ספורט ומגדר בחברה הישראלית

כיצד משתלבות נשים בענף הספורט בישראל, כיצד מתפתחות זהויות מגדריות בספורט וכיצד מיוצגות ספורטאיות בתקשורת? "ספורט ומגדר בחברה הישראלית" בא לשפוך אור על תופעה מרתקת זו.

02.02.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ספורט ומגדר בחברה הישראלית

גם היום, במאה ה-21, המחשבה על ספורט נשים או צפייה בכדורגל נשים נתפסת כשונה ואף כחריגה בנוף הספורט. הספורט הוא ללא ספק אחת מתופעות התרבותיות הרחבות ביותר אשר מלכדות זהויות מקומיות, אתניות ולאומיות ולמרות זאת, הוא ממשיך להעניק עמדה מועדפת לגברים ומסרב לקבל נשים כחלק טבעי משורותיו וממוסדותיו.

"ספורט ומגדר בחברה הישראלית" הינו ספר חדש בהוצאת המרכז הבינתחומי הרצליה שנערך על ידי ד"ר יאיר גלילי מהמרכז הבינתחומי הרצליה, ד"ר משה לוי וד"ר אילן תמיר מאוניברסיטת אריאל. הספר עוסק בהיבטים מגדריים שונים בפעילות הספורטיבית בישראל ובמדיניות שמטרתה לעודד פעילות מסוג זה.

"מדובר בספר ראשון מסוגו שמתעסק בנושאים הללו", מסביר ד"ר תמיר, מעורכי הספר וחוקר תקשורת, ספורט ומגדר. "כיום יש מספר הולך וגדל של מחקרים הבוחנים את הקשר בין ספורט למגדר ברחבי העולם, אבל בנוגע לספורט בישראל זה כמעט ולא קיים".

הספורט נחשב לגורם משמעותי ביותר בעיצוב זהויות מגדריות ובהבנייתן. וככזה הוא למעשה מחיה את האידיאולוגיה הפטריארכלית מכיוון שהוא מעניק עדיפות לגורם הפיזי שעומד בבסיס הספורט התחרותי וממילא, מעניק יתרון טבעי לגברים. ביטוי להתייחסות לנשים כמשניות בענף הספורט ניתן למצוא גם ביחס מזלזל מהצד המוסדי, תקצוב דל ובתגמולים משניים המוענקים לנשים בספורט.

הספר עוסק, בארבעת שעריו, בסוגיות שונות שעולות מהקשר בין ספורט ומגדר כגון: ספורט נשים בישראל, נשים אוהדות כדורגל, ערעור גבולות מגדריים במכון הכושר, שחקנים גאים במשחקים גאים, סיקור ספורט נשים בתקשורת, גבריות יהודית בתקשורת הספורט ותפיסת החינוך הגופני בקרב תלמידות מוסלמיות.

התמונה להמחשה בלבד.

תגובות

מומלצים