למי מגיע קרדיט על חיבורי החשמל בכפרים הדרוזים בכרמל

כל מיני שרים מנסים בדרך לא דרך לקחת לעצמם את ההישג של חיבור בתים שנכללים בתוכניות לחשמל. אנו מביאים לכם את הפרוטוקולים והאמת שאף אחד לא יכול לקחת לעצמו את הקרדיט, גם אם כבוד השר סער לוחץ על ראשי המועצות.

30.07.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
למי מגיע קרדיט על חיבורי החשמל בכפרים הדרוזים בכרמל

‏‏מזה מספר שנים כשקמה הצעקה הגדולה מדוע בתים בדליה ועוספיה לא מחוברים לחשמל לאחר ביטול חוק שחל, בזמן עיריית הכרמל שהרסה כל חלקה טובה במיוחד בשני הכפרים דליה עוספיה.

היו מגעים נמרצים והיו רבים שהתגייסו לעזור בסוגיה בכל המשרדים הממשלתיים ומול לשכת ראש הממשלה.

יש לציין לשבח את חברי הכנסת חמד עמאר ומגלי והבה, ראש מועצת אבו סנאן עלי הזימה יו"ר פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות לשעבר, עמותות ואחרים רבים.

יש לשים לב שזה התאפשר, בזכות האנשים האמתיים, שהצליחו להביא את החתימה והם מנכ"ל משרד ראש הממשלה

הראל לוקר, מנכ"ל רה"מ, איוב קרא, סגן שר לפיתוח הנגב והגליל, השייח מוואפק טריף, המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית, חה"כ לשעבר אמל נסר אלדין, יו"ר בית יד לבנים הדרוזי, כרמל נסראלדין, ראש המועצה המקומית דאלית אל כרמל, וג'יה כיוף, ראש המועצה המקומית עוספיא, שרית דנה, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, בינת שוורץ, ראש מנהל התכנון במשרד הפנים, יוסף מישלב, הממונה על מחוז חיפה במשרד הפנים, ליאת פלד, מתכננת מחוז חיפה מנהל התכנון במשרד הפנים, מיכל פרנק, ראש אגף תיאום, מעקב ובקרה במשרד רה"מ, האשם חוסין, מנהל תחום מיעוטים, משרד ראש רה"מ, לילך אלמקיאס, אגף תיאום, מעקב ובקרה במשרד רה"מ והח"מ.

אחרי שכל הדברים היו חתומים ומסודרים, בסיוע ועדת הפנים היום וחבר הכנסת חמד עמאר העניין והמוזכרים מעלה הביאו את שר הפנים לחתום על ההסכמים לאחר לחץ ולאור המצב במדינה, כאות הערכה של יו"ר הועדה מירי רגב.

עכשיו כשהשר סער מבין את חשיבות העניין, הוא מנסה להשתמש בכל מיני יועצים, ללחוץ על ראשי המועצות לפרסם את ההישג של משרדו, שבפועל לא היה לו כל חלק בחיבור החשמל.

להלן הפרוטוקולים וההתכתבויות שהביאו לחתימת ההסכם והתקציבים להעברת הכספים

סיכום ישיבה בנושא הסדרת בניה בלתי חוקית בדאלית אל כרמל ועוספיא מיום 9.9.2012,

כ"ה באלול תשע"ב  ‏12 בספטמבר 2012

משתתפים:
הראל לוקר, מנכ"ל רה"מ
איוב קרא, סגן שר לפיתוח הנגב והגליל
השייח מוואפק טריף, המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית
חה"כ לשעבר אמל נסר אלדין, יו"ר בית יד לבנים הדרוזי
כרמל נסראלדין, ראש המועצה המקומית דאלית אל כרמל
וג'יה כיוף, ראש המועצה המקומית עוספיא
שרית דנה, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה
בינת שוורץ, ראש מנהל התכנון במשרד הפנים
יוסף מישלב, הממונה על מחוז חיפה במשרד הפנים
ליאת פלד, מתכננת מחוז חיפה מנהל התכנון במשרד הפנים
מיכל פרנק, ראש אגף תיאום, מעקב ובקרה במשרד רה"מ
האשם חוסין, מנהל תחום מיעוטים, משרד ראש רה"מ
לילך אלמקיאס, אגף תיאום, מעקב ובקרה במשרד רה"מ
והח"מ

