שׁוֹמְרֵי סַף הַתְּהוֹם

הספר "שומרי סף התהום" הוא בגדר אירוע תרבותי ייחודי וחדשני, לבה רותחת של מילים המתכתבת עם הלב, המחאה והחברה. לא עוד ספר שירה חד-ממדי, אלא ספר קליידוסקופי הכולל קטעי שירה מסוגים שונים שניתן לכנותם בשם פרוזה מחורזת.

09.10.2020 מאת: רחל אבידר
שׁוֹמְרֵי סַף הַתְּהוֹם

 

שׁוֹמְרֵי סַף הַתְּהוֹם מחבר אמנון יוגד

יוגד ניחן בכתיבה ביקורתית בועטת לצד בילוש בנימי הנשמה ותיעוד הפן האישי והחברתי. המבט החד והמשויף פנימה לצד המבט הלאומי והכללי - יוצרים ספר בעל 1,000 פנים וגוונים.

אמנון יוגד יליד 1969, איש חינוך ומורה לספרות, החל לכתוב לפני 35 שנה. מורתו לספרות הפנתה את כתביו אל האוטוריטות הספרותיות: המשורר אריה סיוון ופרופ' גבריאל מוקד, שהיו הראשונים שזיהו ואימצו את כשרונו אל חיקם. שיריו הוצגו לראשונה בשנת 1987, בהיותו בן 18, בכתב העת "עכשיו" בעריכת פרופ' גבריאל מוקד וברוך חפץ.

יוגד הרואה בכתיבה שליחות, פועל ברוח דבריו של אדם ברוך, שכתב לו ביום 31.3.04 לא להרפות ולהמשיך בעשייתו הספרותית המתבטאת בכתיבה עשירה, ייחודית ורב גונית הרואה כעת אור בספרו.

הספר מלווה בפסקת התגברות ייחודית המתארת את לשון הכתיבה החדשנית של הספר, כאשר מפיקת הספר, הסופרת רותי אלאל, היטיבה לתאר במילים אלו:

"אמנון מתנה אהבים עם השפה העברית, מפתה אותה למילים חדשות, מתעלל ומקדש, מכניע ומענג בו זמנית. ואגב כך, ממציא אותה מחדש. התחדשות השפה אינה עניין לאנשי האקדמיה ללשון העברית ולספרות בלבד. אבולוציה של שפה מֵעבר לביטויי סלנג פופולרים צומחת מהעם, וספרו של יוגד מהווה דוגמה מרהיבה לכך.

אין נושא שבו הוא לא נוגע. כאב, הנאה, אכזבה, ריגוש וחושניות משולבים זה בזה כנחשי פיתון מאוהבים. ואנו קוראים, נפעמים, נעצבים, מתחייכים, מתאהבים. הינה קם לנו שוב משורר, המחדש ומחיה את השפה העברית."

כתיבתו של יוגד מתאפיינת בעוצמה פנימית ובבוז לקובעי המדיניות ולמקבעי המוסר.

ספרו בוחן באומץ פואטי את החצר האחורית האפלה של הממסד והחברה הישראלית.

רבים משיריו מוקדשים לאנשי ספרות ותרבות, ביניהם: אהוד מנור, דוד אבידן, ארז ביטון ולעוד שלל דמויות ואירועים הקרובים לליבנו ומשפיעים על חיינו.

אנו רואים בך שותף/ה לדרך החדשה שמתווה ספרו של יוגד בספרות העברית.נשמח לכל כתבה, ריאיון, פרסום, שיתוף, ציטוט ואזכור של הספר והסופר.

שורה סוררת - מונעת שררה

במדינת הקישורון אין צורך בכישרון. אמור לי למי נולדת ואומר לך לאן תגיע. מטֶה את הגה השיר לכיוון מנוגד לכל שלטון החשוד מראש מעצם שתלטנותו. עבדות מודרנית יוצאת לאבדון עם תג תלוי על דש, פלטת גבינות, קרן השתלמות, איגוד מקצועי, מתוקים וקולר סלולארי לנידון.

עו"ד קניון בתרבות הצריחה

קפיטליזם חזירי של חטוֹף כפי יכולתך אומר לך "שלום". לימוד חינם + זכויות סוציאליות = מנוע צמיחה. חופש אישי ותעסוקתי + ביטחון = העדר הפחדה. חילוניות גאה + חופש מדת = יושרה ושקיפות. אם יש שוויון, אז על מה התקיפות? "על פירורי חירות היותך"!

