ח"כ אחמד טיבי לעו"ד ארז קמיניץ שאלה ותשובה

ח"כ אחמד טיבי יום אחרי ההסכמה על דחיית צווי ההריסה במעאר ועוספיה פנה לקמיניץ "מבקשים להעתיק את אותו נוסח לכל הרשויות הערביות" עו"ד ארז קמיניץ: "מהלך זה מקודם כעת ביישובים שונים במגזר הערבי ובמגזר הדרוזי".

15.02.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ח"כ אחמד טיבי לעו"ד ארז קמיניץ שאלה ותשובה

 ביום 24.01.2017 שלח ח"כ אחמד טיבי מכתב לעו"ד ארז קמיניץ המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, בנושא מכתבו של עו"ד אבי כהן

1 . הננו פונים אליך בעקבות מדיניות הריסת הבתים המתמשכת אשר הובילה להריסות עשרות בתים בעיר קלנסווה ובכפר הלא מוכר אום אלחיראן בנגב, שהתרחשו בשבועיים האחרונים, ובמהלכם אף קופחו חיי אדם, ושבעקבותיהם נערכה שביתה כללית מטעם ועדת המעקב ומספר רב של הפגנות ביישובים ערביים בכל רחבי המדינה נגד מדיניות זו.

2 . כידוע לך, בעיית התכנון או ליתר דיוק חוסר התכנון ביישובים הערביים והמחסור הכואב הכרוני והחמור בדיור בתוך היישובים הערבים, הוא הנושא שנמצא בעדיפות ראשונה אצל חברי הכנסת מהרשימה המשותפת, ואצל ועד ראשי הרשויות הערביות, שעמלים מדי יום ולילה על מנת להאיץ את הטיפול בתכניות מתאר ולאשרם במטרה לאפשר לזוגות צעירים ערביים להתפתח ולחיות תחת קורת גג בטוחה וללא איומי ההריסות המרחף מעל לראשם.

3 . המחסור ביישובים הערביים מוערך בעשרות אלפי יחידות דיור והפתרון לכך אינו להרסם, אלא להסדירם.

4 . לפני כשבוע התקבלו ארבעה צווי הריסה לבתים של משפחת אסלאן בכפר מע'אר, אתמול בשעה מאוחרת אף נמסר לאחד הבתים צוו פינוי לפני ההריסה.

היום בבוקר, עו"ד אבי כהן, ראש היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה שיגר מכתב שבו הוא אמר ש" בהתאם להנחיית שר האוצר נעשים מאמצים להאיץ את הליכי התכנון בישובים הדרוזים והסדרת נושא הבניה.

במסגרת זו נערכו ישיבות רבות עם ראשי הרשויות אשר מוטלת על כתפיהם האצת נושא התכנון ובעקבותיו פתירת סוגית צווי ההריסה עד להסדרת נושא הבניה. במקביל לפעילות זו נבחנים היבטי האכיפה באופן פרטני אל מול הפעילות בשטח על מנת לתמוך במהלך התכנון המשמעותי ולא לפגוע בו. לגבי הכפר מג'אר, הוחלט וסוכם עם התביעה ועם הפרקליטות ועם סגן היועץ משפטי לממשלה ארז קמניץ שלא תהיה הריסה, נותנים הזדמנות לתהליך תכנוני נכון, מעכבים את הצווים ודוחים את הצו של משפחת אסלאן עד שגב שירי ברנד הממונה על התכנון תגיש תוכנית חדשה. משפחת אסלאן תפנה לבית המשפט לדחות את הצו בהסכמה למספר חודשים כדי לתת הזדמנות לתכנון בכפר מגאר".

6 . אנו מברכים על הודעה זו, ואף מבקשים להעתיק את אותו נוסח החלטה זה לכל ראשי הרשויות הערביות ולהנחות את ועדות התכנון והבנייה לאפשר ליישובים אלה להאיץ תכניות ולתמוך במהלך התכנון ולא לפגוע בו.