מנכ"ל משרד רה"מ לוקר פתיחה:

התכנסנו כדי לדון בסוגיית חיבורים לחשמל של מבנים ללא היתר בניה (טופס 4) בדאלית אל כרמל ועוספיא. רה"מ ביקש מפורשות לעשות את כל הניתן לעשות על מנת לפתור בעיה זו, במסגרת החוק.

תוכן הדיון:

חה"כ לשעבר אמל נסר אלדין: "סוגיית היעדר חיבור לחשמל נמשכת כבר שנים. בעבר פתרו אותה באמצעות תקנת שחל".

סגן השר איוב קרא: "נמצאים איתנו כל ראשי העדה. זו סוגיה שהיתה צריכה להיפתר כבר מזמן. ברצוננו למנוע את האסון הבא. מדובר בשכונות שקרובות לאזור השריפה".

השיח' מוופאק טריף: "עיני הקהילה כולה נשואות לפגישה זו, למציאת פתרון".

ראש המועצה המקומית דאלית אל כרמל כרמל נסר אלדין מציין כי הם נמצאים באוהל מחאה מזה 30 יום. מציג את הבעיה בכללותה (ראו מצגת): מצביע על ירידה בשיעור הפטריוטיות בקרב העדה הדרוזית, ועל ירידה בשיעורי הגיוס, בעיית היעדר חיבור לחשמל נוגעת כיום לכ 700 בתים בדאלית אל כרמל, המרוכזים בשתי שכונות: וואדי אלפש ואלואנסה. מרביתם (90%) בנויים על אדמות פרטיות שמצויות בתוך תוכנית המתאר של היישוב, התכנון המפורט של שתי השכונות הללו נעשה במימון משרד רה"מ, והוא צפוי להסתיים בעוד כשנה וחצי עד שנתיים. לפרק זמן זה יש למצוא פתרון שיאפשר חיבור לחשמל.

הפתרון המוצע:
1. חיבור חשמל זמני.
2. ראשי הרשויות יחתמו על הצהרה כי הבתים נמצאים בתוך שטח המצוי בשלבי תכנון.
3. בעל הנכס יפקיד סכום כסף מקדמי לקופת המועצה.
4. ברגע שיסתיים התכנון בעל הנכס יפנה לרשות המקומית להוצאת היתר בניה וישלים את היטל השבחה.

ראש המועצה המקומית עוספיא וגיה כיוף מסביר כי תוכנית המתאר של עוספיא היתה משנת 1978, ומאז עד 2011 היתה הקפאה תכנונית. במטרה להביא את העניין לסיומו נערך סקר, שבדק את כמות הבתים שאינם מחוברים לחשמל, ואת הימצאותם בתוך או מחוץ לגבולות התכנון. מדגיש כי אנשים אלו חיים תחת סכנה, וכי סכנה זו כבר גבתה מחיר כבד בנפש.

הממונה על מחוז חיפה במשרד הפנים יוסף מישלב ישנן כמה סוגיות קשורות:

א. ישנם כ 1500 בתים בשכונות חדשות בדלית אל כרמל (וואדי אלפש, אלואנסה) ועוספיא (זיתון א', זיתון ב'), שלגביהם נדרש החיבור לחשמל. מעריך שהתכנון ייקח פרק זמן ארוך יותר מהאמור לעיל, אולם מדגיש כי ברגע שהתוכניות יגיעו אליו הן תטופלנה במהירות האפשרית.

ב. 4000 בתים בנויים (ישנים) שנדרש לגביהם עדכון של התכנון על מנת שיהיה ניתן להוציא היתר בניה (תוכנית as is). נדרש מימון בגובה 250,000 ₪.

