איך מתקנים קצר חשמלי בלב

למוחמד מלאו לא מזמן18 שנים ולמרות גילו הצעיר, בחודשים האחרונים הוא התקשה מאד לעשות אפילו פעילות פשוטה, "הרגשתי פעימות לב מואצות, כאילו שאני עומד להתעלף, לא יכולתי לעשות שום פעילות גופנית אפילו לעלות מדרגות היה קשה".

06.02.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
איך מתקנים קצר חשמלי בלב

במערך הקרדיו ווסקולארי של המרכז הרפואי פדה פוריה, ביצעו פעולה מורכבת של אבלציה בטמפ' של מינוס 80 מעלות, כדי לפתור בעיית הפרעת קצב של צעיר בן 18 .

מוחמד מבועינה נוגידאת הגיע למרכז הרפואי פדה-פוריה וכשנבדק ע"י ד"ר הלל שטיינר, מנהל היחידה לאלקטרופיזיולוגיה, במערך הקרדיו ווסקולארי, התברר שהוא סובל מקצר חשמלי בלב, "כנראה שהוא נולד עם מעבר נוסף, כלומר, מסלול חשמלי נוסף בין עליות הלב והחדרים אשר גורם למעגל אינסופי. כתוצאה מהתקלה הזו, הוא היה מגיע לדופק מאד גבוה עד 215 לדקה . מדובר במצב שיכול להיות ממש מסוכן " .

בבדיקה ראשונה נמצא בליבו של מוחמד מסלול נוסף הממוקם קרוב מאד לחלקים קריטיים בלב. מסביר ד"ר שטיינר,"הבנו שבטיפול בצריבה בדרכים המקובלות היינו עלולים לפגוע גם בהם ולגרום לכך שיצטרך קוצב. לכן, החלטנו לבצעפעולה מיוחדת של טיפול בקור."

ד"ר שטיינר וד"ר משה סויסה מנהל היחידה להפרעות קצב, בבי"ח קפלן, ביצע את הפעולה הלא שגרתית. הם הכניסו קטטר מיוחד שהוקפא למינוס 30 מעלות. "לאחר הכנסת הקטטר יש לנו בדיוק דקה , לפני נקודת האל -חזור כדי לבדוק אם זה עוזר ולא פוגע בלב עצמו. זו פעולה מאד מאתגרת, מאחר ואנחנו רוצים שהצעיר יחזור לאורח חיים שגרתי ולא להגיע למצב שנאלץ להתקין לו קוצב" .

אחרי מיפוי דקדקני, נמצאה הנקודה המתאימה ואז עברו הרופאים לשלב השני: הקפאה בתוצאה שלא ניתן לבטל. "בדקות האלה עקבנו במתח רב כדי לראות שהחשמל ממשיך לזרום בלב. לשמחתנו ראינו אחרי 4 דקות שהצלחנו! כלומר, הפרוצדורה הצליחה ומוחמד הצליח להעלות את הדופק כמו אדם בריא בגילו וללא הפרעת קצב".

יום לאחר ביצוע הפרוצדורה המוצלחת, מוחמד חש בטוב ושוחרר לביתו. "אני מעריך שתוך ימים ספורים הוא יוכל לחזור לפעילות רגילה של צעיר בגילו, ללא שום מגבלה וללא צורך בתרופות, הוא יוכל לחזור לעבודה שלו שהיא עבודה פיזית- כפועל בניין, ללא שום חשש" סיכם ד"ר שטיינר. 

ספר טלפוניםזימון תוריםסיור וירטואלי באגף מיילדותמדריך למטופלתרומה למרכז הרפואי

תגובות

מומלצים