אייפדים למורים ומורות לחינוך מיוחד במיגזר הערבי
תכנית שמעצימה מורי, מורות וגננות החינוך המיוחד בישראל ומאפשרת להם לתקשר טוב יותר עם תלמידיהם. בנוסף לכך מקנה התכנית גישה למיגוון רחב של חומרי לימוד, ומשנה באופן משמעותי את חייהם של התלמידים.
מאות מורות, מורים וגננות לחינוך מיוחד במגזר הערבי הצטרפו לתכנית "ארגז כלים דיגיטלי לכל מורה לחינוך מיוחד" של קרן אתנה
המנתח הפלסטי ד"ר יוסף נסאר הפועל לקידום התכנית במגזר הערבי: "אנו רואים מדי שנה שיותר ויותר מורות, מורים וגננות לחינוך מיוחד במיגזר הערבי מצטרפים לפרויקט חשוב זה"
מאות מורות, מורים וגננות לחינוך מיוחד במגזר הערבי הצטרפו ב-2019 לתכנית "ארגז כלים דיגיטלי לכל מורה לחינוך מיוחד" של קרן אתנה. המורות, המורים והגננות שהצטרפו בשנת 2019 מלמדים בישובים עראבה, טמרה, טירה, מ.א. נווה מדבר, רהט, אל קסום, חורה, זרזיר, ג'סר א זרקא, כפר קאסם, כפר כנא, ערערה בנגב, דיר אל אסד.
כמו כן נמצאים בתכנית מורים וגננות לחינוך מיוחד ברשויות טורעאן, אום אל פאחם, ביר אל מכסור, בענה, עארה, מעלה עירון, טיבה, מע'אר, תל שבע, שפרעם וכן בישובים הדרוזים דלית אל כרמל, עוספיה וג'וליס, בישוב הצ'רקסי כפר כמא, וכן בישובים מעורבים כגון לוד, רמלה, ירושלים ומועצה איזורית מטה אשר.
מאז הקמת התכנית "ארגז כלים דיגיטלי לכל מורה לחינוך מיוחד" בשנת 2015 הצטרפו אליה מעל ל– 2,000 מורות, מורים וגננות לחינוך מיוחד במגזר הערבי, הדרוזי והצ'רקסי, מתוך כ-9,000 מורות, מורים וגננות שהצטרפו עד היום לתכנית סך הכל.
ארגז הכלים הדיגיטלי כולל אייפד, 120 שעות הדרכה, מדפסת, שלוש שנות אחריות, שלוש שנים תמיכה טכנית, גמול השתלמות, מקרן לכיתה, אינטרנט אלחוטי לכיתה ותיק למחשב. באמצעות התכנית "ארגז כלים דיגיטלי לכל מורה לחינוך מיוחד" של קרן אתנה, כ-15,000 מורות, מורים וגננות לחינוך מיוחד בישראל יקבלו מחשבי אייפד יחד עם תוכנות ואפליקציות מיוחדות לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים ומוגבלויות שונות. התכנית מתבצעת בשיתוף האגף לחינוך מיוחד והאגף לטכנולוגיות מידע במשרד החינוך.
התכנית מיועדת להעצים את מורי, מורות וגננות החינוך המיוחד בישראל ומאפשרת להם לתקשר טוב יותר עם תלמידיהם. בנוסף לכך מקנה התכנית גישה למיגוון רחב של חומרי לימוד, ומשנה באופן משמעותי את חייהם של התלמידים. המורות והמורים יכולים להכין בעזרת האייפד תכניות לימודים מיוחדות לתלמידיהם, כאשר התלמידים יכולים להמשיך את חוויית הלמידה בביתם לאחר שעות הלימודים בבית הספר.
השימוש באייפד פותח חלון אל עולמם הפנימי של תלמידים עם צרכים מיוחדים, ומסייע להם לשפר הן את הלמידה והן את איכות חייהם, תוך חיזוק המוטיבציה ללמוד ולהרחיב את האופקים. בנוסף, האייפד משפר את התקשורת הבין-אישית עם המורים, המשפחה והסביבה ומאפשר לתלמידים להתמודד בצורה טובה יותר עם קשייהם. כמו כן מאפשר האייפד לגלות צדדים חדשים בעולמם של תלמידי החינוך המיוחד, כולל מיומנויות חשיבה והבנה ברמה גבוהה. האייפד גם משפר את הצד המוטורי בקרב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים, כולל תיאום עין-יד.
אחד האישים שמעורבים בקידום התכנית במיגזר הערבי הוא המנתח הפלסטי הידוע ד"ר יוסף נסאר, המתגורר בעראבה ומנהל מרפאות גם בתל אביב וקרית מוצקין, בנוסף למרפאה המשוכללת שהקים בעראבה. ד"ר נסאר החל להיות מעורב בפרויקט לפני כשנתיים, בעת שרכש יצירת אמנות בערב התרמה של קרן אתנה, כתרומה למען קידום התכנית "ארגז כלים דיגיטלי לכל מורה לחינוך מיוחד" במגזר הערבי. מאז הוא נמצא בקשר עם קרן אתנה, תורם לקרן, ופועל רבות למען חלוקת ארגזי הכלים הדיגיטליים בישובים ערבים.