7. אשר על כן, ובהמשך לישיבות שקיימנו איתך ועם יתר הגורמים המעורבים בסוגיית התכנון והבנייה, הננו מבקשים מכבודך להנחות את הגורמים הרלוונטיים בכדי לפעול למציאת פתרון לסוגייה כואבת זו ביתר היישובים הערביים ולהעתיק פתרון ארבעת הבתים במגאר לשאר היישובים הערביים.

תשובת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה : לכבוד ח"כ אחמד טיבי, משכן הכנסת שלום רב,

הנדון: שינוי מציאות תכנונית ואכיפתית במגזר הערבי סימוכין: מכתבך מיום 24.1.17 אנו מודים לך על פנייתך ונבקש לענות לן כדלקמן בראשית הדברים יצוין כי לאחר בירור הפרטים הנוגעים לענין, עולה כי המכתב המוזכר בפנייתך מטעם אבי כהן אינו מכתב שיצא על ידו כלל ועיקר ולא ברור כיצד נטען אחרת. אך לא בכך העיקר, ונבקש לפרט עמדתנו ביחס לסוגיה המועלית ממכתבך

1. להווה ידוע כי קידום התכנון במגזר הערבי, לצד קיומה של אכיפה יעילה, הם אתגר מורכב אך חשוב מן המעלה הראשונה. אין ספק כי עלינו למצוא את האיזון הנכון בין ההכרח לשמור על שלטון החוק לבין הצורך בקידום פתרונות תכנוניים, בוודאי במקומות שבהם התכנון אינו נותן מענה מספק לצרכים.

כידוע לך היטב, אנו עוסקים בסוגיה זו רבות בשנים האחרונות, ולאחרונה אף ביתר שאת, בין היתר, בשיתוף נבחרי ציבור מהמגזר הערבי ברמה הארצית והמקומית.

2. בכל הנוגע לתכנון על אף הניסיונות החוזרים ונשנים להציג תמונה קשה ומעוותת באשר למצב התכנוני במגזר הערבי, המציאות המשתנה מלמדת אחרת. למעשה, החל משנת 9000 פועל מינהל התכנון בצורה משמעותית לקידום תכניות עדכניות ביישובים הערביים בכל הארץ.

מאמצים אלה התגברו מאוד בשנים האחרונות, ונמשכו גם לעת העברת מינהל התכנון למשרד האוצר, וכיום ניתן לומר בבטחה, כי לרוב הישובים הערביים יש תכנון מתארי מעודכן, מאושר או בהליכי אישור מתקדמים. זאת ועוד, מצוקת הדיור במגזר אף הביאה את הממשלה להקים את צוות " 990 הימים", אשר המליץ על שורה של צעדים לפתרון חסמים תכנוניים וקנייניים, כדי להקל על המצוקה ולייצר פתרונות לטווח ארוך.

בהיבטים התכנוניים המליץ הצוות על קידום יעיל ומהיר יותר של התכנון המפורט במגזר הערבי, ובין היתר באמצעות הקמת ועדות משנה קבינטיות בוועדות המחוזיות, שיתמחו בתכניות במגזר הערבי ובהיבטי הרישום שלהן, באמצעות הפחתת סף יחידות הדיור הנדרשות לצורך כניסה להליך התכנון המהיר בותמ"ל, באמצעות העצמת עצמאות הוועדות המקומיות במגזר, באמצעות העמדת תקצוב משמעותי לעריכת תכניות מפורטות בקרקע פרטיות ועוד
ועוד.

3. המלצות צוות 990 הימים הן בהיבטי התכנון והן בהיבטי הקניין קודמו ע"י הממשלה, וזאת באמצעות קבלת החלטה 299 מדצמבר 9096 , שהורתה, בין היתר, על הקצאה מאסיבית של משאבים לקידום תכנון מפורט, ולקידום פיתוח והקמת מוסדות ציבור. במישור החקיקתי פעלה הממשלה למימוש ההמלצות באמצעות תיקוני חקיקה שקודמו במסגרת חוק ההסדרים בשנת 9096 . למעשה, רוב ההמלצות של צוות 990 הימים מקודמות כעת במישורים
שונים.