מְאוֹהָב בַּהִתְאַהֲבוּת בָּךְ. מְאוֹהָב בַּשְּׁתִיקוֹת אִיתָּךְ. מְאוֹהָב בַּחִידוֹת שֶׁחַד לָנוּ הַזְּמָן, הַיֶּלֶד הָרַךְ.

פּוֹלִיס מְדִינַת תֵּל אָבִיב

קְחוּ קַרְפַּצ'וֹ, קְחוּ קָרָמֵל מוּקְרָם, קְחוּ בַּחוּרָה: רְהוּטָה, פִּקְחִית, יָפָה, שְׁאַפְתָּנִית, זְקוּפָה, רְצִינִית, מְנוּמֶּסֶת, מְסוּמֶּסֶת, מַצְחִיקָה, סֶקְסִית, חֲטוּבָה, מַצְלִיחָה וּבַעֲלַת עוֹר פָּנִים מוּשְׁלָם, וְהַצְמִידוּ לָהּ בָּחוּר: שָׁנוּן, פָּרוּעַ, גַּבְרִי, חַתִּיךְ, הוֹרֵס, חָכָם, גָּבוֹהַּ, מְיוּחָס, אוֹפְנָתִי, מְקוּשָּׁר, מְבוּקָּשׁ, מְסוּקָּס וּבַעַל בֵּית קָפֶה. הַאִם הַזִּיוּוּג הַזּוּגִי הַזֶּה יִגְרוֹם לָכֶם לְהִתְיָאֵשׁ סוֹפָנִית מֵהַזִּיוּוּגִיּוּת? לֹא בְּהֶכְרֵחַ. פְּגִישׁוֹת עִוְּרוֹת, פִּסְּחוֹת, חִגְּרוֹת - סָאדוֹ מָאזוֹ שֶׁלִּי.

1,000 הָאֲנָשִׁים שֶׁמְּזִיזִים אֶת תֵּל אָבִיב לא סוֹפְרִים אוֹתְךָ. אֶתְנַסֵּחַ בִּזְהִירוּת: הֵם פְּתוּחִים יוֹתֵר לְקַבֵּל אֶת בְּנֵי מִינָם הַמַּעֲמָדִיִּים, אֲבָל בּוֹאוּ לֹא נְאַבֵּד אֶת הַיֵּיאוּשׁ, אֶת הַתִּקְוָה כְּבָר אִיבַּדְנוּ.

מְגַדְּלִים בֶּחָצֵר נְקֵבוֹת גְּמַל שְׁלֹמֹה, שֶׁמַּסּוֹרֶיהֵן מְהוּדָּקִים אֶל דּוֹפֶק צַוָּארֵנוּ הָאָדוֹם-קוֹמוֹנִיסְטִי. אַהֲבַת חִינָּם לָמָּה לִי? שָׁלוֹם - נוֹשֵׂא נוֹרָא מְשַׁעֲמֵם וְכָמוֹהוּ אֲנָשִׁים סוֹבְלָנִיִּים, מְרוּצִים וְאוֹהֲבִים. מִלְחָמָה זֶה הָמוֹן אֶקְשֶׁן, סַכָּנַת מָוֶת מִיָּדִי בְּלִי יָד מְכַוֶּנֶת.

נְבִיא הַזַּעַם

סוּרוּ מַלְאֲכֵי הָאֲדָמָה לְמִתְקֶפֶת פֶּתַע! יְגוֹן הַמִּתְקָפָה הֵחֵל מִבְּעוֹד יוֹם לְלֹא רֶתַע. אֶת אֲשֶׁר עָשׂוּ צוֹרְרִים בַּנֵּכָר לֹא תֵּדְעוּ כָּאן עַד יִיקָּטַע יוֹמְכֶם, וְעַד תָּנוּחַ חֶרֶב מְגוֹאֶלֶת לִמְרַאֲשׁוֹתֵיכֶם. סוּרוּ מַלְאֲכֵי אֵשׁ! צְאוּ שְׁלוּחִים! קְרַב הֵנָּה הָמוֹן מְשׁוּלַּל גֶּזַע נִבְחָר, גֶּזַע אַחִים. לְלֹא כָּל אוֹמֶר יָצְאוּ שְׁלוּחִים כְּחֵץ מִכַּף הַקֶּלַע הָרְכוּסָה. יָצְאוּ עָמוֹק לְעֵבֶר מַמְלָכָה מְכוּסָּה.

