מנכ"ל מנהלת הליגה בכדורגל: הקבוצות קורסות תחת נטל האבטחה

יו"ר הוועדה ח"כ קול: עלויות האבטחה אינן מאפשרות למנהלת להוריד את מחירי הכרטיסים, הוועדה לפניות הציבור בראשות ח"כ עדי קול, התכנסה לדיון המשך בנושא מחאת האוהדים על מחירי הכרטיסים הגבוהים למשחקי ליגת העל בכדורגל. 

10.11.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מנכ"ל מנהלת הליגה בכדורגל: הקבוצות קורסות תחת נטל האבטחה

בדיון הקודם שהתקיים ב30.9 עלו טענות רבות על כך שאחד הגורמים המרכזיים למחירים הגבוהים נובע ממחירי האבטחה הגבוהים, כאשר הקבוצות נדרשות לשלם גם לאבטחה של המשטרה וגם לחברות אבטחה מה שמטיל עליים עלויות גבוהות. הדיון נערך בצל אירועי הדרבי התל אביב בשבוע שעבר, ממנו עלה שלמרות ההוצאות הגבוהות על אבטחה, עדיין האלימות במגרשים גואה.

יו"ר הוועדה ח"כ עדי קול אמרה: "אנחנו מבינים שכוונות המנהלת טובות ושהיא מנסה לבוא לקראת האוהדים בנושא מחירי הכרטיסים, אך עלויות השיטור והאבטחה אינן מאפשרות לה להוריד את מחיר הכרטיסים. לכן כינסתי את הדיון היום והזמנתי לכאן את נציגי המשטרה, כדי שיחד נוכל למצוא פתרון ולראות כיצד מצמצמים את העלויות ומייעלים את תחום אבטחת המשחקים".

בדיון הקודם טען יונתן צוויקל, מרשות ההגבלים העסקיים כי ישנה אפשרות לבעיה חוקית בנוגע לפעילות המנהלת בנושר מחירי הכרטיסים וכי הם יבדקו את הנושא.  צוויקל התייחס להליך הברור ואמר: "אנחנו עוד לא מיצינו את הבדיקה אבל אציג ממצאים ראשוניים. התחלנו לבדוק את הנושא כי חששנו שהתאום בין הקבוצות והמנהלת עלול היה לגרום למצב שבמקום שהמחירים ירדו הם דווקא יעלו. חששנו שהקבוצות מנסות ליצור איזה מסך עשן וקביעת מחירים אחידים גבוהים.

בשלב הנוכחי אנחנו לא יכולים לשלול את האפשרות שהפעולה של המנהלת תורמת להורדת הכרטיסים. אנחנו מבינים שההתנהלות בענף הזה שונה מהענפים אחרים מכיוון שהקבוצות לא יכולות לשחק נגד עצמם וחייב להיות קשר בניהם. השאלה היא מה הגבולות בין מה שמותר להם לעשות ומה שאסור להם לעשות. כרגע אין לנו עדיין תשובה ברורה.

אנחנו חשבנו שהדרך הנכונה היא לפעול להסדרה יותר עמוקה. הצענו למנהלת שבשלב הראשון אנחנו לא ננקוט בהליכי אכיפה נגדה ביחס לפעולות עתידיות, בתנאי שהם יגישו בקשה מתאימה לרשות כדי להסדיר את הנושא ובתנאי שהדיונים שהם ינהלו תהיה נוכחות של נציגי האוהדים על מנת ליצור שקיפות".

אורן חסון, מנכ"ל מנהלת הליגה בכדורגל: במבחן התוצאה אין ספק שהשגנו את התוצאה הרצויה, הבנתי שהחשש הוא שהתוצאה הייתה עלולה להיות שונה. אין לנו כוונה לעשות עבירה, כל כוונתנו היא ליישר קו ולהגיש את אותה בקשה בצורה מסודרת ועד אז אנחנו לא מתכוונים להתעסק בנושא בכלל.

לגבי נושא האבטחה, ככל שמחירי האבטחה יתמתנו, יש לנו התחייבות של הקבוצות שיורידו את מחירי הכרטיסים. קבוצות קורסות תחת נטל האבטחה. כיום קבוצות משלמות באזור 12 מיליון שקל רק על המשטרה.

עו"ד מוטי  ברונשטיין, הציג סקר שערכה מנהלת הליגה אשר ערך השוואה בין המצב הליגה הישראלית לבין הליגות באירופה: בדקנו בסקר 30 ליגות,  כמעט את כל הליגות במדינות אירופה. במרבית הליגות עלויות השיטור מחוץ ובתוך המגרש ממומנות על ידי משלם המיסים מתוך תפיסה שהכדורגל הוא אירוע ציבורי. במשחק באנגליה של מעל מאה אלף צופים, עדיין משלמים על אבטחה פחות מהדרבי התל אביבי.

