בבית ג'אן ראש מועצה אפס מעשים

מדו"ח מבקר המדינה על השלטון המקומי עולים הרבה ליקויים,מביאים לכם חלק ממסקנות הדו"ח של הישוב בית ג'אן,שמצביע על ליקויים חמורים בפעילות המועצה ובניהולה בכל הנושאים שנבדקו ובדגש על פעולות מהנדס המועצה.

26.11.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
בבית ג'אן ראש מועצה אפס מעשים

מביאים טיפה ממה שפורסם בדו"ח מבקר המדינה על השלטון המקומי לשנת 2015, המבקר בדק את התנהלות הישוב בית ג'אן, ושלא לדבר על שאר הישובים שנכללו בדו"ח הביקורת ואלה שלא נכללו בבדיקה.

בית ג'ן הוא יישוב דרוזי הנמצא על רכס הר מירון בגליל העליון והוכרז כמועצה מקומית בשנת 1964 (להלן - המועצה). לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מנתה אוכלוסיית בית ג'ן בשנת 2013 יותר מ-11,000 תושבים (כ-2,800 בתי אב), והיא מדורגת באשכול השני מתוך עשרה אשכולות בדירוג החברתי-כלכלי . שטח השיפוט של המועצה משתרע על כ-5,000 דונם. ראש המועצה מר ביאן קבלאן מכהן בתפקידו משנת 2008 (להלן - ראש המועצה). מאז שנת 2002 מתנהלת המועצה בליווי חשב מלווה, ובשנת 2009 חתמה על הסכם לתכנית הבראה. מהנדס המועצה הוא מר נדים מרעי והוא מכהן בתפקידו במשך כעשרים שנה (להלן - מהנדס המועצה).

פעולות הביקורת

החל בשלהי שנת 2014 בדק משרד מבקר המדינה את תחומי הכספים, הארנונה, רישוי העסקים, ההנדסה והתשתיות במועצה, כמו כן נבדק הליך של רכישת מבנה למרכז הורים וילדים. בדיקות השלמה נעשו במשרד הפנים, במשרד המשפטים, במשרד הרווחה והשירותים החברתיים, במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, בחברה הממשלתית לתיירות ובוועדה המקומית-מרחבית לתכנון ובנייה מעלה נפתלי , אשר במרחב התכנון שלה נמצא היישוב בית ג'ן.

הליקויים העיקריים

ניהול כספי וארנונה ומתן הנחות שלא כדין

למועצה מונה חשב מלווה החל בשנת 2002 והיא נמצאה בתכנית הבראה בשנים 2010-2009 ובשנת 2013, אך היא בכל זאת אינה מצליחה להגיע לאיזון תקציבי מהכנסותיה שלא באמצעות מענקים.

המועצה חייבה בעלי נכסים בארנונה והעניקה הנחות בארנונה, שלא בהתאם להוראות החוק ותקנותיו וללא אישור החשב המלווה, ובכך פגעה בהכנסותיה העצמיות.

אי-ניצול מענקים לפיתוח היישוב

המועצה לא ניצלה במשך שנים כ-20 מתוך כ-60 מיליון ש"ח מההרשאות התקציביות שאישרו לה משרדי הממשלה וגורמי מימון, ודחתה במשך שנים את ביצועם של פרויקטים בתחומה לרווחת התושבים, כגון הקמת מועדוני נוער, פיתוח גינות שכונתיות, שיפוץ מבנה המתנ"ס. בכך נפגעו הן פיתוח היישוב והן האינטרס הציבורי.

מחלקת ההנדסה והתשתיות ביישוב

מחלקת ההנדסה לא קידמה ביצוע פרויקטים בתחום ההנדסה, הבנייה והתשתיות ולא השתמשה בכל הכספים הייעודיים שעמדו לרשותה. מחלקת ההנדסה התנהלה ללא תכנית עבודה שנתית ורב-שנתית עם מטרות, לוחות זמנים ויעדים מוגדרים, והיא ביצעה פרויקטים על פי החלטות נקודתיות.

המועצה אינה מתחזקת את הכבישים בתחומה בהתאם לתכנית עבודה סדורה שנקבעה מראש. במקום זאת היא מבצעת תיקוני שבר בכבישים, וזאת רק במקרים חמורים המלווים בתלונות התושבים.

תחנות ההסעה ביישוב אינן מקורות ואינן מתוחזקות, ולחלק מהכבישים ביישוב אין מדרכות לשימוש הולכי הרגל, והם נאלצים ללכת בכביש.