כִּצְבִי הָעוֹבֵר מְהוּסָּס וְחוֹשֵׁשׁ, כַּיֶּלֶד הַמִּתְגַּנֵּב מְאוּכְזָב לְגַשֵּׁשׁ. כְּיָדַיִם מְלֵאוֹת חַיּוּת הַמְּבַקְּשׁוֹת לְמַשֵּׁשׁ, כַּיָּם שֶׁלֹא פּוֹסֵק סוֹדוֹתָיו לְלַחֵשׁ, כָּךְ תָּם הַקַּרְנָבָל הָרוֹגֵשׁ.

הָעוֹרְבִים טָבְחוּ בְּצִיפּוֹרֵי הַשִּׁיר

נִידָּחֵי, שְׁקוּפֵי, מוּדָּרֵי הַמִּין הָאֱנוֹשִׁי שֶׁהוּא הַסֵּקְס הַטּוֹב בָּעוֹלָם, נִפְגָּשִׁים לְאַחַר הַהַלְוָיָה בַּחֲדַר זֶבֶל שֶׁל מִגְדַּל יוּקְרָה. טֶקֶס הֲסָרַת הַלּוּט בַּעֲרָפֶל בְּמַעֲמַד עֵדַת הַמְּדִינָה, הַתִּקְרוֹבֶת בֶּחָסוּת הַחֲשֵׁיכָה, תְּבִיעַת רֶגֶל סוֹצְיוֹאֵקוֹנוֹמִית בִּגְרוֹנְךָ.

משֶׁה סִילְמָן ה-י"ד מוּצָּת בִּנְגִיעַת מַשּׂוּאָה שִׁירִית. כַּסְפּוֹ מֵת, קוּפּוֹנוֹ גָּזוּר בִּידֵי נָגִיד הַמְּיַלֵּל אֶת נְכָסֶיהָ לְתִפְאֶרֶת מְדִינַת טַיְיקוּנְאֵל. שְׂמֹאל חֶבְרָתִּי אִיטֵּר, מְמוּסְמָס, מְאוּלְחָשׁ, מוּרְדָּם, מוּנְשָׁם. מַצָּעוֹ קָבוּר מֵאֲחוֹרֵי הַגָּדֵר, עֲמָלוֹ פּוֹלִיטִיקְלִי כֹּה רֵיק. יוֹתֵר רְצִיחוֹת מִפִּיגּוּעִים, צֶדֶק נָטוּשׁ קָם לְהַשְׁכִּימוֹ, קַשׁ זִילוּת חַיָּיו הַנִּידָּף שָׂם יָד בְּנַפְשׁוֹ. הַמּוֹחִים גּוֹלְשִׁים מֵהַר הַזֶּבֶל לְמַמְלֶכֶת הַפְּלִישְׁתִּים. רְאֵה, הוּזְמַנְתָּ!

שגרע ופשרע בהפקת העם הנבחר לשנאת העולם

בפינת הליטוף "טייקונאל" העממון נמצא בין כאב לב לכאב כיס. החיים טובים למפרקים ונוראיים למפורקים. חיים, כי מה האלטרנטיבה? תספורות למקורבים ונחת זרוע למוקרבים. זרי דפנה לאנשי שלומנו ולענה ליִתרת עמנו.

נקדנית: הדירה ידידותית החורף? יוגד: מערה בדידותית בעורף.

יוגד: בורכתי ע"י אלות הר ברכה ואת בורחת. נקדנית: כזו אני - חיננית, חבקנית חמקנית.

יוגד: העברית החדשה כקרב מגע בין מלים. נקדנית: למלהטט המבדח חג עברית שמח!

 

"שומרי סף התהום" - כעת בחנויות הספרים ובאתר ההוצאה, בכתובת: www.ofir.org.il

ניתן להזמין מפגשים, הרצאות וחוגי בית עם המחבר אמנון יוגד במייל: a.yoged@gmail.com

 

תגובות

מומלצים