4. הנה כי כן, בשנים האחרונות, אנו עדים לקידום ממשי של שינוי המציאות בהיבטי התכנון והפיתוח במגזר הערבי. לפיכך, ולטעמנו, לא ניתן עוד לכסות בצלו של הטיעון כי התכנון בכל הישובים הערביים הוא תכנון מיושן שאינו נותן מענה לצרכים. בהינתן שינוי המציאות התכנוני, אנו סבורים, כפי שאמרנו לא אחת בעבר, כי נדרש גם שינוי מציאות בהיבטי
האכיפה.

זאת, שכן לא ניתן לנתק בין תכנון מיטבי ובין אכיפה יעילה. חשוב להבהיר האכיפה של דיני התכנון והבנייה אינה אך ענין של שמירה על שלטון החוק. האכיפה נועדה בראש ובראשונה לאפשר את מימוש התכנון ותכליותיו. ללא מניעת עבריינות בניה, תרד לטמיון העבודה הרבה המושקעת בקידום התכנון, ונמצא חוזרים למציאות של העדר תכנון, שכן הבניה הבלתי חוקית תסכל אותו.

כך למשל, כאשר נבנה בית בלתי חוקי על דרך הכניסה לשכונה חדשה או כאשר נבנה בית בלתי חוקי מחוץ "לקו הכחול" על קרקע שמיועדת לשמורת טבע או על קרקע שנועדה לעתודה לדורות הבאים, יש בבניה הבלתי חוקית משום מעשה סיכול לתכנון המיטבי שאושר לאחר תכלול מלוא האינטרסים הנוגעים לענין.

5. בהמשך לאמור לעיל, ובמהלך שנת 9096 קיימתי סדרת ישיבות ופגישות עם נציגים ומנהיגים מקרב המגזר ערבי. בישיבות אלו הושמעה ההצעה לייצר "תקופת הקפאה" שבה יפסקו פעולות אכיפה ובמקביל יקודם התכנון. אנו הצגנו לנציגי המגזר הערבי את הקושי בהצעה זו, וכן את תפיסתנו הכוללת, בדבר צמצום הפערים התכנוניים במגזר הערבי מזה והחשיבות שבקיום אכיפה תומכת תכנון מזה.

על מנת להביא לשינוי מציאות של ממש, הובהר כי בד בבד עם קידום התכנון, יש צורך בגיבוש מדיניות אכיפה שתתמוך בתכנון המודרני המתגבש, בשיתוף פעולה עם היחידה הארצית לאכיפת דיני תכנון ובניה והמחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה.

לטעמנו, מדיניות אכיפה נכונה תוריד לתחתית סולם העדיפויות את הבינוי בלב המרקם האורבני, שמהווה את עיקרן של הבינוי הבלתי חוקי.

מנגד, ובד בבד עם קידום ההכשרה במרקם הבנוי, יש חשיבות רבה למנוע בניה בלתי חוקית חדשה וסילוק של בנייה קיימת ככל שזו לא צפויה לעבור הליך הכשרה.

ככלל, מדובר בבנייה הפוגעת באוכלוסייה עצמה, כגון בנייה על שטחים המיועדים לצרכי ציבור, כבישים, שטחים פתוחים על או על עתודות קרקע לדורות הבאים.

מעבר לכל אלו, עומד כמובן גם עקרון שלטון החוק, אשר מחייב גם הוא לאכוף את הדין על מי שהפר את החוק, ובמיוחד מי שעשה זאת ברגל גסה תוך התעלמות בוטה וחוזרת מצווים אשר הורו לו להרוס את הבניה הבלתי חוקית. גם לגבי מקרים אלו הובהר כי קיימת חשיבות יתרה בתעדופם במסגרת מדיניות אכיפה.

