוקרים, רופאים, מהנדסים ומומחים בתחומים טכנולוגיים ומדעיים נוספים

15.02.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
תכנית יוקרתית עתודה מדעית טכנולוגית

מהפכה ושמה עמ"ט עתודה מדעית טכנולוגית, ביום חמישי ה- 9 בפברואר 2017 יתקיים כנס ארצי לתכנית "עתודה מדעית טכנולוגית" (עמ"ט) במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב.

האירוע יתקיים במעמד סמנכ"ל טכנולוגיה ומערכות מידע ד"ר עופר רימון, המפקח על התכנית במשרד החינוך  יגאל דור ובר שיף מדריכה ארצית אחראית לתכנית, מנהלי\ות בתי הספר ורכזי\ות התכנית.

בפתיחת האירוע יציגו תלמידים תערוכת פרויקטים מדעיים וטכנולוגיים, המשכנו בשתי הרצאות האחת מאת הגב' תמר צור בנושא: מוטיבציה ללמידה כל מה שלא סיפרו לכם עליה וכן הרצאה בנושא עתידנות מאת  ד"ר יובל דרור.

עתודה מדעית טכנולוגית הינה תכנית מצוינות יוקרתית, אשר חרטה על דגלה והציבה את היעד של העלאת מספר התלמידים המסיימים מתמטיקה 5 יח"ל ושני מקצועות מדעיים/טכנולוגיים מוגברים.

תלמידי התכנית מקבלים ויקבלו בסיום לימודיהם התיכוניים תעודת בגרות מדעית טכנולוגית איכותית, אשר תספק להם מפתחות שונים שיפתחו להם דלתות רבות הן בצבא, באוניברסיטה ובחיים בכלל.

התוכנית פועלת בכ-280 בתי ספר ברחבי הארץ ומונה כ-40,000 תלמידים מכיתות ז' ועד י"ב. ההיבטים הייחודים בתכנית הינם: עלייה מטאורית במספר התלמידים שהצטרפו למסלול וכן המשכיות המסלול לאורך 6 שנים. תלמיד שהחל את המסלול בכיתה ז' יסיים אותו בכיתה י"ב, כאשר ישנם הבדלים מבחינת מסלול התכנית בחטיבת הביניים והתיכון.

בחטיבת הביניים תלמידי המסלול מקבלים תכנים תוספתיים של מתמטיקה, מחשבים ופיזיקה מעבר לשעות הלימוד הרגילות. בתיכון התכנית מספקת שעות תגבור במתמטיקה ובמקצועות המדעיים טכנולוגים השונים.

מדובר על תוספת שעות מעבר לשעות הלימוד הרגילות ואין מדובר על שעות פרטניות, כך שתלמיד עמ"ט בתיכון מקבל שעות תגבור, אשר מסייעות לו לצלוח בצורה טובה יותר את לימודיו. השעות ניתנות לכלל תלמידי המגמות המדעיות טכנולוגיות בבית הספר שמשויך למסלול.

בסך הכל התכנית משיגה שיפור של כ- 46% (בהשוואה של 2016 מול 2012, מ- 7.9 אחוז מצטיינים ל- 11.5 אחוז) בשיעור התלמידים שהגיעו לתעודת בגרות מדעית טכנולוגית איכותית (5+5+10). מדובר בתוספת של מעל 1,700 תלמידים שהגיעו למצוינות מדעית/טכנולוגית בבתי ספר שבתכנית.

טכנולוגיים ומדעיים

אם כן, מהו הדלק ומהו הדבק אשר מספקים אנרגיה והתמדה במסלול יוקרתי וארוך זה?

בחטיבת הביניים התלמידים מקבלים תכני לימוד מעשירים וחווייתיים, אשר מאפשרים הבנת החומר בצורה טובה יותר. התלמידים מתחילים ללמוד פיזיקה ומחשבים החל מכיתה ז' (בהשוואה לתלמידים אשר אינם במסלול המתחילים ללמוד פיזיקה בכיתה ט' ואינם לומדים מחשבים כלל בחטיבת הביניים).

בפיזיקה לדוגמה: התכנים מקיפים נושאים שונים ומגוונים המהווים בסיס ללימודים בתחום המדע בתיכון, כגון קביעת שטח כף הרגל לאחר שרטוט היקפה במחברת הלימוד, בניית מאזניים מאמצעים פשוטים, מדידת עובי דף המחברת בצורה מדויקת, ניתוח ריצת 100 מטרים של האצן יוסיין בולט, שיגור בקבוקים המדמים טילים ועוד אינסוף דוגמאות אשר הופכות את השיעור למשהו אחר, בלתי שגרתי.

