התקן זעיר יסייע למעקב אחר נערה הסובלת מארועים חוזרים של איבוד הכרה

ס' נערה בת 17 תושבת הצפון, סובלת מאירועים חוזרים של איבוד הכרה רגעי ופתאומי אחת לחודש חודשיים מזה כשנתיים, לרוב, תחושה של דפיקות לב מואצות מקדימה את האירועים של איבוד ההכרה, הפתרון הגיע מד"ר רון סלע.

18.12.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
התקן זעיר יסייע למעקב אחר נערה הסובלת מארועים חוזרים של איבוד הכרה

לראשונה בחיפה ובצפון: התקן זעיר יסייע למעקב אחר נערה הסובלת מארועים חוזרים של איבוד הכרה.

הנערה הגיעה לייעוץ במרכז הרפואי לגליל ובהמלצת ד"ר רון סלע, מנהל יחידת קוצבים ואלקטרופיזיולוגיה, עברה השתלה תת עורית של מכשיר זעיר מאד הנקרא Reveal LinQ. מכשיר זה יוכל לסייע לצוות באבחון הסיבה לאירועי איבוד ההכרה של ס', ובקביעת הטיפול המתאים.

ה- Reveal LinQ פרי פיתוחה של חברת מדטרוניק, הינו התקן זעיר (אורכו כ-4 ס"מ, רוחבו כחצי סנטימטר ועוביו כ-3 מ"מ), מאפשר ניטור רציף של פעילות הלב 24 שעות ביממה במשך 3 שנים. מטרת הניטור הרציף, הינה אבחון הסיבה לאיבוד ההכרה הפתאומי, האם כתוצאה מהפרעות קצב הלב, ואם כן איזה סוג הפרעות קצב לב. ה- Reveal LinQ בשונה מטכנולוגיות קודמות, מוחדר לגוף באמצעות מחדר )בדומה למזרק), בפעולה זעירה פולשנית ונמשכת דקות אחדות בלבד לעומת הליך ניתוחי.

שימוש ב- Reveal LinQ מאושר בארץ לזיהוי הפרעות קצב שיכולות לגרום לאבדן הכרה. המכשיר הינו בעל יכולת זיהוי של הפרעות קצב הלב, ומשדר את האירוע אחת ליום ישירות לבית החולים, כך שגם במקרה של אירוע שהמטופל אינו חש בו, למשל, פרפור פרוזדורים או הפסקות בדופק באמצע הלילה, הדיווח מגיע מיידית והמטופל מוזמן להמשך בירור וטיפול בטווח זמן קצר.

ד"ר סלע: "אירועים של איבוד הכרה יכולים להיות אקראיים ויש חשיבות רבה לניטור קצב הלב בזמן האירוע. מכשיר מושתל המאפשר ניטור קצב הלב לפרק זמן ממושך מהווה יתרון אבחנתי מאשר אמצעי ניטור אחרים כמו הולטר לב למשך 24 שעות או מערכות ניטור זמניות חיצוניות לפרקי זמן ארוכים יותר אך מוגבלים בדרך כלל למשך של עד חודש ימים בלבד. ככל שהניטור ממושך יותר, כך עולה יתרונו ביכולת אבחון סיבת איבוד ההכרה ומכשיר זה שמאפשר ניטור של עד 3 שנים, מהווה יתרון משמעותי בניטור קצב לב לעומת מערכות ניטור אחרות".

מחקר רציף שעקב אחר 570 חולים עם אירועים של איבוד הכרה מסיבה לא ברורה לאחר שעברו בירור מקיף ועברו השתלה של התקן תת עורי לניטור הפרעת קצב לב הראה, כי במהלך השנה לאחר ההשתלה ל-1/3 מהחולים היו אירועים חוזרים של איבוד הכרה   וההתקן זיהה את  הסיבה לכך ב- 78% מהחולים.

ס ומשפחתה

שימוש נוסף ב- Reveal LinQ הינו היכולת לזיהוי מוקדם של פרפור פרוזדורים, העשוי לסייע במניעת אירוע מוחי, ושבץ הנגרם כתוצאה מפרפור פרוזדורים עלול לפגוע קשות בתפקוד המוח. מחקר ה- CRYSTAL AF שפורסם בחודש יוני 2014 במגזין New England Journal of Medicine , בדק 441 חולים שלקו בשבץ מוחי מגורם בלתי ידוע.

מחציתם נוטרו באמצעות Reveal LINQ  ומחציתם נוטרו באמצעים הרגילים לרבות מוניטור 24 שעות (הולטר( תוך שנה התברר כי אצל  12 אחוזים מהחולים עם שבץ מוחי מגורם בלתי ידוע שנוטרו באמצעות Reveal LINQ  נמצא פרפור פרוזדורים שלא ידעו אודותיו לעומת 2 אחוזים שהתגלו באמצעות תהליך הבדיקות הרגיל. יעילות הטכנולוגיה בזיהוי פרפור פרוזדורים נמצאה גבוהה פי 10 באבחון התופעה לאחר 3 שנים ביחס לקבוצת הביקורת.

"פרפור פרוזדורים הינו גורם סיכון משמעותי לשבץ מוחי. חולים רבים אינם מרגישים תופעות או סימפטומים של פרפור פרוזדורים. לכן, לאבחון של פרפור פרוזדורים באמצעות Reveal LinQ  עשויה להיות חשיבות גבוהה לאחר שבץ מוחי ראשון, במניעת הסיכון ללקות באירוע חוזר", סיכם ד"ר סלע.

ס' סיימה את ההליך בהצלחה ולאחר השגחה במחלקה שוחררה לביתה שם יימשך כאמור המעקב אחריה באמצעות ההתקן שהוכנס לגופה.

תגובות

מומלצים