"על פי נתונים בדו"ח שפרסמה הכנסת ב-2017, ב-2016 היו במגזר הערבי 18,543 תלמידות ותלמידים לחינוך מיוחד ב-349 גנים לחינוך מיוחד, 79 בתי ספר לחינוך מיוחד ו-989 כתות לחינוך מיוחד בחינוך הרגיל" אומר ד"ר נסאר. "אני מניח כי מאז עלה מספר המסגרות והתלמידים לחינוך מיוחד. אמנם נעשים מאמצים לקדם את הנושא במגזר הערבי אך אני סבור שיש לעשות יותר. לכן, כאשר ראיתי את פעילותה של קרן אתנה ואת הישגיה, החלטתי לסייע וליטול חלק במאמץ, ואכן אנו רואים מדי שנה שיותר ויותר מורות, מורים וגננות לחינוך מיוחד במיגזר הערבי מצטרפים לתכנית 'ארגז כלים דיגיטלי לכל מורה לחינוך מיוחד'. הייתי שמח אם היו מצטרפים תורמים נוספים מהמגזר הערבי לקידומו של פרויקט חשוב זה'".
"במסגרת המאמצים שלי לקדם את החינוך המיוחד אני נמצא בקשר גם עם ראשי רשויות מקומיות וחברי כנסת, כגון ואכד עומר ראש עיריית עראבה וח"כ סעדי אוסאמה" אומר ד"ר נסאר. "הכוונה שלי היא שתלמידי החינוך המיוחד ומוריהם יקבלו את החינוך הטוב ביותר, כולל אמצעים טכנולוגיים מתקדמים, וישתלבו בחברה, כולל מציאת עבודה, עד כמה שאפשר. השאיפה שלי היא שכל מורה לחינוך מיוחד במגזר הערבי יקבל אייפד".
ד"ר נסאר תורם בעצמו לקרן אתנה, ובנוסף לכך מבצע ניתוחים פלסטיים בחינם לאוכלוסיות נזקקות בישראל, בחו"ל וברשות הפלסטינית. "אני עצמי חוויתי קשיים בילדותי ואני יודע מה זה, ובכל זאת הצלחתי להגשים חלום ולהפוך למנתח פלסטי" אומר ד"ר נסאר. אביו נפטר בהיותו בן שנה, ואמו נפטרה בהיותו בן 10, ומאז גדל אצל אחיו שבינתיים נפטר אף הוא. "כתוצאה מהקשיים שחוויתי בעצמי החלטתי עוד בגיל מאד צעיר להיות מנתח פלסטי ולעזור ככל יכולתי לנזקקים. אם אני הצלחתי למרות כל הקשיים, אז גם תלמידי החינוך המיוחד, לפחות חלקם, יכולים להצליח" אומר ד"ר נסאר.
תכנית "ארגז כלים דיגיטלי לכל מורה לחינוך מיוחד" שהושקה ב-2015, הינה נדבך נוסף בתכניותיה של קרן אתנה, הכוללות גם את "ארגז כלים דיגיטלי לכל מורה" (הושקה ב-2007), " ארגז כלים דיגיטלי לכל גננת" (הושקה ב-2012) " ארגז כלים דיגיטלי לכל מורה למדעים" (הושקה ב-2014) ו"ארגז כלים דיגיטלי לכל מורה לאנגלית" (הושקה ב-2018).
עד היום חילקה קרן אתנה מחשבים ניידים (לפטופים), טאבלטים ואייפדים ללמעלה מ- 24,300 מורות, מורים וגננות (בהתאם לתכניות השונות של הקרן) ב – 2,153 בתי ספר וגני ילדים ב -163 רשויות מקומיות ברחבי הארץ, יחד עם 120 שעות הדרכה, מדפסת, שלוש שנות אחריות, שלוש שנים תמיכה טכנית, גמול השתלמות, מקרן לכיתה, אינטרנט אלחוטי לכיתה ותיק למחשב. למעלה מ-500,000 תלמידות ותלמידים נהנים מהשיפור ברמת הלימודים.
קרן אתנה הוקמה בשנת 2006 כארגון ללא כוונת רווח במטרה להעצים את המורים בישראל ולהעניק להם כלים להעצמה אישית, תוך קידום מעמדם. הקרן הוקמה על ידי מספר אנשי עסקים בראשותו של אורי בן-ארי (מנכ"ל יו.בי.איי ונצ'רס ולשעבר סגן נשיא בכיר בחברת נס טכנולוגיות).
התכנית הראשונה שהושקה ע"י קרן אתנה ב-2007 היתה "ארגז כלים דיגיטלי לכל מורה". לאחר מכן הושקו התכניות "ארגז כלים דיגיטלי לכל גננת" (2012) " ארגז כלים דיגיטלי לכל מורה למדעים" (2014), "ארגז כלים דיגיטלי לכל מורה לחינוך מיוחד" (2015( ו"ארגז כלים דיגיטלי לכל מורה לאנגלית" (הושקה ב-2018).
עד היום חילקה קרן אתנה מחשבים ניידים (לפטופים), טאבלטים ואייפדים ללמעלה מ-24,300 מורות, מורים וגננות (בהתאם לתכניות השונות של הקרן) ב – 2,153 בתי ספר וגני ילדים ב -163 רשויות מקומיות ברחבי הארץ, יחד עם 120 שעות הדרכה, מדפסת, שלוש שנות אחריות, שלוש שנים תמיכה טכנית, גמול השתלמות, מקרן לכיתה, אינטרנט אלחוטי לכיתה ותיק למחשב. למעלה מ-500,000 תלמידות ותלמידים נהנים מהשיפור ברמת הלימודים.