6. מדיניות אכיפה צריכה להתמקד במרחבי התכנון המקומיים על ידי התווית מדיניות אכיפה ברורה לכל ועדה וועדה, בהתאם לצרכיה, אופי העבירות הקיימות בה, ותוך מתן הקלות תכנוניות כאלה ואחרות. פעולות אלה יתבצעו לצד קיום ביקורת מתמדת, הן מצד היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבניה והן המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה, ותוך יישום תיקוני החקיקה העתידיים בחוק התכנון והבניה שנועדו לשדרג את היכולות של הוועדות המקומיות ושל האכיפה המדינתית כאחד בהתמודדותן עם עבירות הבניה. קביעת מדיניות אכיפה פרטנית תייצר את המסגרת הנכונה, אשר תיקח בחשבון את מכלול השיקולים ואת המצב התכנוני העדכני הרלבנטי לכל מרחב תכנון. מהלך זה מקודם כעת ביישובים שונים במגזר הערבי ובמגזר הדרוזי, ואנו סבורים כי זו הדרך הנכונה לשינוי המציאות התכנונית והאכיפתית שיש הכרח בהובלתן.

7. סיכומם של דברים על אף מורכבות הנושא, עלינו למצוא את האיזון הנכון בין ההכרח לשמור על שלטון החוק ובין הצורך לקדם תכנון מודרני. לטעמנו, איזון זה יימצא על דרך קביעת מדיניות אכיפה פרטנית לכל מרחב תכנון מקומי ולכל ועדה מקומית ולא על דרך אמירות כלליות וחלקיות. בהמשך לכך אבקש להוסיף, כי לא אוכל להתעלם מן התחושה, שלראשונה מזה שנים רבות, קיימת התגייסות משמעותית מצד מנהיגי הציבור הערבי המבקשים להביא לפתרון נכון, תוך שותפות אקטיבית עם גורמי הממשלה השונים לצורך כך.

עלינו לשלב כוחות ולבסס מצב בו התכנון והאכיפה מתקיימים זה לצד זה, ומובילים יחדיו לשינוי המציאות לטובה לרווחת הציבור במדינת ישראל ובציבור הערבי בפרט.

העתק: היועץ המשפטי לממשלה

בת אור כהנוביץ', מנהלת המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין
כרמית יוליס, ראש אשכול, נדל"ן, יעוץ וחקיקה אזרחי
דוד פרוינד, יעוץ וחקיקה אזרחי
אבי כהן, מנהל היחידה הארצית לאכיפה, משרד האוצר
שירי ברנד, מ"מ מנהלת מינהל התכנון

תגובות

14. סלמאן לפני 7 שנים
אין מקום לטיבי בקרבנו
13. דלאויי לפני 7 שנים
טיבי לא אוהב דרוזים
12. דרוזי ערבי גאה לפני 7 שנים
תודה
11. דליה לפני 7 שנים
אחמד איש מקצוע ויקר ללבנו
10. בחור לפני 7 שנים
דברי טיבי נכונים לא של אכרם
9. موحد كرملي -عسفيا לפני 7 שנים
اشارة حق
8. דלוואני לפני 7 שנים
תלוי ביועצים
7. דלית אל כרמל לפני 7 שנים
חבר כנסת
6. רביע חסון לפני 7 שנים
טיבי
5. אחמד לפני 7 שנים
כל הכבוד לח"כ טיבי
4. محلل سياسي לפני 7 שנים
تذكر يا أحمد
3. דורזי לפני 7 שנים
שילמדו הדרוזים
2. בלי בקלאאוה לפני 7 שנים
באוצץ ולא בחנפנות
1. עלי לפני 7 שנים
ההבדל בין אחמד טיבי ואקרם חסון

מומלצים