המדינה אישרה סיוע לרשויות המקומיות להפחתת מפגעי הלישמניה

שושנת יריחו מחלה שפוגעת בצורה קשה מאוד בילדים ובמבוגרים, ולאחרונה מתפשטת ביישובים רבים בישראל כאשר הטיפול בה קשה, כאוב וממושך.

27.09.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
המדינה אישרה סיוע לרשויות המקומיות להפחתת מפגעי הלישמניה

ממשלת ישראל אישרה היום פה אחד תוכנית סיוע לרשויות המקומיות להפחתת מפגעי הלישמניה (שושנת יריחו) בהיקף של 40 מיליון שקל
 
ח"כ זאב אלקין, השר להגנת הסביבה: "המטרה שלנו היא להביא עזרה לתושבים ולצמצם את מספר החולים במחלה הנוראית הזו. אנחנו מדברים על טיפול מיידי וצמצמום המחלה שפוגעת קשה מאוד במבוגרים ובילדים. אנחנו מביאים היום בשורה מיידית של תקציב לאותן רשויות שיש בהן תחלואה משמעותית, בגובה חסר תקדים של 40 מיליון שקל. אני מודה לשר האוצר ולאנשי משרדו על סיועם  בגיבוש תקציב הולם למטרה זו. זהו אחד הנושאים הראשונים שבהם החלטתי לטפל בעת כניסתי לתפקיד, לאור דחיפותו וחשיבותו, ואמשיך לפעול מהר גם לביצועה של החלטה זו".

ישראל דנציגר, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה: "העברת החלטת הממשלה היא פעולה חשובה נוספת של המשרד להגנת הסביבה, במסגרת המטרות העיקריות שלו: מניעה והפחתת זיהומים וסיכונים, הצלת חיים ושיפור בריאות התושבים".

ממשלת ישראל אישרה היום פה אחד את תוכניתו של השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין, לעבודות תשתית להפחתת מפגעי לישמניה (שושנת יריחו). מדובר על מחלה שפוגעת בצורה קשה מאוד בילדים ובמבוגרים, ולאחרונה מתפשטת ביישובים רבים בישראל - כאשר הטיפול בה קשה, כאוב וממושך.

המחלה מועברת לבני אדם על-ידי עקיצת זבובי חול, ששפני הסלע משמשים את בית הגידול לזבובי החול. כדי למנוע את התפשטות המחלה יש לטפל תשתיתית בהרס בתי הגידול ולמנוע את הגעת שפני הסלע ליישובים באמצעות פירוק מסלעות, איטום חורים וגידור לפי הצורך פעולות בעלות היקף תקציבי נכבד. ישנה דחיפות להתערבות לאור התפרצות המחלה במספר מוקדים רב, כדי לצמצם במהירות את התופעה.

התוכנית שאושרה כוללת סיוע תקציבי לרשויות המקומיות בהיקף כולל של 40 מיליון שקל לשלוש שנים, לצורך ביצוע פעולות לשם צמצום ומניעה של תחלואה והגנה על בריאות הציבור. החלטת ממשלה זו מגדילה באופן משמעותי את הסיוע שניתן עד כה לרשויות לטיפול בבעיה.

התחלואה כיום מתפשטת ליישובים ולאזורים נוספים בארץ, וקיים חשש כי היא תמשיך להתפשט. על כן, חיוני להמשיך בפעולות ההתערבות הניסיוניות ולהרחיב את היקפן, במטרה לבסס את הידע בדבר דרכי ההתמודדות בשאיפה למנוע ולצמצם את ההתפשטות התחלואה.

החלטת הממשלה כוללת בין השאר:סיוע תקציבי עבור הכנה וביצוע של תכנית ניסיונית לטיפול ולצמצום מפגעי לישמניה טרופיקה כבר ב-2016, בהיקף של 25 מיליון שקל.

המשך סיוע כספי לרשויות לביצוע פעולות מניעה והפחתת המפגע בשנים 2017-2018 בסכום נוסף של 15 מיליון שקל.

הפעולות ילוו בביצוע מעקבים ובקרה לבחינת יעילותן וכן ניטור אחר תוצאותיהן.

בשנים האחרונות ניכרת עלייה בתחלואה בלישמניה והתפשטות המחלה ליישובים חדשים. תופעה זו אינה ייחודית לישראל, ונצפית במקומות רבים בעולם. שינויים במערכות אקולוגיות כתוצאה מפיתוח, שינויים דמוגרפיים ושינויים בשימושי הקרקע - גרמו ליצירת תנאי מחיה עדיפים ובתי גידול מלאכותיים רבים לזבובי חול כמעביר המחלה ולשפני הסלע המשמשים כחיות המאגר לטפיל הלישמניה.

הרחבת ישובים קיימים והקמת ישובים חדשים, מביאות להקטנת המרחק בין הישובים, ומאיצים ככל הנראה את קצב התפשטות המפגעים גם למקומות חדשים.

סכום חסר תקדים זה שיועבר כעת לרשויות נועד לצמצום התופעה ולמניעת נדבקים חדשים. המשרד להגנת הסביבה רואה זאת כחובתו להגיב על איומים סביבתיים לציבור בזמן הקצר ביותר שניתן, ולדאוג למעט עד כמה שאפשר את הפגיעה בתושבים.

שושנת יריחו

 
בתמונה: זבוב חול ניזון מטיפת סוכר (צילום: אורן בר, המשרד להגנת הסביבה)

תגובות

מומלצים