אושר פיקוח ואכיפה בכלל מרחבי התכנון בארץ

הממשלה אישרה היום את החוק להגברת וחיזוק האכיפה בתחום התכנון והבנייה נתניהו:"הממשלה שלנו משקיעה הרבה מאוד משאבים בפיתוח המגזר הערבי פיתוח כלכלי, חינוך, תחבורה, פתרונות דיור".

24.07.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
אושר פיקוח ואכיפה בכלל מרחבי התכנון בארץ

עם אישור הגברת הפיקוח על הבניה במיוחד בכפרים הדרוזים הדבר יראה אחרת ובצורה בה נכסים רבים ימכרו לזרים ולבנקים כי במקום שמעולם לא תכננו בו לא ניתן להסדיר אותו בקליק, העניין דורש זמן.

אם המדינה הייתה באמת רוצה לפתור את בעיית התכנון בכפר הדרוזי הייתה אוכפת את החוק בזמן שיישרו את הקרקע ולא אחרי שבנו וכבר מתגוררים בבית.

דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה: "לצד כל אלה אנחנו פועלים לייצר מציאות של מדינה אחת עם חוק אחד, חוק וסדר לכולם, ללא יוצאים מן הכלל, וזה מה שראוי שיהיה והגיע הזמן שיהיה במדינת ישראל".

נתניהו:"הממשלה דנה בטיוטת חוק התכנון והבנייה (אכיפה) (תיקון מס'), התשע"ו-2016, והחליטה כדלקמן:
בהמשך להחלטת הממשלה מס' 1559 מיום 19 ביוני 2016 שעניינה חיזוק אכיפת דיני תכנון ובנייה שבה נקבע, בין היתר, כי שר האוצר ושרת המשפטים יפיצו תזכיר חוק לשם חיזוק אכיפת דיני התכנון והבנייה ויישום ההחלטה, לפעול כמפורט להלן:

1. לאשר עקרונית את טיוטת חוק התכנון והבנייה (תיקון מס'...), התשע"ו – 2016 (להלן – הצעת החוק).
2. להסמיך את ועדת השרים לענייני חקיקה לאשר, על דעת הממשלה, את נוסחה הסופי של הצעת החוק שתוגש לכנסת.
3. בהתאם לסעיף 81(ג) לתקנון הכנסת, לבקש מוועדת הכנסת להקדים את הדיון בהצעת החוק בקריאה ראשונה.
4. בהתאם לסעיף 88(ב) לתקנון הכנסת, לבקש מוועדת הכנסת להתיר את הקריאה השנייה בהצעת החוק ביום הנחתה על שולחן הכנסת.
5. להטיל על משרדי המשפטים, האוצר והפנים לבחון במהלך הליכי החקיקה דרכים למימון ביצוע סקרי חריגות בנייה. ככל שלא תושג הסכמה, הנושא יחזור לוועדת השרים לענייני חקיקה".

עוספיה

רקע כללי לטיוטת החוק: ביום 19 ביוני 2016 התקבלה החלטת ממשלה מספר 1559 בנושא חיזוק אכיפת דיני תכנון ובניה (להלן החלטת הממשלה). בהחלטת הממשלה נקבע, בין היתר, כי שר האוצר ושרת המשפטים יפיצו עד ליום 30 ביוני 2016 תזכיר חוק לשם חיזוק אכיפת דיני התכנון והבנייה ויישום החלטת הממשלה שבה אומצו המלצות דו"ח הצוות להתמודדות עם תופעת הבנייה הבלתי חוקית להלן דו"ח קמיניץ.

ביום 30 ביוני 2016 הופץ תזכיר החוק כאמור כעת, בחלוף המועד להגשת הערות לתזכיר ולאחר שהוטמעו ההערות שהתקבלו ביחס לתזכיר, מוצע בהצעת ההחלטה לאשר עקרונית את טיוטת החוק.

לטובת קידום מהיר ויעיל של הלכי החקיקה של טיוטת החוק, מוצע להסמיך את ועדת השרים לענייני חקיקה לאשר את טיוטת החוק על דעת הממשלה וכן לפנות לוועדת הכנסת בהתאם לסעיפים 81(ג) ו – 81(ב) לתקנון הכנסת, בבקשה להקדמת הדיון בהצעת החוק בקריאה ראשונה ובקריאה שניה.

הצעת החוק מבקשת, בין היתר, להבהיר ולעגן בחוק התכנון והבנייה,התשכ"ה-1965, את סמכויות היחידה הארצית לאכיפת דיני תכנון ובניה והפקחים מטעמה לבצע פיקוח ואכיפה בכלל מרחבי התכנון בארץ, להעניק לה סמכות בקרה על עבודת האכיפה של הועדות המקומיות, ובמקרים מסוימים אף סמכות להיכנס בנעלי ועדות מקומיות שאינן מבצעות אכיפה אפקטיבית.

כמו כן, בהתאם להחלטת הממשלה ועל על מנת לחזק את האכיפה המקומית מוצע כי רשות מקומית שהיא חלק מוועדה מרחבית ומסוגלת לנהל מערכת אכיפה יעילה, תוכל לקבל, לבקשתה ובכפוף לבחינה מקצועית של יכולותיה, את סמכויות האכיפה של הוועדה המרחבית על מנת לבצע אכיפה יעילה בתחומה.

נדבך מרכזי נוסף בהצעת החוק הוא עדכון ההוראות העונשיות והגברת הסנקציות שניתן להטיל על עבריינים בתחום התכנון והבנייה, בעיקר בדרך של החמרת הענישה הכלכלית כנגדם, וזאת מכיוון שמניע מרכזי בביצוע עבירות בנייה הוא הרווח הכלכלי הגדול שניתן להפיק מהם.

לשם כך, מוצע גם לבצע תיקון עקיף לחוק העבירות המנהליות, התשמ"ו-1985 ולקבוע כי עבירות לפי חוק התכנון והבניה יוכלו להיקבע כעבירות מנהליות.

תיקון כאמור יאפשר הטלת קנסות גבוהים על מבצעי עבירות תכנון ובניה על ידי תובעים שיוסמכו לכך וללא הידרשות למסלול של הליך פלילי.

בנוסף, מבקשת ההצעה לעדכן ולייעל את הכלים המאפשרים סילוק הבנייה הבלתי חוקית והפסקת השימושים האסורים, הן בדרך של טיוב הליך הוצאת צווים מנהליים ושיפוטיים, הן בדרך של הענקת סמכויות לרשויות האכיפה לבצע צווים בעצמן והן בדרך של צמצום האפשרות להותיר על כנה בנייה בלתי חוקית ושימושים אסורים למשך פרקי זמן ארוכים.

טיוטת החוק כוללת בתוכה גם תיקונים עקיפים  לחוק סדרי הדין האזרחי(המדינה כבעל דין),התשי"ח-1958 אשר יאפשרו ביצוע של פסקי דין לטובת המדינה לעניין פינוי וסילוק יד ממקרקעי ציבור בדרך מהירה ויעילה יותר כקבוע בחוק מקרקעי ציבור,התשמ"א-1981

כמו כן, מוצע לתקן את חוק ההוצאה לפועל,התשכ"ז-1967, בין היתר, כך שהודעת האזהרה לחייב תכלול גם את הודעת הפינוי וסילוק יד ממקרקעי ישראל. תיקון כאמור, יאפשר לקצר את לוחות הזמנים לביצוע הפינוי בפועל.

לתזכיר חוק התכנון והבניה החוק שאישרה הממשלה, הקליקו

תגובות

מומלצים