העשייה והתכנון המדעי הינם חלק בלתי נפרד מהתכנים של עמ"ט. תלמיד המסלול נדרש בשגרה לתכנן ולחשוב על כלים טכנולוגיים עתידיים. יש לציין כי המורים המלמדים בתכנית עוברים השתלמויות ייחודיות השמות דגש על הפן החוויתי והיצירתי בהעברת הנושאים.

בתיכון בחירת המקצועות המדעיים והטכנולוגיים וקבלת שעות תגבור רבות הופכים את הלימודים לפשוטים יותר, זאת מאחר והתלמידים מקבלים תוספת תרגול שהינה כל כך משמעותית במקצועות אלו".

הדבק במסלול זה הוא ללא ספק גאוות היחידה והבנת משמעות התנועה במסלול. תלמיד עמ"ט משתתף במסלול יוקרתי, אשר בסופו של דבר יאפשר לו להתקדם בצורה יעילה וטובה יותר לעבר מטרותיו בחיים.

התלמידים משתתפים בפעילויות מדעיות, כנסי מדע, תכניות של עידוד תלמידות בבחירת מקצועות מדעיים וטכנולוגיים בצבא, הרצאות וסיורים במפעלי הייטק וקשר ישיר לתעשייה המדעית טכנולוגית ומכוני המחקר.

כמו כן, התלמידים מקבלים הרצאות מקוונות ייעודיות, משתתפים בתחרויות ברמה הארצית לדוגמה אליפות הסייבר הישראלית- SKILLZ, אולימפיאדת הפיזיקה, אולימפיאדת החלל ע"ש אילן רמון ותחרויות רבות נוספות.

כמו כן, תלמידי המסלול מוכרים ע"י הטכניון ואוניברסיטאות שונות. הכרה זו מאפשרת לתלמידי התכנית לקבל בונוסים מוגדלים במיוחד המגדילים את סיכוייהם להיכנס לפקולטות היוקרתיות ביותר, בהתאם כמובן לרצונם. חומר דבק נוסף הוא ללא ספק תכונות התלמידים.

התלמידים מאופיינים ביכולת השקעה, התמדה, רצון להצליח בכל מחיר (גם לאחר כישלון) והמון משמעת עצמית. ראוי לציין כי השקעת התלמידים בלימודים מעבר לשעות הלימוד אינו דבר של מה בכך.

מדובר על שילוב מנצח של תכונות אישיות וכמובן תמיכת ההורים, המורים ורכזי התכנית בבתי הספר. בבתי הספר רכזי עמ"ט אחראים על יישום והטמעת התכנית והם למעשה מהווים את הציר המרכזי להצלחת התכנית.

מעבר לכך קיים לרכזים תפקיד משמעותי בתמיכה בתלמידים והם למעשה מהווים כתובת עבור התלמידים לשאלות, הצעות ובעיות המתעוררות במהלך מסלול ארוך זה.

התכנית דורשת השקעת משאבים רבים מצד משרד החינוך. התוכנית מנוהלת ומפוקחת ע"י משרד החינוך וצוות מובילות ומובילים הפרוסים ברחבי הארץ ונפגשים עם רכזי התכנית, מנהלי חטיבות ביניים והתיכונים.

מדובר על עבודת שטח אינטנסיבית המכניסה רוח משמעותית במפרשי התכנית. כאמור רכזי התכנית הם למעשה המנוע המשומן שעושה את השינוי בבית הספר. הכתובת לכל בקשה, עדכון, תמיכה, הסבר וליווי התלמידים בשלבים קריטיים אלו בחייהם.

הרכזים עוברים השתלמויות שנתיות בהם קיים שיח עמיתים פורה על התכנית, שיתופי פעולה אזורי וארצי, הובלת צעדים משמעותיים לקידום התכנית בבתי הספר ותכנים שונים לצורך שיפור דרכי העבודה עם המורים והתלמידים.

בשנה זו לדוגמה הרכזים עברו השתלמות בנושא המוטיבציה שבה למדו מהי מוטיבציה פנימית וחיצונית וכיצד ניתן לרתום אנשים לביצוע משימות, רכישת ידע והבנת החומר באופן מיטבי.

יש לציין כי בשנים האחרונות חל שינוי משמעותי בתפקיד הרכז בתרבות הארגונית. רכזי עמ"ט משתתפים בישיבות הנהלה ומתווים מדיניות בית ספרית.

לדוגמה, הרכזים בתיכון מעודכנים באופן ישיר בנוגע למעבר תלמידים בין מגמות מדעיות, שיבוצים ברמה של 5 יח"ל במתמטיקה וביכולתם להשפיע ברמת ההנהלה על תחומים אלו.