ג. העלות של היטל ההשבחה והאגרות היא גבוהה מאוד. יש לחשוב על הקלות שיעודדו את בעלי הבתים להוציא היתר בניה. מציע, על דעת ראשי המועצות המקומיות, כי הן תוותרנה על היטלי הפיתוח שלהן, באופן חד פעמי ולמשך שנה, לצורך מימון ההקלות האמורות. מסביר כי השטחים הרלוונטיים ממילא מפותחים כבר.

מנהל התכנון בינת שוורץ: "לרוב משרד הבינוי והשיכון מממן תכנון מפורט ומנהל התכנון מממן תכנון מתארי, אולם ניתן לממן את עדכון התכנון המפורט הדרוש".

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה יעל כהן, עו"ד : "לא מכירה את הפתרונות המוצעים לצורך חיבור לחשמל. תשמח לקרוא חוות דעת. מדגישה כי חיבור חשמל זמני (בדמות טופס 2) אינו מתאים כי הוא מיועד לעבודות זמניות. ייתכן שיהיה צורך בשינוי חקיקה".

מנכ"ל משרד רה"מ- סיכום:

1. מנהל התכנון יממן את עדכון התכנון המפורט בסך 250,000 ₪ ממקורותיו.

2. המועצות המקומיות דאלית אל כרמל ועוספיא יוותרו על היטלי הפיתוח שלהם באופן חד פעמי למשך שנה, לשם מימון הקלות בהיטל השבחה ופיתוח.

3. באשר לסוגיית החיבור לחשמל – נעשה את כל שניתן לעשות, בכפוף למגבלות החוק. הייעוץ המשפטי לממשלה בתיאום עם הייעוץ המשפטי במשרד הפנים ובחברת חשמל יערכו בדיקה של הפתרונות האפשריים בגדר החקיקה הקיימת.

רשמה: יעל צח, עוזרת מנכ"ל

עוד התיחסות של יעל כהן, עו"ד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה.

ירושלים, כ"ח אייר, תשע"ג 8 במאי, 2013
עו"ד אברהם פלמון
רגבים, ע.ר.
ת.ד. 44439
ירושלים, 91443

ח.נ.,

הנדון: פנייתכם בנושא מציאת פתרון לחיבור חשמל ביישובי הדרוזים

סימוכין: מכתבכם מיום 14.4.2013

מכתבך שבסימוכין התקבל במשרדנו ביום 22.4.12, ואני מתכבדת להשיבך כדלקמן:

1. בפנייתכם המקורית, מיום 29.11.12, הפנתה מרשתך לדברים שיוחסו למנכ"ל משרד ראש הממשלה בנושא מציאת פתרון לחיבורי חשמל ביישובי הדרוזים, זאת בהסתמך על פרסום בתקשורת. מרשתך ביקשה "לוודא כי הפתרון האמור יהיה כזה שעומד בדרישות החוק במלואן" וביקשה "לקבל הסבר למהות הפתרון".

2. בתשובתי מיום 12.3.13 הבהרתי כי משרדי הממשלה המעורבים בדבר, לאחר שקיימו עבודת מטה משותפת, מצאו כי אכן קיים מתווה המאפשר במסגרת הדין הקיים, במקרים המיוחדים המצדיקים זאת, מתן פתרון לחיבורי חשמל, וזאת בשטח שחלה עליו תוכניות מופקדת המתירה בנייה, למשך תקופת הביניים שעד למועד אישורה של התוכנית שלאחריו יוצא היתר כנדרש.

