הסיפור על קרייג ריצ'ארד מורלו שבמותו הציל את מוחמד בדארנה

מבצע בלשי לאיתור משפחתו של אמריקאי שנפצע אנושות הסתיים בתרומת איברים, במשך יומיים חיפשה אחות רמב"ם את משפחתו של מטופל בזמן שהצוות הרפואי נלחם על חייו.סרטון

15.02.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הסיפור על קרייג ריצ'ארד מורלו שבמותו הציל את מוחמד בדארנה

כשהם אותרו בארה"ב, כבר היה מאוחר מידי. הטרגדיה של אותה המשפחה, הובילה לתרומת איברים שהושתלו בארבעה ישראלים.

לפני כשבועיים הובא קרייג ריצ'ארד מורלו, אזרח אמריקאי בן 59 המתגורר בישראל, אל רמב"ם, כשהוא סובל מפגיעת ראש קשה. מורלו נמצא באחד מרחובות חיפה לאחר שככל הנראה נפל ונחבט בראשו.

בתום הטיפול הראשוני בחדר ההלם הוא הועבר לחדר הניתוח ומשם להמשך טיפול במחלקת טיפול נמרץ בביה"ח, שם עקב הצוות הרפואי בדאגה אחר מצבו. במקביל, ניסה הצוות לאתר את קרובי משפחתו של מורלו, אך ללא הצלחה.

בשעות שחלפו מאז הגעתו של מורלו לבית החולים, מצבו הלך והדרדר, העובדה שהאיש שוכב במחלקת טיפול נמרץ, ללא קרובי משפחה או מכרים, הובילה את שרית חונן, מתאמת מטעם הנהלת הסיעוד ברמב"ם להגביר את המאמצים בחיפוש אחר משפחתו.

מבדיקה בחפציו גילתה חונן כי האיש אזרח אמריקאי המתגורר בחיפה, בירור שעשתה מול נתוני משרד הפנים העלה כי למורלו יש בת בשם ג'ניפר שהיתה לאחרונה בארץ בשנת 2005 וכתובתה לא ידועה.

בחיפוש בין אנשי הקשר בפלאפון שלו, מצאה חונן פרטי התקשרות של בעל הדירה בה חי מורלו, ואת מספרו של חבר לעבודה, אך גם השיחה איתם העלתה חרס בניסיון לאתר קרובי משפחה.

חונן לא אמרה נואש, היא ניסתה לאתר באמצעות הפייסבוק את ג'ניפר, כשהיא שולחת הודעות פרטיות לנשים העונות לשם בתו של מורלו, אך גם זה לא הועיל.

שוטר ביה"ח נרתם אף הוא למשימה, אך החיפוש הופסק בשל הצורך בצו בית משפט שהיה לוקח זמן רב מדי. לבסוף פנתה חונן אל גורמים משגרירות ארה"ב בישראל, אשר נעתרו לבקשתה ומצאו קשר אל משפחת מורלו אחותה של רעייתו לשעבר המתגוררת עם משפחתה בישראל.

האחות נאותה לתווך בין חונן למשפחה באמצעות שיחת וידאו, וכך נוצר קשר עם ג'ניפר ואמה ליזט המתגוררות בפלורידה, ארה"ב. הקרובות היחידות של הגבר מחוסר ההכרה ששכב באותה העת ברמב"ם. הבשורה הטובה אודות מציאת המשפחה הייתה מהולה בחדשות מצערות.

במשך יומיים נלחם הצוות הרפואי ברמב"ם על חייו של מורלו, אך בסופו של דבר, זמן קצר לאחר שנמצאה משפחתו, נקבע לו מוות מוחי.

בפעם הבאה שחונן שוחחה עם המשפחה היא נאלצה לבשר לג'ניפר על מות אביה, אותו לא ראתה תקופה ארוכה. מארה"ב הרחוקה, ג'ניפר העבירה את הסכמתה לצוות בית החולים שבחיפה ישראל, לתרום את איבריו של אביה המנוח.

 קרייג ריצ'ארד מורלו במוחמד בדארנה

בכך הצילה משפחת מורלו שני חולים ישראלים אשר זכו לכליות חדשות, אחת הושתלה ברמב"ם והשנייה בבילינסון.

בנוסף, הושתלו שתי הקרניות בשני חולים אחרים, אף הם ברמב"ם וכן מסתם לב ועור, אשר נשלחו לבנק מסתמים ובנק העור בבילינסון.

"קרייג ממשיך לחיות": השיחה המרגשת בין מקבל הכליה לרעייתו לשעבר של התורם כאמור, אחת מכליותיו של מורלו הושתלה ברמב"ם, במוחמד בדארנה, בן 36 המתגורר בסכנין וסובל מכשל כלייתי מאז ילדותו.

בארבע וחצי שנים האחרונות הוא נאלץ מוחמד בדארנה לעבור טיפולי דיאליזה שלוש פעמים בשבוע. לפני כשבוע וחצי הגיע לטיפול דיאליזה שגרתי, אז קיבל את הבשורה המשמחת על הכליה שהוא אמור לקבל עוד באותו היום.

בעודו מאושפז ביחידת המושתלים ברמב"ם, קיים במוחמד בדארנה לפני כמה ימים שיחת ווידאו עם ליזט, אמה של ג'ניפר מורלו החיה בארה"ב, והודה לה ולבתה בהתרגשות על המתנה שקיבל מתנת החיים.

"אני מאוד מתרגש מהמעמד", אמר בדארנה בשיחה, "אני לא יודע איך להודות לכן. תודה רבה מכל הלב". בצד השני של השיחה, ליזט מורלו לא נותרה אדישה למעמד ובדמעות נרגשות סיפרה לבדארנה עד כמה היה מיוחד הגבר שלו הייתה נשואה 12 שנה: "הוא אהב לנגן ולשיר, הוא היה אדם טוב ומצחיק. חכם ושנון, הוא ידע הכל על הכל. לא הייתה בו עצם רעה אחת. הוא אהב את כולם וקיבל את כולם. הוא היה נפש חופשית והוא מת במקום שאהב - ישראל", היא סיפרה והוסיפה, "אני שמחה שאתה מקבל הזדמנות נוספת בזכותו. אני שמחה שקרייג ממשיך לחיות בעוד אנשים".

רמב"ם הוא אחד מחמשה מרכזים רפואיים המבצעים השתלות כליה במבוגרים ואחד משניים המבצעים את ההליך בילדים, כאשר בביה"ח החולים בוצעו בהצלחה מאות השתלות. בהיותו מרכז ההשתלות היחיד בצפון המדינה, רמב"ם נותן מענה לכל חולי מחלות הכליה המתגוררים באזור וזקוקים להשתלה.

כיום תוכנית ההשתלות ברמב"ם זוקפת לזכותה ניתוחים מוצלחים רבים ומגוונים חלקם מורכבים וביניהם השתלות מן המת, השתלות מן החי, השתלות צולבות, השתלות כפולות של כליות גבוליות, השתלות כליה בילדים ועוד. רמב"ם היה בית החולים הראשון בארץ בו נתרמו בהצלחה כליות לאחר מוות לבבי.

צילום: עופר גולן, דוברות רמב"ם.

השיחה הראשונה שבין מקבל הכליה ברמב"ם למשפחת התורם צילום עופר גולן, דוברות רמב"ם.

 

 {YouTubeVideo id=xZOr6JwKT50}

תגובות

מומלצים