המועצה אינה מנהלת את נכסיה כנדרש; אינה יודעת כלל מהי מצבת הנכסים שלה ומהי מהות הזכות שעומדת לה בכל נכס; רק בינואר 2015 מונה רשם נכסים.

רכישת מבנה לא חוקי ממהנדס המועצה

המועצה פרסמה מכרז והתקשרה בהסכם לרכישת מבנה השייך למהנדס המועצה מר נדים מרעי בלי שקיבלה לידיה את כל ההיתרים והאישורים שנדרשו במכרז וחרף חריגות בנייה שקיימות במבנה.

במבנה המהנדס חריגות בנייה משמעותיות מתכנית המתאר המקומית החלה על המקום. מהנדס המועצה פעל במצב של ניגוד עניינים אישי בנוגע להליך רכישת המבנה על ידי המועצה.

מנהל מחוז חיפה והצפון של אגף שומת מקרקעין במשרד המשפטים וסגנו התרשלו במילוי תפקידם בבדיקת מבנה המהנדס: הם לא בדקו כנדרש את חוקיות המבנה, ולא ציינו במפורש כי למבנה אין אישור אכלוס, וכי קיימות בו חריגות בנייה.

ניגוד עניינים אישי של מהנדס המועצה

מהנדס המועצה, מר נדים מרעי, פעל בניגוד עניינים כשטיפל מתוקף תפקידו בבקשות להיתרי בנייה שהגישה רעייתו לוועדה המקומית, ואישר כי למועצה אין התנגדות לבקשות.

מהנדס המועצה הגיש לוועדה המקומית בקשות להיתרי בנייה עבורו ועבור תושבים בתחום המועצה וטיפל בהן, ובכך הוא פעל בניגוד עניינים.

המועצה והוועדה המקומית לא פעלו להפסקת ניגוד העניינים שבו נמצא מהנדס המועצה.

רישוי עסקים

מרבית העסקים בתחום המועצה, 90 מתוך 162 עסקים החייבים ברישוי, פועלים ללא רישיון עסק. בין עסקים אלה תחנות דלק ועסקים לחלוקת גז לבישול, העלולים להוות סכנה לציבור.

המועצה הנפיקה רישיונות עסק שלא כדין, בלי לקבל את מלוא האישורים המתחייבים מהגורמים המאשרים. התנהלות זו מהווה פגיעה חמורה בשלטון החוק, בסדרי המינהל התקין, בזכויותיו של הציבור ואף עלולה לסכן את שלום הציבור.

מחלקת תברואה ורישוי העסקים במועצה מתנהלת במשך מספר שנים ללא מנהל מחלקה. המחלקה לא ניהלה רישום שוטף, מלא ומדויק של העסקים הפועלים בתחומה ולא ניהלה תיקי רישוי עסקים לכל העסקים החייבים ברישוי.

המועצה לא קבעה תכנית עבודה לפיקוח על העסקים הפועלים ללא רישיון עסק בתחומה, וממילא לא קיימה פיקוח סדור ושיטתי על עסקים אלה.

המועצה פעלה ללא תובע עירוני במשך שנים, ורק בינואר 2014 הוסמך היועץ המשפטי של המועצה לשמש גם כתובע עירוני. במהלך השנים המועצה לא ביצעה אכיפה בתחום רישוי העסקים, ולא הגישה כתבי אישום נגד עסקים הפועלים ללא רישיון עסק בתחומה.

על אף הדיווחים שהעבירה המועצה למשרד הפנים מדי שנה על העסקים הפועלים בתחומה ללא רישיון עסק, משרד הפנים לא עקב אחר פעילות המועצה בתחום רישוי העסקים, ולא הורה למועצה לפעול בנחישות נגד עסקים הפועלים ללא רישיון עסק בתחומה.

ההמלצות העיקריות

נוכח מצבה הכספי של המועצה שאינו מאפשר לה איזון בין הכנסותיה העצמיות ובין הוצאותיה, על המועצה, בשיתוף השלטון המרכזי, לפעול ליצירת מקורות הכנסה נוספים לרשות. על המועצה לגבות ארנונה בהתאם להוראות הדין ולהעניק הנחות רק לזכאים על פי דין. על החשב המלווה לבחון את הטלת הארנונה ומתן ההנחות ולהבטיח שהם בהתאם לדין.

על המועצה לפעול לניצול ההרשאות התקציביות העומדות לרשותה, לפיתוח היישוב וקידומו ולרווחת תושביו.