כפי שהובהר במכתבי הקודם, יישום המתווה האמור כרוך בהוצאת צו מתאים מכוח סעיף 157א(ח), לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965 ופרסומו כנדרש, כאשר הכוונה היא כי הוצאת צו כאמור תיוחד למצב בו מדובר בתוכנית מופקדת מפורטת שהוגשה על ידי המדינה, הרשות המקומית או הוועדה המקומית ואשר כוללת היקף משמעותי של יחידות דיור, וכי הצו יהיה כפוף לסדרת תנאים ענייניים נוספים שייקבעו בו, מעבר לאלו הנובעים מהחוק עצמו.
בכך ניתן מענה מלא ושלם לפנייתה של מרשתך כפי שהועברה לידינו.

3. טענת מרשתך (ככל הנראה לאור הפרסום בתקשורת שעליו הסתמכה לכתחילה ואשר אותו שבתם והזכרתם), ולפיה לא קיבלה מענה לפנייתה, אינה ברורה לנו כל עיקר.

משרד ראש הממשלה אינו אחראי לתוכנם של דברים המתפרסמים באמצעי תקשורת שונים ותשובתנו כללה התייחסות מפורטת לפעילות משרדי הממשלה הרלוונטיים בנושא, תוך שיקוף מצב הדברים לאשורו והבהרה כי המתווה שגובש עולה בקנה אחד, באופן מלא עם הוראות הדין וייושם תוך התקנת צו כמתחייב.

4. יצויין כי במועד זה, טרם הוצא צו כאמור, ומובן כי הוצאתו תלווה בפרסום ברשומות כמתחייב.

5. באשר לשאלותיכם הנוספות ביחס למצב תכנוני ספציפי של מבנים אלו ואחרים, הנושא חורג מגדר טיפולו של משרד ראש הממשלה, אשר אינו הגורם המוסמך להתקנת צו כאמור בעצמו.

למעלה מן הצורך יצויין כי הטבלה המוזכרת בסעיף 8 למכתבך לא צורפה אליו בפועל, אולם כאמור נושאים פרטניים אלו חורגים ממילא ממסגרת עיסוקו של משרד ראש הממשלה. אנו סמוכים ובטוחים כי התמונה העובדתית המלאה תבחן כראוי על ידי משרד הפנים ומוסדות התכנון הרלוונטיים בבואם להפעיל סמכותם בנושא.

בכבוד רב ובב"ח,

יעל כהן, עו"ד 
סגנית בכירה ליועצת המשפטית

העתק:
מר הראל לוקר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה
גב' מיכל פרנק, סמנכ"ל פנים, תכנון ופיתוח, משרד ראש הממשלה
מר האשם חוסין, מנהל תחום בכיר תכנון ופיתוח, משרד ראש הממשלה
עו"ד יהודה זמרת, היועץ המשפטי, משרד הפנים
עו"ד דרורה ליפשיץ, היועצת המשפטית, משרד האנרגיה והמים
עו"ד ארז קמיניץ, משרד המשפטים

אז שאף אחד לא יגיד לא ידעתי ואסור לקחת קרדיט של אחרים שבאמת מגיע להם.

תגובות

13. אזרח לפני 9 שנים
תמשיכו להתנגח
12. אבו רוכן לפני 10 שנים
מילה טובה לאמין זאהר
11. מנסורי עספאוי לפני 10 שנים
מתי הדרוזים יבינו שהכנסת מפקחת ולא פותרת בעיות
10. אזרח ללא חיבור חשמל לפני 10 שנים
חיבורי חשמל.....???????
9. אמין זאהר לפני 10 שנים
הזיכרון קצר
8. חלבי קוח לפני 10 שנים
לומר אמת בעובדות
7. סאהר לפני 10 שנים
טעית ובגדול
6. איש ציבור לפני 10 שנים
נפנו בגדול בדליה
5. اسعد לפני 10 שנים
سمعنا كتير
4. לא שוכח ומודה לפני 10 שנים
הגורם שהשפיע מבחינת דליה זה כרמל נסראלדין
3. אישה לפני 10 שנים
כולם יודעים ומכרים את האמת
2. חלבי קוח לפני 10 שנים
שקרנים כרוני
1. צעיר דלאוי לפני 10 שנים
כל הכבוד פורטל הכרמל

מומלצים