צמצום אי שוויון מגדרי בתקציב המדינה

חידוש מרענן בתקציב המדינה, אימוצה של הבחינה המגדרית של תקציב המדינה, שנועדה להגדיל את השוויון בין המגדרים ובו בזמן להגביר את השקיפות של תהליך עיצוב התקציב.

03.09.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
צמצום אי שוויון מגדרי בתקציב המדינה

תקציב המדינה: השנה יש בו נקודת אור

התקשורת דיווחה בהרחבה על אישור הצעת תקציב המדינה לשנים 2016-2015 בכנסת, כמו גם פרטים על תקציבי הביטחון, החינוך והבריאות. מעטים שמו לב לחידוש מרענן בהשוואה לכל הצעות התקציב שהוגשו בשנים עברו: הכללתה של בחינה מגדרית של התקציב ובמלים אחרות, ניתוח המראה עד כמה ייטיב התקציב עם בנים/גברים ועד כמה עם בנות/נשים.

חידוש מרענן זה הוא תוצר של החלטת ממשלה משנת 2014, שהתקבלה לאחר עבודה מאומצת של מרכז אדוה ושל פורום נשים לתקציב הוגן על פני כעשר שנים, עבודה שכללה פרסום מדריך לבחינה מגדרית של תקציבים.

אימוצה של הבחינה המגדרית של תקציב המדינה, שנועדה להגדיל את השוויון בין המגדרים ובו בזמן להגביר את השקיפות של תהליך עיצוב התקציב, התאפשרה הודות לתמיכתן של ח"כ עליזה לביא (יש עתיד), יו"ר לשעבר של ועדת הכנסת לקידום מעמד האישה ושל ח"כ מירב מיכאלי (המחנה הציוני), והודות להחלטה של שר האוצר דאז יאיר לפיד, להקים ועדה ממשלתית להטמעת הבחינה המגדרית של תקציב המדינה, ולהציב בראשה את הגב' יעל מבורך, סגנית ראש אגף התקציבים במשרד האוצר.

הוועדה המליצה כי משרדי הממשלה השונים יבצעו בעצמם בחינה מגדרית של תקציביהם, בסיוע משרד האוצר. עוד קבעה הוועדה יעד ולפיו עד לשנת 2016 יבצע כל משרד בחינה מגדרית של 40% מתקציבו.

בישיבה בחודש יולי 2015 של ועדת הכנסת לקידום מעמד האישה, בראשות הגב' גילה גמליאל, השרה לשוויון חברתי, ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת), יו"ר הוועדה, וח"כ עליזה לביא, יו"ר הוועדה לשעבר, הצהירה השרה גמליאל על מחויבותה לבחינה מגדרית של תקציב המדינה ועל נכונותה להיות אחראית להרחבתה של בחינה זאת.

מרכז אדוה מברך על אימוצה על ידי הממשלה של הבחינה המגדרית של תקציב המדינה. לדוגמא: משרד התחבורה דיווח כי 70% מן ההקצאה שלו לפיתוח כבישים מיטיבים (לא קשה לנחש) עם גברים. בחינה מגדרית של התקציבים תוביל להגדלת השוויון המגדרי ולהקדשת תשומת לב רבה יותר לצרכיהן של נשים ושל בנות, גם אלה הנמנות עם קבוצות מיעוט. במקרה של תחבורה, שינוי שכזה יוביל להשקעה מוגברת בתחבורה ציבורית, שמרבית המשתמשים בה הן נשים, כמו גם לשינויים בלוחות הזמנים ובמיקום התחנות, בהתאם לצרכיהן של נשים.

מרכז אדוה מתחייב לנטר את ההתקדמות של משרדי הממשלה השונים לקראת הטמעה מלאה של הבחינה המגדרית של תקציבי הממשלה.

תגובות

מומלצים