ח"כ עיסוואי פריג': אתם יכולים למרוח אותנו, הן המנהלת והן הממונה על ההגבלים העסקיים, אתם אומנים בזה. השאלה היא מבחן התוצאה. האוהד שמחכה משבת לשבת לבוא לראות כדורגל. בואו נחתור להביא תוצאה. אתם נותנים תחושה של דיון עקר ללא תכלית. זה לעג לרש, דיון לשווא.

אבי לוי, מנהל הליגות הנמוכות בהתאחדות לכדורגל: "רק בשנים האחרונות הוחלט שהמשטרה יוצאת מהמגרשים, לפני זה המימון היה של המדינה. לא רק שהכפילו לקבוצות את כוחות האבטחה והסדרנים, גם הוסיפו להם לממן את המשטרה.  לפי ההחלטה ב1999 המחירים היו  40 - 50 שקלים, כשהמדינה מימנה את השוטרים".

ד"ר אורי שפר, ראש מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט: "נושא האבטחה נמצא בהליך בדיקה. מי שמופקד על הסדר הציבורי במדינה זו המשטרה. אני לא מאמין שמישהו רוצה להעביר את האחריות למישהו אחר. את הקביעה כמה אנשים צריכים לשמור על אירוע, זה נתון למפקד המשטרה המקומית. בסופו של יום אומר הקצין האחריות היא עלי אם יהיה כאן אירוע.

בעניין העלויות יש לנו דיבור עם האוצר, לראות שהעלויות יהיו באחריות המדינה/הטוטו. זה פתוח לדיון, אני מקווה שזה יצלח וזה יוריד את מחירי הכרטיסים.

בדרבי האחרון היו יותר מ650 אנשי אבטחה. גם אם היו 800 זה לא היה עוזר. יש כמה שינויים שצריך לבצע. לא יעלה על הדעת שאנשי האבטחה הם עם הפנים למגרש ולא לקהל. אנחנו הולכים לארגן השתלמות למנהלי האירועים. יש לנו סדרה של הצעות לתיקון החוק. אנחנו רוצים לעשות אבחנה של אירוע מעל 3000 איש ומתחת.

נצ"מ איתן מדמוני, רמ"ח אבטחה: "הרציונל של החוק החדש הוא שגם המשטרה מבינה שאין לה אינטרס להיות שם. הייתי רוצה שמשחק כדורגל יהיה כמו קונצרט, אבל אני גם לא רוצה להגיע למצב כמו אסון ערד. מה היה קורה אם לא היו שוטרים בדרבי? האם הסדרנים היו רוצים להיות שם לבד? החוק קבע שבחזית יהיו סדרנים אבל כשזה יוצא מכלל שליטה, יהיו שוטרים כדי לשמור על שלום הציבור.

יש לבחון את הנושא של העלויות. נדרש המפכ"ל לסוגיה הזו בכנסת, ונקבעה טבלה מסודרת שקובעת ארבע רמות של רגישות. ככלל ניתן שיקול הדעת למפקדים בשטח. הם קובעים את רמת הרגישות. זה מודל שנלקח מאבטחת אישים.

בדרבי האחרון היה סד"כ מסוים. ברגע שמפקד המחוז הבין שקורה משהו הוא הזעיק את כל השוטרים בסביבה. אין שום מניעה שיהיה מנגנון שהמשטרה לא תהיה חלק ממנו אבל בקביעת הרגישות אי אפשר לקחת מאיתנו, לנו יש את המודיעין. לגבי הכשירות, יש לנו תובנה שצריך לטפל בהכשרת המאבטחים".

בחלקו השני של הדין, מחו נציגי קבוצות האוהדים על תופעת הספסרות ההולכת ומתרחבת וטענו כי המשטרה איננה פועלת בצורה משביעת רצון, על מנת למגר את התופעה. יו"ר ארגון היציע שי גולוב: "יש לבחון שינוי בחוק כך שניתן יהיה להילחם בספסרות במגרשים ובאתרי האינטרנט בצורה אפקטיבית.

יו"ר הוועדה ח"כ עדי קול סיכמה את הדיון: יו"ר הוועדה ח"כ עדי קול סיכמה את הדיון: "אנחנו נקבע ישיבת מעקב בעוד 90 יום. כמו כן אנחנו נפנה לשר לביטחון פנים ולמפכ"ל בדרישה לטיפול משמעותי יותר בעניין הספסרות".

תגובות

מומלצים