כמן כן, הרכזים מנהלים דיווחים שוטפים מול משרד החינוך, מקיימים פעילויות מדעיות והם מהווים כתובת להתייעצות עבור רכזי ומורי המקצועות המדעיים במקרים רבים. בהקשר זה חשוב לציין כי הרכזים עובדים בתאום מלא עם מטה התכנית וקיימים ערוצי הידברות והתייעצות ישירים ודו כיווניים.

צוות מטה עמ"ט הכולל את ראשי התכנית, המובילות והמובילים מעודכן באופן ישיר ושוטף בהחלטות בית ספריות רלוונטיות, פעילויות מדעיות, תכנון וביצוע תכנית עבודה, הצבת מטרות שנתיות ועמידה ביעדי התכנית.

צוות המטה שותף פעיל להחלטות שונות ומשמעותיות ברמה הבית ספרית בדרך להשגת היעדים. קשר דו כיווני זה של המטה עם השטח תורם רבות להצלחת התכנית ברחבי הארץ, כאשר המאפיינים הבולטים המייחדים את אנשי תכנית הם התקשורת המהירה, המחייבת ומלאת המוטיבציה.

לסיכום תכנית עמ"ט מצליחה לעשות מהפכה מדעית טכנולוגית בבתי הספר. תלמידי עמ"ט באופן כללי מתאפיינים ביכולתם לעמוד במשימות רבות ושונות בלחץ זמן תוך הפגנת יכולות מדעיות וטכנולוגיות שונות.

התלמידים הינם איכותיים, מבינים את חשיבות המסלול והתכנית ומעוניינים בהצלחה בתחומי המדע והטכנולוגיה. המהפכה הטכנולוגית כבר כאן ונדרשת הערכות מתאימה.

מסלול עמ"ט מאפשר הכנה, חשיבה ועשייה מדעית נרחבת. למעשה מנהיגיה המדעיים הבאים של מדינת ישראל נמצאים במסלול זה ובעוד מספר שנים ניתן יהיה להבחין בעשייתם, כגון פיתוח אמצעים טכנולוגיים שונים (בתחומי הרפואה, ההנדסה והתעשייה ביטחונית), פרסום מאמרים מדעיים ועוד.

ללא ספק, ההצלחה ברמה הלאומית בתחומי המדע והטכנולוגיה הינה יעד משמעותי עבור קברניטי המדינה ותכנית עמ"ט מאפשרת זאת ביעילות עם נוסחה ייחודית, שמוכיחה זאת כל פעם מחדש.

באירוע יוכרז על עשרה בתי הספר המצטיינים שהציגו הישגים יוצאי דופן בשיעור המסיימים בתעודת בגרות מדעית טכנולוגית איכותית בשנים 2014-2016:

1.תיכון יחד ממודיעין מנהל בית הספר מר שגיב אלבז
2.ערוני ע"ש פנחס אילון מחולון מנהלת בית הספר הגב' אוסנת נעים
3.מקיף אלרסאלה מנחף מנהל בית הספר חוסאם עבאס
4.עמל טכנאים והנדסאים מפתח תקוה מנהלת בית הספר גב' סיגל רוזן
5.מקיף אריאל מאריאל מנהלת בית הספר הגב' אביגיל סמין
6.מקיף ליידי דייויס מתל אביב מנהלת בית הספר הגב' שרה הלפרין
7.תיכון מכבים רעות ממודיעין מנהלת הגב' גלית בראל
8.תיכון ליד האונברסיטה מירושלים מנהל בית הספר מר גלעד אמיר
9.עיוני מג'דל שמס מנהל בית הספר מר תורכי אבו סאלח
10.בית חינוך שש שנתי בן גוריון פיינברג מפתח תקוה מנהלת בית הספר הגב' אפרת מיכל.

 
שם בית ספרישובשיעור 2014שיעור 2016גידול השיפור בנקודות אחוזשיעור הגידול
2012תיכון יחדמודיעין-מכבים-רעות4.718.213.5286.0
עירוני עש פנחס אילוןחולון19.332.413.168.2
מקיף אלרסאלהנחף10.522.712.2115.4
עמל טכנאים והנדסאיםפתח תקווה7.818.610.8137.5
מקיף אריאלאריאל5.716.310.7188.5
מקיף עמל ליידי דיויסתל אביב - יפו6.416.510.1158.2
תיכון מכבים רעותמודיעין-מכבים-רעות9.619.29.6100.1
תכון ליד האוניברסיטהירושלים12.721.68.970.1
עיוני מג'דל שמסמג'דל שמס10.819.68.881.7
עירוני ע"ש בן גוריוןפתח תקווה9.017.78.797.2

תגובות

מומלצים