פתרון תעלומת מותם של שלושה פעוטות לפני 15 שנה

זה נשמע כמו סיפור בלשי מהסוג שרואים בסדרות משטרה, איך מחקר גנטי קשור לתעלומת מותם של שלושה פעוטות לפני 15 שנה.

16.01.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
פתרון תעלומת מותם של שלושה פעוטות לפני 15 שנה

 מחקר גנטי הוביל לגילוי מחלה חדשה וקטלנית בפעוטות ולפתרון תעלומת מותם של שלושה אחים. כעת עוקב הצוות מרמב"ם אחר מצבה של פעוטה נוספת, היחידה שעדיין שורדת עם המחלה הזו, ומנסה לגייס חולים נוספים לטובת מחקר עתידי

הכל התחיל עם הגעתה של ל', פעוטה כבת שנתיים מאזור הצפון, למכון הגנטי ברמב"ם. ל' נולדה עם בעיה גנטית הגורמת לה לפגיעה נוירולוגית והתפתחותית קשה, ומאז שנולדה עקב צוות המכון הגנטי אחר מצבה, במטרה לנסות ולזהות את מחלתה. בבדיקות חוזרות ונשנות שערך הצוות, לא נמצאה התאמה לשום מחלה המוכרת לרפואה, והחיפוש נמשך.

בעזרת בדיקות חדשניות נפתרה התעלומה: חוקרי רמב"ם הצליחו לאבחן את המטופלת הראשונה בעולם, שנולדה עם מחלה חדשה כתוצאה מחוסר תפקוד של גן החיוני לפעילות מערכת העצבים. באופן מדהים, הגילוי החדש הוביל לפתרון תעלומת מותם של שלושה פעוטות שהיו אף הם במעקב ברמב"ם כבר לפני 15 שנה, כולם בני משפחה אחת. הגילוי פורסם לאחרונה במגזין הרפואי היוקרתי, ה- The American Journal of Human Genetics (AJHG).

המעקב אחר הפעוטה החל כשהייתה בת 40 יום. כבר אז היא סבלה מסימפטומים רבים, ביניהם חולשת שרירים, קושי נשימתי, חוסר בפיקת הברך ופרכוסים. בדיקות שונות שערך הצוות הרפואי, במטרה לאתר מוטציה גנטית מוכרת, המסבירה את כל הסימפטומים, העלו תוצאות שליליות.

מספר מאפיינים הזכירו מחלה קיימת הנקראת  Glycine encephalopathy. במחלה זו רמות חומצת האמינו גליצין הינן גבוהות בדם ובנוזל השדרה וגורמות לדיכוי יתר של מערכת העצבים ואילו אצל ל' נמצא כי רק הרמה בנוזל השדרה הייתה מוגברת במעט, מה שהעיד על כך שלא מדובר באותה המחלה.

בירור שבצעו חוקרי רמב"ם העלה כי סימפטומים דומים נצפו במשפחה שהייתה במעקב המכון הגנטי ברמב"ם, במהלך שנות ה-90 המאוחרות, תחת פיקוחה של פרופ' חנה מנדל, מנהלת המכון דאז. שלושת ילדי המשפחה נולדו כולם חולים, ונפטרו בגילאים צעירים מאוד כשהיו בני יומיים, 18 יום ושבעה חודשים. מדובר במחלה ייחודית שלא תוארה בספרות הרפואית בבני אדם.

לפיכך החליטו חוקרי רמב"ם לבצע בדיקה גנומית מתקדמת שהובילה לגילוי הגן הגורם למחלה, בדיקה שלא ניתן היה לבצע לפני 15 שנה, כאשר שלושת האחים היו במעקב בית החולים. הבדיקה מצאה גן שעד כה לא היה ידוע כגורם למחלה בבני אדם, אך קיימים תיאורים של מחקר בגן הפגום בעכברים ובדגי זברה. מושאי המחקר נולדו עם ביטויים דומים ומתו זמן קצר לאחר מכן.

בשלב זה החוקרים מהמכון הגנטי ברמב"ם יצרו קשר עם אחד מחוקרי העכברים שפועל בגרמניה וביקשו לבדוק האם רמות הגליצין בעכברים שבמעבדתו דומות למקרה הקלאסי של המחלה המוכרת, או למקרים המתוארים בשתי המשפחות שטופלו ברמב"ם.

החוקר, שנרתם למשימה, ביצע את הבירור בשלוש קבוצות: עכברים בריאים, עכברים עם מוטציה בגן ועכברים שקיבלו תרופה שחוסמת את פעילות החלבון. "כל העכברים הראו רמות תקינות של גליצין בדם והעכברים החולים הראו רמות מעט מוגברות בנוזל השדרה בהשוואה לבריאים", מסבירה אלינה קורולפ, סטודנטית לדוקטורט בטכניון בשיתוף עם המכון הגנטי ברמב"ם, "כך למעשה הוכחנו את עצם קיומה של מחלה חדשה, אשר אובחנה לראשונה בבני אדם בל' הקטנה. בימים אלה הוריה של ל' מנסים להביא ילד נוסף לעולם, בתהליך של הפריית מבחנה ואבחון גנטי טרום השרשה, במסגרת המכון הגנטי ברמב"ם".

לדבריה של פרופ' משנה קליני חגית בריס-פלדמן, מנהלת המכון הגנטי ברמב"ם ומי שהובילה את המחקר, מה שנראה כמו סוף הסיפור הוא בעצם רק ההתחלה: "הגילוי אכן מרגש, אך יש לנו עוד הרבה מה להבין באשר למחלה הזו", היא אומרת ומוסיפה, "כרגע אנחנו ממשיכים לעקוב אחרי המטופלת הקטנה שלנו, היחידה שעדיין שורדת עם המחלה הזו, ומנסים לגייס מטופלים נוספים מהארץ ומהעולם, כדי ללמוד עוד על הגן ועל המחלה החדשים". 

חגית בריס פלדמן

בתמונה: ד"ר חגית בריס-פלדמן, מנהלת המכון הגנטי ברמב"ם, צילום: מיקי קורן.

תגובות

מומלצים