על המועצה לתחזק את הכבישים ואת תחנות ההסעה שבתחומה לרווחת תושביה, בהתאם לתכנית עבודה סדורה. על המועצה להעניק שמות לרחובות, וראוי כי תעשה כן בהקדם.

על המועצה להקפיד על ניהול נכסיה ולרשום בספר הנכסים את כל זכויותיה על הנכסים האלה.

על המועצה לנהל תיקי רישוי עסקים לכל עסק, ולכלול בהם את כל המידע הרלוונטי; עליה למנוע הפעלת עסקים ללא רישיון עסק; לבצע פיקוח יעיל על כלל העסקים בתחומה ולאכוף לאלתר ובנחישות את החוק כלפי כל העסקים הפועלים ללא רישיון עסק.

על משרד הפנים, על המועצה ועל הוועדה המקומית לפעול בהקדם למניעת ניגוד עניינים אישי של מהנדס המועצה, וכן לעקוב אחר יישום ההמלצות בדוח זה.

על משרד הפנים לוודא שעבודת החשב המלווה היא יעילה.

בית גאן

סיכום

ממצאי הבדיקה מלמדים על ליקויים חמורים בפעילות המועצה ובניהולה בכל הנושאים שנבדקו: הניהול הכספי; הטלת ארנונה שלא כדין, אי-ביצוע פרויקטים של בנייה ותשתיות ופגיעה בפיתוח היישוב וברווחת התושבים; אי-אכיפת דיני רישוי עסקים על העסקים שבתחומה, בצורה המסכנת את הציבור. על המועצה לפעול בנושא הטלת ארנונה ומתן הנחות בהתאם לדין וכן לקבל את אישורו של החשב המלווה כנדרש.

ממצאי הביקורת הצביעו על ליקויים חמורים בפעולות מהנדס המועצה, מר נדים מרעי, ובכללן חריגות בנייה גדולות במבנה שבבעלותו, וביצוע פעולות במצב של ניגוד עניינים אישי עד כדי פגיעה בטוהר המידות.

הממצאים העלו ליקויים חמורים בכל הרבדים הנוגעים למבנה המהנדס ורכישתו בידי המועצה, והצביעו כי שומרי הסף, שתפקידם היה לשמור על הוראות הדין ועל הקופה הציבורית ואשר נטלו חלק בהליך בחינת מבנה המהנדס ובאישור רכישתו, ובהם המועצה ובעלי התפקידים בה, וכן השמאי המחוזי וסגנו - התרשלו במילוי תפקידם, לא בחנו את מצבו של מבנה המהנדס מהבחינה התכנונית ומהבחינה החוקית, והביאו לרכישת מבנה לא חוקי מכספי המדינה.

על המועצה לטפל בכל הליקויים בתחומי התשתיות, התחבורה והחנייה ביישוב באמצעות מחלקת ההנדסה, לרבות קביעת תכנית עבודה וסדרי עדיפות בביצוע, וכן לפעול לניצול ההרשאות התקציביות שהוענקו לה לביצוע פרויקטים של בנייה ותשתיות בתחומה, לפיתוח היישוב ולרווחת תושביו.

על המועצה לפעול בנחישות לאכיפת דיני רישוי עסקים על העסקים בתחומה, ובכללם עסקים מסוכנים, שפעילותם ללא רישיון עסק וללא אישור הגורמים המאשרים מסכנת את שלום הציבור ובריאותו.

על המועצה לקבוע הסדרים למניעת מצבים של ניגוד עניינים ולמנוע ביצוע פעולות במצבים אלה.

תגובות

11. איכבת לו לפני 7 שנים
בית גן
10. אחד העם לפני 8 שנים
מהכרמל עד פסגת הגליל
9. אביחי לפני 8 שנים
מר נג'ם
8. בחור לפני 8 שנים
ביאן תתביש
7. ראדי נג'ם לפני 8 שנים
התפרצות השמחה לאיד עם פרסום דוח מבקר המדינה
6. דרוזי לפני 8 שנים
ניצול סיני הכל בלוף
5. יוסף לפני 8 שנים
מכיר טוב
4. רמי זאיד לפני 8 שנים
30% מהתקציב לא מנוצל והשאר נגנב
3. עספיא לפני 8 שנים
גם אצלנו
2. תושב לפני 8 שנים
אומרים שהמדינה לא נותנת
1. דלית אל כרמל לפני 8 שנים
פורום הרשויות הדרוזיות

מומלצים